Головна » Статті » Педагогіка » Матеріали з педагогіки |
О ОБ'ЄКТИВНІ ЧИННИКИ ФОРМУВАННЯ МОВНОЇ
ОСОБИСТОСТІ - (від лат. - предметний) - стан самої мови, її унормованість і наступна
кодифікація, рівень розвитку і досконалість її підсистем (фонетичної,
лексичної, граматичної), стилістична диференціація, отже, придатність мови як
мовної картини особи і світу до забезпечення всіх мовних потреб громадянина:
сприятлива для життя і розвитку даної мови суспільно-політична ситуація:
традиція суспільного використання мови; повноцінне функціонування мови в усіх
сферах життя; державницькій, ОБРАЗНІСТЬ – наявність у
мовної одиниці слововживань або вже сформованого значення з яскравим, “живим”
виражально-зображальним ефектом, побудованим на метафоричних, рідше
метонімічних та ін. асоціаціях. У цьому значенні вживається також термін
“фігуральність”. Образність є однією з визначальних ознак тропів. Українська мова.
Енциклопедія. - К.: Видавництво „Українська енциклопедія ім. М.П. Бажана", 2004. - С.422. ОБРАЗНІСТЬ
МОВИ - комунікативна якість мови, орієнтована на виникнення додаткових асоціативних
зв'язків, тобто вживання слів і словосполучень у їх незвичному оточенні,
зокрема, їх переосмислення у тропах ОЗНАКИ
КУЛЬТУРИ МОВИ – риси, властивості нормативного мовлення. Словник-довідник
з української лінгводидактики. Навчальний посібник / Кол. Авторів за ред.
М.Пентилюк. – К.: Ленвіт. 2003. – С.94. ОНОМАСТИКА
– (від грец. Onomastikos –
той, що стосується імені) – 1. Наука про власні назви. Складається з
антропоніміки – науки про імена людей і топоніміки – науки про географічні
назви. 2. Розділ мовознавства, що вивчає власні назви, їх будову, систему
організації, функціонування. За напрямком дослідження ономастику прийнято
розділяти на теоретичну, описову, історичну, прикладну та ономастику поетичну,
а за об’єктами дослідження – на антропоніміку, топоніміку, космоніміку,
теоніміку, зооніміку, ергономіку, хрононіміку. При цьому слід мати на увазі, що
за кожним з розділів ономастики закріплюється термін. Наприклад: антропонім –
особова назва, антропонімія – певна сукупність імен особових, і антропоніміка –
їх наукові дослідження. Матеріали ономастики використовують різні науки
(історія, археологія, етнографія). Ономастика в свою чергу користується даними
цих наук. Кочерган. Вступ до
мовознавства. – С.182.; Українська мова. Енциклопедія .- К.: Укр. енциклопедія
ім. М.П. Бажана, 2004. – С. 437 – 438. ОПИС –
тип мовлення, що передбачає розкриття ознак предмета (постійних, однорідних).
Перерахування ознак відбувається у різній послідовності залежно від мети
висловлювання, композиційної структури, теми і плану тексту. Виділяють науковий, художній, діловий опис.
Структура опису однакова: оцінка, загальний вигляд, призначення. Чинною програмою передбачено опис зовнішності,
інтер’єру, пейзажу, картини, тварини. Словник-довідник української
лінгводидактики. Навчальний посібник / Кол. Авторів за ред. М.Пентилюк. – К.:
Ленвіт. 2003. – С.95. ОПИТУВАННЯ –
усна перевірка знань учнів шляхом постановки питань з метою контролю,
закріплення вивченого матеріалу, актуалізації опорних знань. Словник-довідник
української лінгводидактики. Навчальний посібник / Кол. Авторів за ред.
М.Пентилюк. – К.: Ленвіт, 2003. – С.95. ОПОСЕРЕДКОВАНЕ
СПІЛКУВАННЯ – це комунікація, в яку включена проміжна ланка –
третя особа, технічний засіб або матеріальна річ. Опосередкування може бути
репрезентоване телефоном як засобу зв’язку, написаним текстом (листом),
адресованим іншій людині або посередником. Загальна психологія:
Підручник для студентів вищих навч. закладів / С.Д.Максименко, В.О.Зайчук та
ін.; За заг. ред. акад. С.Д. Максименка. – К.: Форум, 2000. – С.145. ОПТИМІЗАЦІЯ
ПРОЦЕСУ НАВЧАННЯ – вид управління навчальним процесом, що
забезпечує найкраще, найдоцільніше за певним конкретних умов функціонування
навчально-виховної системи. Оптимізація процесу навчання містить: -
формулювання мети й завдань
навчання на кожен урок; -
адекватність змісту навчання меті й
завданням; -
вибір доцільного поєднання форм
навчальної діяльності (фронтальна, групова, індивідуальна); -
раціональне поєднання методів
навчання; -
складання плану вивчення розділу,
теми; -
реалізація плану; -
аналіз результатів і оцінка оптимальності
плану. Гончаренко С. Український
педагогічний словник. – К., 1997.;методика навчання рідної мови в середніх
навчальних закладах / За ред. М.І.Пентилюк. – К., 2000. ОРАТОРСЬКА МОВА – різновид усної публічної
мови, що використовується як форма живого спілкування промовця з колективним
слухачем з метою впливу на нього і переконування. У мовознавстві ораторська
мова співвідноситься з такими поняттями, як “риторика”, “красномовство”,
“слоквенція”, “ораторський стиль”. Українська мова.
Енциклопедія. - К.: Видавництво „Українська енциклопедія ім. М.П. Бажана",
2004. - С.441. ОРАТОРСЬКЕ
МИСТЕЦТВО
(від лат. оrator з оrо — говорю) — майстерність виголошення усного слова, що
ґрунтується на засвоєнні основних положень риторики, а також особистих якостях мовця. Див. жанри ораторського мистецтва. Струганець Л.В. Культура мови. Словник термінів. –
Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2000. – С.45. ОРТОЛОГІЯ – (від гр. – правильний, слово,
вчення) – розділ науки про культуру мови, який вивчає доцільність використання
варіантних мовних засобів. Українська мова.
Енциклопедія. - К.: Видавництво „Українська енциклопедія ім. М.П. Бажана",
2004. - С.441 ОРФОГРАФІЧНІ
НОРМИ – це система загальноприйнятих правил написання
слів і їх значущих частин, правил написання слів окремо, разом чи через дефіс,
правил уживання великої літери. Словник – довідник з культури української мови /
Д.Гринчишин, А.Капелюшний, О.Сербенська, З.Терлак. – К.: Знання, 2004. – С.11. ОРФОЕПІЧНІ
МОВНІ НОРМИ - усталені способи, зразки, вимови окремого звука,
найрізноманітніших поєднань звуків, які характеризуються, пояснюються у формі
мовноорфоепічних правил. Дудик П.С. Стилістика української мови. Навчальний посібник. – К.: Вид. центр „Академія”, 2005. – С. 361. ОСОБИСТІСНИЙ
ПІДХІД – послідовне ставлення педагога до учня як до
особистості, самосвідомого відповідального суб’єкта власного розвитку та
суб’єкта виховної взаємодії. З цього випливає, що в центрі навчання знаходиться
учень як особистість. Виходячи з його інтересів, рівня знань і сформованості вмінь
словесник визначає мету і спрямовує навчальний процес на розвиток особистості
кожного. Отже, способи репрезентації навчальної теорії, добір ілюстративного
матеріалу, вибір методів, прийомів відбувається крізь призму особистості учня -
його потреб, мотивів, інтелекту, здібностей тощо. Словник-довідник
з української лінгводидактики. Навчальний посібник / Кол. Авторів за ред.
М.Пентилюк. – К.: Ленвіт. 2003. – С.96. ОФІЦІЙНА
МОВА – мова, яка запроваджується, регулюється урядовими
установами або службовими особами. Великий тлумачний словник
української мови. За редакцією С.П.Круть. – С.691. ОФІЦІЙНЕ
СПІЛКУВАННЯ - (лат. officialis –
урядовий, службовий), в якому кожний учасник намагається відповідати своїй
соціальній ролі, підтримувати стриманий тон, дотримуватися всіх формальностей. Десяева Н.Л., Лебедева Т.А., Ассуирова Л.В. Культура речи
педагога: Учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений.-М.: Издат . центр
"Академия2, 2003.- С.10. | |
Переглядів: 2641 | |
Всього коментарів: 0 | |