Головна » Статті » Психологія » Психологія у вищій школі |
Психологічна періодизація заснована на основі дозрівання
певних психічних функцій. Фізіологічна періодизація – на основі дозрівання
фізіологічних функцій. Педагогічна періодизація – на основі того, коли необхідно
змінювати методи та прийоми роботи з певним віком. !
Криза
– засіб, за допомогою якого відбувається дозрівання людини. Криза з’являється тоді, коли
дозріли нові вікові потреби, а можливості особистості ще залишаються на
попередньому рівні розвитку, тобто не вироблені можливості задовольнити нові
потреби. З будь-якої кризи людину виводять
тільки психічні новоутворення. Вони піднімають людські можливості до
рівня тих потреб, які існують. Криза одного року – бути зрозумілим
дорослому, потреба в активному мовленні. Криза третього року – потреба в
самостійності. Криза семи років – потреба в самостійному
успішному навчанні. Вчитель має навчити дитину, як самостійно здобувати знання.
Успішність визначається не оцінкою, а порівнянням успіхів тієї самої дитини
сьогодні та вчора. Це дасть дитині змогу переживати момент успішності у
навчанні. Типи виходу з кризи: 1.
з’являється новоутворення: дитина оволодіває способами
успішного самостійного навчання; 2.
потреби опускаються до можливостей попереднього, старого
рівня; 3.
постійне напруження сил, потреби не опускаються на рівень
нижче, але і можливості не піднімаються. Криза чотирнадцяти років – потреба бути дорослим
і самостійним. Криза вісімнадцяти років – потреба у професійному
самовизначенні. Особлива гостра для тих людей, які ідуть з дому, щоб здобувати
освіту. Головне новоутворення цього віку – самосвідомість, що включає
самовдосконалення, самокритику, самодисципліну, самоповагу тощо, рефлексію –
уявлення людини про те, як сприймають її оточуючі. З 18 років у людей повинна
виникнути провідна потреба – позитивна
самореалізація як представника конкретної статі. Соціальні ролі лінії «хлопчик» -
син, онук, брат, племінник; друг, однокласник; коханий, чоловік, батько,
свекор, тесть, дідусь, дядько. Соціальні ролі лінії «дівчинка» -
дочка, онука, сестра, племінниця; подруга, однокласниця; кохана, дружина, мати,
свекруха, теща, бабуся, тітка. Зрілим віком у світовій психологічній
періодизації вважають такий вік, який забезпечує активну реалізацію наступних
функцій: 1.
найвищу фізичну працездатність (16 – 60 років); 2.
активну реалізацію репродуктивних функцій – вік, від
якого очікується покращення демографічної ситуації у країні (вік
дітонародження); 3.
фізична, матеріальна, моральна підтримка для молодшого і
старшого покоління від людей зрілого віку; 4.
відповідальність за себе і своїх близьких. Основним завданням віку
зрілості є правильне визначення соціальної
ролі і позитивна самореалізація як представника конкретної статі. Соціальні очікування від
особистості залежать від суспільства, в якому вона живе. | |
Переглядів: 2983 | |
Всього коментарів: 0 | |