Вступ. Сучасна повна вікова періодизація - Психологія у вищій школі - Психологія - Каталог статей - Наша освіта
Головна » Статті » Психологія » Психологія у вищій школі

Вступ. Сучасна повна вікова періодизація

Психологічна періодизація заснована на основі дозрівання певних психічних функцій.

Фізіологічна періодизація – на основі дозрівання фізіологічних функцій.

Педагогічна періодизація – на основі того, коли необхідно змінювати методи та прийоми роботи з певним віком.

!    Криза – засіб, за допомогою якого відбувається дозрівання людини.

Криза з’являється тоді, коли дозріли нові вікові потреби, а можливості особистості ще залишаються на попередньому рівні розвитку, тобто не вироблені можливості задовольнити нові потреби.

З будь-якої кризи людину виводять тільки психічні новоутворення. Вони піднімають людські можливості до рівня тих потреб, які існують.

Криза одного року – бути зрозумілим дорослому, потреба в активному мовленні.

Криза третього року – потреба в самостійності.

Криза семи років – потреба в самостійному успішному навчанні. Вчитель має навчити дитину, як самостійно здобувати знання. Успішність визначається не оцінкою, а порівнянням успіхів тієї самої дитини сьогодні та вчора. Це дасть дитині змогу переживати момент успішності у навчанні.

Типи виходу з кризи:

1.            з’являється новоутворення: дитина оволодіває способами успішного самостійного навчання;

2.            потреби опускаються до можливостей попереднього, старого рівня;

3.            постійне напруження сил, потреби не опускаються на рівень нижче, але і можливості не піднімаються.

Криза чотирнадцяти років – потреба бути дорослим і самостійним.

Криза вісімнадцяти років – потреба у професійному самовизначенні. Особлива гостра для тих людей, які ідуть з дому, щоб здобувати освіту. Головне новоутворення цього віку – самосвідомість, що включає самовдосконалення, самокритику, самодисципліну, самоповагу тощо, рефлексію – уявлення людини про те, як сприймають її оточуючі.

З 18 років у людей повинна виникнути провідна потреба – позитивна самореалізація як представника конкретної статі.  

Соціальні ролі лінії «хлопчик» - син, онук, брат, племінник; друг, однокласник; коханий, чоловік, батько, свекор, тесть, дідусь, дядько.

Соціальні ролі лінії «дівчинка» - дочка, онука, сестра, племінниця; подруга, однокласниця; кохана, дружина, мати, свекруха, теща, бабуся, тітка.

Зрілим віком у світовій психологічній періодизації вважають такий вік, який забезпечує активну реалізацію наступних функцій:

1.      найвищу фізичну працездатність (16 – 60 років);

2.      активну реалізацію репродуктивних функцій – вік, від якого очікується покращення демографічної ситуації у країні (вік дітонародження);

3.      фізична, матеріальна, моральна підтримка для молодшого і старшого покоління від людей зрілого віку;

4.      відповідальність за себе і своїх близьких.

Основним завданням віку зрілості  є правильне визначення соціальної ролі і позитивна самореалізація як представника конкретної статі.

Соціальні очікування від особистості залежать від суспільства, в якому вона живе.

Категорія: Психологія у вищій школі | Додав: damar (09.08.2008) | Автор: Мареев Дмитрий Анатолиевич E W
Переглядів: 2564 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]