Головна » Статті » Психологія » Психологія у вищій школі |
Розглядаючи студента коледжу ми
маємо на увазі особистість віку підлітка та ранньої юності. Цей вік — це один з
найважливіших етапів життя людини. В ньому багато джерел і починань всього
подальшого становлення особистості. Вік цей нестабільний, ранимий, важкий, і
виявляється, що він більше, ніж інші періоди життя, залежить від реальностей
довкілля. Основою будь-якої особистості є
індивідуальні властивості. У підлітковому віці відбувається
втрата дитячого статусу, хоч зберігаються нереалістичні уявлення про власні
привілеї і статус дорослих. Такому становищу сприяють і суб'єктивні враження:
різкі фізичні зміни, мрії та ідеали, які починають уявлятися вже менш
реальними, кризові зіткнення з самим собою і сім'єю, почуття самотності та
прагнення швидше досягнути статусу дорослої людини. Виділимо
коротко основні індивідуально-психологічні властивості за чотирма компонентами
(характер, здібності, стать, темперамент), що притаманні студенту коледжу: 1) Особливого значення набуває
виховання характеру. Студент коледжу
уже не дитина, у нього гострий інтерес до навколишньої дійсності, дуже велика
активність, прагнення до праці - фізичної та розумової. Потрібно навчитися
організовувати цю активність, навчити підлітків діяти дружно, займатися
громадською роботою, працювати організовано. Треба мати на увазі й те, що
неврахування у вихованні вікових особливостей підлітків дуже часто зумовлює
негативізм, браваду, неслухняність, нестриманість, невмотивовані вчинки. Разом
з тим підлітки чутливі до думки колективу. Вони цінують оцінку колективом їхньої
трудової, навчальної та спортивної діяльності, керуються нею у своїй поведінці,
і це має величезне значення для формування їхнього характеру. Юнаки та дівчата вже досягають
фізичної зрілості і здатні виявляти в поведінці, праці та навчанні достатньо
сформовані риси характеру: відповідальність,
дисциплінованість, цілеспрямовану наполегливість, принциповість,
самостійність. Дослідження формування характеру
показали, що особливо дійовими чинниками є самостійність і самостійна
діяльність у праці, навчанні. При цьому потрібно створити юнакові або дівчині
такі умови, за яких вони могли б виявити колективізм,
мужність, витримку, працьовитість. Але буде великою помилкою, якщо
виховання в колективі нівелюватиме індивідуальні якості особистості. У колективі потрібно виявляти і
зміцнювати кращі риси характеру кожного члена колективу, формувати яскраву
індивідуальність. Успішне формування рис характеру
вимагає єдності виховних заходів родини, школи та соціального середовища,
громадськості. 2) Здібності - властивість особистості, що формується в специфічній
діяльності на основі спадкоємних і вроджених задатків, що забезпечують успіх у
даній діяльності. Найбільше значення в розвитку здатностей має мозок людини,
його кількісні й, особливо, якісні особливості. Взаємини спадковості й
зовнішнього середовища: а) задатки психічних властивостей є спадкоємними; б) значення спадковості неоднаково для всіх компонентів особистості; в) зовнішнє середовище впливає на те, які вроджені властивості будуть
розвиватися й наскільки широко розів'ються; г) дуже сильні задатки проявляються в
будь-якому середовищі. У ранні
юнацькі роки продовжується становлення здібностей,
в яких виявляються вікові й індивідуальні особливості психічного розвитку
юнаків і дівчат. Це стосується як загальних розумових здібностей інтелекту, так
і спеціальних здібностей до тих чи інших видів діяльності. Основою їх
розвитку є новий зміст і характер діяльності (передусім навчальної) студентів
коледжу, психічних процесів, які вона включає, вибірковість їх розумової
активності, вищий рівень саморегуляції. Важливу роль у розвитку загальних
здібностей відіграє оволодіння формами й операціями теоретичного мислення,
формування таких його якостей, як самостійність, продуктивність, гнучкість,
критичність та ін. Значно зростає
роль саморегуляції, якісно змінюються способи її здійснення. Характерною є
схильність до свідомої регуляції активності, пов'язаної з вищим рівнем їх
самосвідомості. Вони починають глибше задумуватись над своїм майбутнім, сенсом
свого життя, самокритично зіставляти себе з іншими, наполегливіше здійснювати
свої прагнення до самовиховання, самовдосконалення і повніше використовувати
свої можливості. 3) Статеве дозрівання наново актуалізує для студента коледжу давно
вирішене, здавалося б, питання про його статеву ідентичність. Не в тому
значенні, що підліток починає в їй сумніватися, а в тому, що ускладнюються
критерії «маскулинності» і «феминності», в яких найбільшої ролі набувають
власні сексуальні моменти (поява повторних статевих ознак, сексуальних інтересів
і т. д.). Статеві стереотипи
розповсюджуються не тільки на зовнішність, але і на поведінку і риси. Особливо
складно йде справа з «маскулинністю». Чоловіча роль і маскулинні якості
традиційно цінується вище. Студент коледжу ще зберігає
підліткову вузькість і стереотипність ролевих розпоряджень, прагнучи довести
собі і іншим, що він «відповідає» цим вимогам. В той же час він вже відчуває,
що його індивідуальність не вписується в жорсткі рамки цієї соціальної
структури, що чоловічі і жіночі якості не обов'язково альтернативні і що
поєднання їх може бути різним. 4) Темперамент найбільше проявляється в провідній діяльності –
особистісно-інтимному спілкуванні, у всі підлітків з’являється яскравий
холеризм і меланхолійність. | |
Переглядів: 1756 | |
Всього коментарів: 0 | |