Головна » Статті » Психологія » Психологія у вищій школі |
Підлітковий вік – це період переходу від дитинства до дорослості,
період інтенсивного становлення якостей розуму, почуттів, волі, ідейної
спрямованості підростаючого індивіда, його готовності жити й діяти так, як
живуть і діють дорослі. Підліток починає усвідомлювати себе як дорослу особу.
Зростає його активність , відбувається його переорієнтація з цінностей,
характерних для дітей, на цінності, які виникають в свідомості старшого
підлітка під впливом прагнення бути дорослим. Для цього є підстави: значний
прогрес у фізичному розвитку, статеве дозрівання, участь у праці дорослих
(Т.В.Драгунова). Разом
з тим підліток у своїй поведінці виявляє себе ще як, дитина. Отже, для
психічного розвитку підлітка характерним є ряд суперечностей. Підліток і
дитина, і вже не дитина, він має деякі риси дорослого, але він не дорослий,
намагається осмислювати свої прагнення, дії, як це роблять юнаки і дорослі, але
осмислює своєрідно, по-дитячому. Саме ця суперечливість психічного розвитку
підлітка потребує правильного пояснення і врахування у виховному керівництві
становленням його особистості. Деякі
психологи намагаються пояснити ці суперечності статевим дозріванням, поставити
в залежність від нього такі явища в поведінці підлітка, як неслухняність,
підвищену дратівливість, негативізм, замкненість, заглиблення у власні
переживання тощо. Насправді вони бувають не у всіх підлітків, а виникають у
деяких з них через несприятливі умови їх
виховання. Вони не є неминучими, не якоюсь нормою поведінки підлітка. Щоб
зрозуміти їх походження, треба виходити з процесу розвитку в цілому, з визнання
єдності його зовнішніх і внутрішніх умов, провідної ролі в ньому суспільних
стосунків і виховання. Статеве дозрівання відкриває нові можливості не тільки
негативної, а й передусім позитивної поведінки підлітка. Реалізація їх залежить
від того, як спрямовується дорослими його активність. У
різних умовах життя й виховання підлітків їх нові прагнення виявляються і
різноманітній поведінці. Одні стримують себе від неправильних вчинків,
виявляють зразки дисциплінованості в своїх діях, інші – навпаки, прагнучи
показати свою дорослість, переймають у старших не краще, а гірше. Характерним
для підлітка є прагнення бути самостійним.
Поява такого прагнення зумовлюється всім ходом психічного розвитку підлітка,
набуттям життєвого досвіду і тими змінами, що відбуваються в організмі у
зв’язку з його дозріванням. Сприяє виникненню цього прагнення ставлення дорослих людей до
підлітка. Вони часто говорять йому: „Ти вже не маленький, повинен розуміти”,
„Сам зроби”, „У такому віці ми вже все вміли робити” тощо. Така форма
спілкування дорослих з підлітками стає дійовим фактором формування їх
самостійності тоді, коли дорослі не залишають їх напризволяще, а тактовно
керують їх активністю, допомагають переборювати труднощі. Підлітки позитивно
реагують на доброзичливе ставлення до них дорослих, яке підтримує їх прагнення
до самостійності, допомагає його здійснювати. У
прагненні підлітка до самостійності виявляється і почуття власної дорослості та
потреба в її визнанні дорослими. Виникають нові стосунки і способи соціальної
взаємодії підлітка з дорослими, які співіснують із засвоєними в молодшому віці
нормами стосунків. Останні зумовлюються соціальним станом підлітка і актуальним
рівнем його розвитку (він, як і молодший школяр, залежить в матеріальному і
морально-етичному відношенні від дорослих, не в усьому володіє собою, не все
може і потребує керівництва і допомоги дорослих). У підлітка формуються
особливості самосвідомості, що проявляються в його самооцінці, в оцінці своєї
успішності, своїх стосунків з дорослими. Самооцінка в підлітковому віці набуває
не меншого значення, ніж оцінка поведінки підлітка дорослими (О.А.Серебрякова).
Самооцінка для них стає важливим мотивом їх поведінки. Орієнтація підлітка на
самооцінку пов’язана з його прагненням до самостійності й незалежності, із
самоповагою, вимогливістю до себе (Є.І.Савонько). Самооцінка підлітком своїх
успіхів у навчанні та у праці може вступати у конфлікт з його власними
домаганнями, якщо він не зможе їх реалізувати.. у таких випадках виникають
різні афективні переживання. Прагнення
підлітка розібратися в собі й оцінити себе породжує в нього підвищену
чутливість до оцінки його іншими. Підліток ще не знає себе як слід, він буває
невпевнений у самооцінці і тому гостро переживає думки інших про себе, їх
ставлення до нього. Мабуть, це є основною причиною вразливості підлітка, його
невмотивованих, безпідставних, з погляду дорослих, бурхливих реакцій на
зауваження. Пізнання підлітком себе самого не зводиться до інтроспекції,
заглиблення в своє „я”. Воно полягає в поступовому виявленні різних якостей в
окремих видах своєї діяльності, узагальненні й осмисленні їх спочатку як
ситуаційних особливостей власної поведінки, а потім – як більш-менш стійких
властивостей особистості. Цьому сприяє набуття підлітком життєвого досвіду,
пізнання й оцінка ним моральних якостей інших людей. Формування
у підлітка нових якостей ускладнюється, якщо старші ставляться до нього, як до
дитини, продовжують контролювати його поведінку старими способами, які він уже
переріс, і тим заважають становленню його самостійності. Прагнучи компенсувати
таке недооцінювання дорослими його можливостей самостійно діяти, підліток
порушує встановлені стосунки з дорослими і прийняті норми поведінки. Активність
його, в таких випадках, виявляється у неслухняності, протестах, негативізмі або
в ексцентричних вчинках , якими він привертає до себе увагу. Самі
вчинки часом бувають імпульсивними, безконтрольними, хоч потім вони й глибоко
хвилюють підлітків. Вони ще недостатньо усвідомлюють власні вчинки, не прагнуть
до самоаналізу. Зробивши щось не так, підліток часто не визнає провини, виявляє
впертість, намагається будь-що виправдатися, хоч провина очевидна для всіх і
для нього самого. У
виховній роботі з підлітками треба вважати на складність такого психологічного
стану. Створюючи умови, за яких підліток усвідомив би і пережив би недоречність
свого вчинку, його непотрібність чи шкідливість, не завжди треба вимагати від
нього прилюдного каяття й обіцянок, що подібне „більше не повториться”.
Найчастіше він розуміє свою провину і глибоко переживає її, але прилюдно визнати
не відважується, бо таке визнання для нього рівнозначне самознищенню. | |
Переглядів: 1219 | |
Всього коментарів: 0 | |