Головна » Статті » Психологія » Психологія у вищій школі |
Відчуття й сприймання у підлітковому віці функціонують і
розвиваються в єдності. Удосконалення чутливості аналізаторів позначається на
повноті і детальності сприймання. Відчуття у підлітка стають більш витонченими,
водночас змістовнішими – сприймання, самі процеси відчування, сприймання
перетворюються на цілеспрямовані сенсорні й перцептивні дії. ! Сприйняттям називається
віддзеркалення у свідомості людини предметів або явищ, при їх безпосередній дії
на органи чуття. У ході сприйняття відбувається
впорядкування і об’єднання окремих відчуттів в цілісні образи речей і подій. На
відміну від відчуттів, в яких відображаються окремі властивості подразника,
сприйняття відображає предмет в цілому, в сукупності його властивостей.
Найважливіші особливості сприйняття – наочність,
цілісність, структурна константність і свідомість. Наочність сприйняття допомагає сприймати
предмети не за їх виглядом, а відповідно до того, як ми їх використовуємо на
практиці або за їх основними властивостями. На відміну від відчуття, яке
відображає окремі властивості предмету, сприйняття є цілісний образ предмету. З цілісністю сприймання пов’язана його структурна особливість, оскільки
сприйняття не відповідає нашим миттєвим відчуттям і не їх
простою сумою. Ми сприймаємо узагальнену структуру , яка формується
протягом деякого часу. Завдяки константності,
ми сприймаємо оточуючі предмети як відносно постійні за формою, розміром і т.п.
Сприйняття у людини найтіснішим образом пов’язане з мисленням, з розумінням
суті предмету. Свідомо сприйняти предмет – це значить в думках назвати його, тобто віднести сприйнятий
предмет до певної групи, класу предметів, узагальнити його в слові. У сприйманні аналіз і синтез
виступають в єдності, хоча спостерігається різне їх співвідношення, залежно від
змісту й характеру навчальних завдань. Розвиток відчуттів підлітків пов’язаний
з різноманітними видами їх навчальної й трудової діяльності. У підлітковому віці відбувається дальше
удосконалення зорових та слухових диференціювань. За даними спеціальних
досліджень (Фуко, В.П.Зінченко), гострота зору і слуху значно зростає у
підлітків до 15 років. Саме в цьому віці їх гострота переважає над гостротою
зору і слуху дорослих. Удосконалення сприймання в підлітковому
віці пов’язане з формуванням уміння краще і продуктивніше використовувати свої
органи чуттів, осмисленіше пояснювати чуттєві дані. Воно виявляється в
чуттєвому пізнанні підлітками просторових і інших властивостей об’єктів.
Сприймання відстаней стає у підлітка
більш адекватним завдяки вимірюванню їх не лише зором, а й руховим
аналізатором. Розвиток константності сприймання
величини предметів у підлітків пов’язаний з розумінням перспективного зменшення
предметів. Саме у підлітковому віці вперше
з’являються реалістичні малюнки з правильним зображенням перспективи,
форми, а також їх кольорових ознак. Підлітки
здатні до складнішого аналізу і синтезу
сприйнятих предметів і явищ дійсності, вони не обмежуються констатацією
зовнішніх їх ознак, а намагаються виявити внутрішні їх властивості. Навчальна
діяльність, у процесі якої підлітки проводять лабораторні роботи, спонукає їх
до поглибленого сприймання об’єктів. Дедалі більше місце в перцептивній
діяльності підлітка займає її саморегуляція, тісно пов’язана з мотивацією.
Підліток сприймає передусім те, що його більше цікавить, відповідає його
інтересу. Довільність сприймання в підлітковому
віці також виявляється в його планомірності й послідовності. Підліток
самостійно може скеровувати своє сприймання на ті чи інші сторони об’єктів, що
сприймаються. Сприймання більше набуває активного характеру, воно стає
спостереженням з усіма його характерними особливостями. Спостереження набувають
у підлітків більш систематичного характеру. Систематичними
і тривалими спостереження бувають тоді, коли підлітки усвідомлюють їх
важливість, прагнуть глибше пізнати предмет або явище, вдаються до використання
різних прийомів, які поліпшують сприймання об’єктів і водночас сприяють
формуванню спостережливості. Спостереження
підлітків все більше пронизуються розумовими операціями зіставлення, порівняння,
узагальнення і класифікації сприйманих об’єктів. Спостереження розвивається не
само собою, а в процесі діяльності, яка вимагає систематичного і
цілеспрямованого сприймання явищ природи. Суспільного життя, їх різноманітних
зображень та відповідного словесного запису. Розвитку спостережливості сприяють
усі види навчальної діяльності. Виконання трудових, виробничих
завдань великою мірою сприяє розвитку в студентів коледжу сприймання
просторових відношень предметів, окоміру, спостережливості (Ельконін та ін.). У вихованні спостережливості велике значення
має чітка постановка завдання спостереження, підготовка до його виконання,
складання плану, оволодіння технікою використання приладів, які
використовуються при спостереженні, фіксація одержаних результатів у формі
письмового викладу, малюнка, креслення тощо [Костюк, с.174]. Дієвим
фактором розвитку сприймань підлітків є їх інтерес до техніки, малювання,
конструювання, до літератури, музики, спорту. Реалізація цих інтересів у
відповідних видах діяльності сприяє розвитку чуттєвого пізнання ними
об’єктивної дійсності. У
процесі навчальної діяльності у підлітків розвивається здатність усвідомлювати
сприйняте, осмислювати його. Нечіткість, неясність у сприйманні підлітками
об’єкта або окремих його частин, ознак часто усуваються при їх називанні, словесному позначенні, внаслідок і
завдяки чому підлітки краще сприймають об’єкту у цілому і залежність між його
частинами. Підліток
нерідко обмежується сприйманням якоїсь однієї сторони об’єкта, внаслідок чого
вона виступає надто перебільшеною, спотворює сприймання, або поверховим
аналізом об’єкта, відбиваючи те, що є найбільш яскравим, цікавим, незвичним,
але неістотним. Спостерігається й інша крайність, коли сприймання об’єкта
обмежується фіксацією загальних його ознак без охоплення їх конкретної
варіації, внаслідок чого воно не набуває точності, потрібної для розв’язування
пізнавальної задачі. І перший, і другий недоліки сприймання зумовлюються тим,
що підліток не завжди вміє належно організовувати своє сприймання. Він іноді
захоплено слухає, вдивляється, але не знає, що
саме і як слід виділяти в
сприйманому, не вміє розповісти про результати своїх спостережень. У період ранньої юності процес сприймання досягає дальших ступенів
свого розвитку. Це виявляється передусім у довільних його формах, у
перцептивних діях, актах планомірного спостереження за певними об'єктами,
спрямовуваного пізнавальними і практичними цілями. Сприймання стає на цьому
етапі розвитку особистості складним інтелектуалізованим процесом. Це особливо яскраво
виявляється у сприйманні складних наочних об'єктів, картин, тексту, усного
викладу змісту уроку, лекції тощо. Воно опосередковується попереднім досвідом
студентів коледжу, наявними в них знаннями і досягненнями в розвитку мислення,
розуміння сприйманого. Активізація розумової
і практичної діяльності студентів дає поштовхи і до подальшого вдосконалення їх
спостережливості, здатності помічати в об'єктах істотні зовнішні їх ознаки, що
є важливими і значущими в тому чи іншому відношенні, і завдяки цьому
точніше й об'єктивніше відображати їх. Помітно розвивається
й самоспостереження за своїми діями, актами поведінки, переживаннями,
думками й іншими проявами психічного життя. Студенти пильно вдивляються в себе, у свій внутрішній
світ, аналізують його, зіставляють дані своїх спостережень із спостереженнями
за іншими людьми ровесниками і старшими за них, з описами внутрішнього світу
героїв літературних творів, зображенням їх переживань у кінофільмах. Самоспостереження допомагають юнакам й
дівчатам глибше розуміти внутрішній світ, психологію поведінки інших людей,
зокрема героїв літературних творів, і завдяки цьому краще пізнавати самих себе,
свої психічні властивості. Самоспостереження виступає в житті як складовий
момент самопізнання, прагнення до самоудосконалення, самовиховання. | |
Переглядів: 2452 | |
Всього коментарів: 0 | |