Головна » Статті » Психологія » Психологія у вищій школі |
Оволодіння складнішим навчальним
матеріалом вимагає від студентів досконалішої репродуктивної уяви і тим самим сприяє її розвитку. Водночас у них
розвивається і творча уява, що
виявляється в різноманітних видах творчої діяльності (наукової, художньої,
технічної тощо). Студенти охоче випробовують свої сили в дослідній роботі, в
літературній, мистецькій творчості, в технічному конструюванні. Значне місце в психічному житті
молоді посідають мрії, які набувають в цей період особливо конкретного і
дійового характеру. Немає студента, який би не мріяв про своє майбутнє. Вони
мріють про свою майбутню активну участь у суспільному житті, у створенні
матеріальних і духовних цінностей, про майбутнє родинне життя, про свої трудові
успіхи, подвиги, славу, мандрівки тощо. Зміст їх мрій зумовлюється обставинами
їх життя й діяльності, інтересами й домаганнями, які склалися в них. Але так чи
інакше вони являють собою складові моменти «життєвих планів» на майбутнє, які
створюються студентами, і чинять значний вплив на їх навчальну діяльність, на
дальше формування їх інтересів, ідеалів і професійної спрямованості. Наявність
таких уявлюваних життєвих перспектив є ознакою духовного зростання особистості.
Яскравий образ того, ким хоче стати в майбутньому юнак чи дівчина, чого мріє
досягти, впливав на їх реальну діяльність, якоюсь мірою спонукає їх до роботи
над собою, стає фактором саморегуляції особистістю свого власного психічного розвитку. Порівняно з підлітковим віком, у
студентів спостерігається більш критичне ставлення до витворів своєї уяви,
посилюється самоконтроль за її роботою, вони краще співвідносять образи уяви,
особливо своїх мрій, з реальною дійсністю, зі своїми можливостями. Ускладнення й збагачення цілей
навчальної трудової діяльності студента закономірно веде до прогресивних змін
його уяви, яка потрібна для їх досягнення. Вона бере участь в утворенні образів
безпосередньо не сприйманих об'єктів, у процесах розуміння ними змісту художніх
творів, технічних малюнків, описів історичних подій, у переходах думки від
конкретного до абстрактного, в різних видах творчої діяльності студентів і
завдяки цьому сама розвивається. Збагачення життєвого досвіду, розширення знань
з основ наук приводять до зміни не тільки змісту образів уяви, а й способів їх
утворення. Провідним засобом стає
мовлення, зокрема внутрішнє. Процеси уявлювання набувають довільного характеру. Вони стають особливими діями,
спрямованими на побудову образів різних не бачених суб'єктом предметів,
ситуацій, конструкцій і т. п. Ці дії і є характерними для розвитку як
репродуктивної, так і творчої уяви. У студентів зростає вимогливість до витворів своєї уяви, критична
їх оцінка. Розвиваються можливості втілювати їх у малюнках, моделях,
конструкціях і літературних творах, частіше спиратися при цьому на спеціальні
знання, вміння і навички, набуті ними в процесі навчальної діяльності. Важливу роль у розвитку творчої уяви відіграє
співробітництво з дорослими (наприклад, викладачами,
художниками, конструкторами) і вміле їх керівництво творчою діяльністю студентів. Образи уяви студента ґрунтуються на реальності. Далекі від неї, фантастичні
уявлення виникають у нього лише при спеціально поставленій меті створити щось
незвичайне. Складові компоненти уявного образу в студента динамічні, реальне і вигадане в окремих видах його
творчої уяви нерідко переплітаються або існують поряд. Студенти
вимогливіші до побудови образів, у них зростає тривалість обдумування та підготовчої роботи. Деякі мають спеціальні зошити, в яких вони записують свої
спостереження, враження й окремі цікаві моменти, роблять зарисовки для того, щоб при потребі
їх використати. Втілення образів своєю змістовністю і яскравістю й динамічністю значно поступається перед задуманим. У розвитку уяви студентів
спостерігаються значні індивідуальні особливості. Сильні їх сторони виявляються
у здібностях до продуктивної, творчої діяльності, а слабкі — у невибагливості
до продуктів своєї уяви, у змішуванні реального і
вигаданого, послабленні самоконтролю за функціонуванням уяви. | |
Переглядів: 967 | |
Всього коментарів: 0 | |