Головна » Статті » Психологія » Психологія у вищій школі |
Обсяг і структура інформації й адекватне сприймання Крім активності й використання
зворотного зв'язку обов'язковим для правильного сприймання є так зване виконання наступних умов: підтримка
певного мінімуму інформації, що надходить у мозок із зовнішнього й внутрішнього
середовища, і збереження звичної структурованості цієї інформації. Важливою умовою нормального
функціонування процесу сприймання є організація й структурованість одержуваної
інформації. Людина живе у світі явищ, відмежованих у просторі, зміни життя
перебувають між собою в певних зв’язках. Потрапивши в умови, де в полі
сприймання немає звичайної розчленованості й організованості, людина не може не
тільки адекватно й довгостроково сприймати навколишній світ, але й відчуває
порушення їхніх психічних функцій. Такі порушення спостерігаються в людей, що
перебувають у пекучій пустелі або арктичній безмовності. Допускають, що
виникаючі міражі є наслідок спроб психіки компенсувати відсутність
структурованості зовнішнього середовища з
допомогою подань, витягнутих з пам'яті, і тим самим досягти звичної
організованості сприймання. Перебудова сприймання при навчанні Зорове спостереження - доцільно
організоване сприймання, підлегле наявному перед людиною завданню. Звичайно
основні завдання спостереження формулюють як виявлення, упізнавання
(дізнавання) i ідентифікацію. При виявленні спостерігач фіксує тільки наявність
об'єкта (є він чи ні), при впізнанні він відносить його до класу об'єктів (по
узагальнених характеристиках класу), а при ідентифікації робить звірення
об'єкта з конкретним еталоном, що зберігається в пам'яті, і на підставі цієї
інформації визначає значимість об'єкта в даній ситуації й приймає відповідне
рішення. Для виявлення об'єкта з
максимальною швидкістю людина повинна використати такі властивості образів, як
константність, узагальненість, предметність. Кожне зорове завдання містить
обмеження по швидкості й точності рішення. Вони направляють пошук у різні поля
довгострокової пам'яті, визначаючи звертання до більш-менш узагальнених ознак. Довільність визначається не
тільки відбором потрібної інформації й напрямком уваги на значимий об'єкт, але
й можливістю втримання об'єкта до завершення дії з ним, тобто збереженням
контролю за дією, що протікає. На цю істотну роль уваги зроблений акцент у
концепції П. Я. Гальперина. На його думку, увага розвивається як ідеальна,
скорочена й автоматизована форма контролю. Контроль починає усе більше
збігатися з основною дією й, нарешті, навіть випереджати її. Користь такого
випередження в тому, що контроль поширюється й на попереднє орієнтування в
ситуації - для виділення й обліку її індивідуальних особливостей. У цій якості
контроль підготовлює оптимальні умови для організації ранніх фаз діяльності,
тому що при цьому він скрізь збігається з виконуваною дією по основному змісту
й усе менш відділяється від неї за часом, помітним для людини. На цій заключній
стадії контроль виступає просто як зосередженість на об'єкті, як уважне
обстеження й виконання основної дії. У цьому змісті увага походить із контролю.
Однак поки контроль виконується як розгорнута предметна діяльність, він сам вимагає уваги. Він стає увагою
тільки тоді, коли реалізується як випереджальна,
скорочена і автоматизована дія. Увага відрізняється від контролю
тим, що контроль лише оцінює результати діяльності, а увага їх поліпшує. Оскільки контроль стає
випереджаючим, критерій виноситься вперед і створює можливість більш чіткого
порівняння й розрізнення, а це, в свою чергу, забезпечує більше надійне
розпізнавання явищ. | |
Переглядів: 792 | |
Всього коментарів: 0 | |