Головна » Статті » Психологія » Психологія у вищій школі

Особливості та новоутворення уваги у студентів у зв’язку з оволодінням професією

Виділяють 5 основних властивостей уваги:

1. Обсяг або потужність уваги - у середньому, індивідуальні величини одномоментного охоплення людиною становлять від 6 до 11 елементів.

2. Інтенсивність уваги : чим більше обсяг, тим слабкіше інтенсивність.

3. Стійкість уваги, її тривалість - здатність безперервної концентрації уваги на одному предметі або дії.

4. Розподіл уваги - це здатність до одночасної концентрації уваги на декількох об'єктах.

5. Переключаемость уваги - здатність до швидкого перекладу уваги з одного об'єкта на іншій, що утруднено в літніх осіб.

Могутнім стимулом уваги є власні потреби й інтереси; нецікаві стимули викликають нудьгу й недолік уваги. Увага сильно пов'язана з емоціями. Один з аспектів уваги й емоційного відношення - це так звані помилкові дії, застереження, описки, які, відповідно до психоаналізу, виражають щире відношення людини.

 

Зауваження по керуванню увагою

Навички керування увагою аудиторії дуже важливі для пропагандистів, керівників і викладачів. Фактори, що залучають увагу, поділяються на зовнішні й внутрішні. До зовнішніх належать насамперед інтенсивність і фізичні характеристики сигналів, а до внутрішніх - їхня новизна, актуальність для даної людини, відповідність її потребам, емоційному настрою. Крім того, увага зберігається, утримується довше на діях, недостатньо автоматизованих і тому потребуючих поточного контролю й не закінчених (перерваних раптово) через  необхідність отримання мети дії для його наступного завершення.

Монотонність, шаблонність, стереотипність виконуємих операцій (навіть розумових) знижують стійкість  уваги. У цьому випадку для її підтримки  доводиться прикладати все більші зусилля, що, у свою чергу, породжує стомлення.

Тривалі зусилля для підтримки пильності можуть приводити до емоційної напруженості, що сприяє розвитку стомлення, що у випадку виникнення гострої ситуації може виявитися в різкому звуженні зони уваги, порушенні здатності перемикатися й розподіляти увагу.

Один з відомих прийомів організації уваги опирається на фактор новизни. Ефектна розповідь, виклад якої або парадоксальність випадку відразу ставить слухачів перед проблемою, інтригує й змушує сконцентрувати увага.

Розуміння потреб особистості й облік вікових особливостей дозволяють правильно визначити, на чому буде концентруватися увага.

Увага знижується при стомленні. Одним з ефективних засобів організації паузи й зняття стомлення служить гумор

Процес, за допомогою якого формується довільна увага, може бути полегшений, якщо створити емоційну насиченість і додати інтерес речам, які самі по собі нецікаві. Важливим моментом організації довільної уваги, відповідно до концепції С. Л. Рубінштейна є безперервне розкриття нового змісту у матеріалі, що викладається, нових його сторін і зв'язків. Дуже важливо побудувати матеріал так, щоб при ознайомленні з ним вчасно виникали ті питання, на які наступний виклад дасть відповіді. Усяка систематизація матеріалу, приховуючи його внутрішні відносини й взаємозв'язки, розширює обсяг уваги й зменшує перевантаження тих, хто вчиться. Крім того, якщо підведено підсумок викладеному питанню, то перемикання на наступний відбувається легше.

Формування уваги за методом П. Я. Гальперіна веде до повного зникнення так званих помилок на неуважність. Методика являє собою відтворення при навчанні послідовних етапів, які проходить дія у своєму розвитку. Ці етапи визначають процес послідовного відображення того самого предметного змісту в різних планах: матеріальному, мовному й ідеальному. При цьому останній знаменує собою максимальне занурення зовнішніх дій. Так створюється можливість прискорити процес навчання й не втратити нічого важливого на цьому шляху [Гран., с.65 - 74].
Категорія: Психологія у вищій школі | Додав: damar (24.08.2008) | Автор: damar E W
Переглядів: 817 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]