Головна » Статті » Психологія » Психологія у вищій школі |
!
Світогляд – інтеграція знань, досвіду, самосвідомості у
ціннісну картину світу, яка зумовлює життєву орієнтацію людини, її ставлення до
дійсності і до самої себе. Характерною рисою розвитку особистості
в ранньому юнацькому віці є вироблення її світогляду, тобто системи поглядів
на світ, суспільне життя, його минуле й майбутнє, на мораль, науку, мистецтво,
на людину і сенс її життя. Під час свого становлення світогляд починає
регулювати взаємини юнаків і дівчат, впливати на формування їх ціннісних
орієнтацій, на поведінку, ставлення до людей і проектування свого майбутнього.
Формування світогляду, пов'язане в
потребою самовизначення, породжує певну спрямованість особистості студента і позначається
на всіх психічних процесах
і функціях. Основою формування світогляду є
перехід до понятійного пізнання студентами об'єктивної дійсності, високий рівень
їх мотивації й основна внутрішня позиція, яка полягає у потребі
самовизначитися. Зміст знань, засвоюваних юнаками та дівчатами, активний
характер учбової діяльності, поєднаної з працею, участю в суспільно-політичному
житті є факторами формування їх наукових, ідейно-політичних, моральних і
естетичних поглядів. Значну роль у формуванні цих
поглядів відіграє перехід від засвоєння конкретних наукових закономірностей у
межах кожного навчального предмета до оволодіння їх теоретичними, методологічними
основами (теорія та історія літератури, дарвінізм, суспільствознавство,
загальні основи сучасного виробництва та ін.). Важливе значення для формування
світогляду мають міжпредметні зв'язки, які сприяють утворенню системи знань,
узагальненого світорозуміння. Виникає нова спрямованість навчальної діяльності
- пізнати зовнішній світ з метою усвідомити свої погляди, відшукати місце
людини в світі. Вона призводить до розширення кола пізнавальних запитів і інтересів,
до поглиблення їх змісту. Виробленню цілісної системи світорозуміння сприяє
поєднання теоретичних знань з практикою, з життєвим досвідом. Дані вивчення пізнавальних запитів юнацтва показують
різноманітність питань, які хвилюють молодь і на які вона намагається дістати
відповідь. До них належать питання науки, політики, суспільного життя, питання
етики, літератури, мистецтва, спорту, народного господарства. Молодь серйозно
починає цікавити питання міжлюдських стосунків, морального і
культурного зростання людей, формування їх духовного світу, виховання й
перевиховання, самовиховання й самоудосконалення й ін. Студенти прагнуть не тільки пізнати світ, а й виробити свій
власний погляд на нього. На запитання: «Що в основному спонукає поведінку твоїх
ровесників?» більшість юнаків і дівчат у своїх відповідях назвали: бажання
приносити більше користі людям, почуття обов'язку, прагнення до творчої праці,
до романтики, бажання заслужити любов, повагу людей, інтерес до праці. Вони
засудили честолюбство, кар'єризм як мотиви до
активності. За даними цього ж дослідження юнацтво активно реагує
на всі значні суспільно-політичні події. Його хвилюють такі проблеми світового
й загальнонародного значення, як боротьба за мир і мирне співіснування;
зростання економічної могутності своєї країни, дальше підвищення матеріального добробуту людей,
боротьба з антисоціальними явищами і т.д. Це свідчить про розвиток
суспільно-політичних інтересів молоді, зростання її політичної свідомості. Проте є й такі
юнаки та дівчата, яких усе це не хвилює, які не можуть змістовно відповісти на
запитання, у чому полягає основна мета життя, обмежуються вказівкою на свою
ближчу конкретну мету (вступити до інституту, а далі — буде видно і т. п.). Світогляд як провідна сторона особистості молодої людини
є предметом дослідження багатьох зарубіжних психологів, педагогів і
соціологів. В їх працях відмічається, що в поглядах молоді на світ і життя, в
її ставленні до дійсності, передусім соціальної, до громадських цінностей і
норм виявляються непослідовність і суперечливість, внутрішні хитання, бродіння
думки, схильність до сумнівів. Швейцарські психологи Ж Піаже, Б. Інельдер, зокрема,
вказують на властиві молоді в суперечності в їх поглядах на світ і людське
життя. На їх думку, стрімкий розвиток інтелектуальних
процесів у період юності приводить молодь до переконання у всемогутності
власного мислення. У зв'язку з цим, з одного боку, в
результаті постійного зіставлення фактів і явищ, протилежних думок і цінностей
зростає критицизм молодих людей, який призводить до цинізму. З другого боку, надто оптимістична
віра у правильність власних поглядів утруднює для них об'єктивне сприймання
дійсності, зокрема соціальної. Разюча суперечність у молоді полягає в тому, що про
матеріальні явища вона міркує риторично, ретельно
перевіряючи кожну гіпотезу, а щодо власних життєвих планів, питань суспільства,
в якому вона живе, виявляє недостатню об'єктивність. Причину цього автори
вбачають у сильній, емоційно забарвленій позиції молоді по відношенню до
суспільства, яка випливає з актуальної для них потреби шукати своє місце в
житті. Вростаючи у суспільство, молоді люди встановлюють власну ієрархію цінностей, яка часто
суперечить поглядам найближчого оточення. Гуманізм, соціальна справедливість,
свобода думки й совісті, громадянська мужність - ось ті нові питання, які
глибоко зачіпають молодь і які вона не завжди може розв'язати. У таких випадках емоційне ставлення бере гору над інтелектом, внаслідок чого виникає недостатня
критичність до власних поглядів. Існує тісний зв'язок між формуванням особистості, її
емоцій та інтелектуальним розвитком. Внаслідок
зростання інтелектуальних можливостей молодь починає цікавитися
загальнолюдськими проблемами, що викликає специфічне порушення емоційної рівноваги.
І саме тому, що це - період планування власного життя, вростання в суспільство,
в неї виникають питання, які стимулюють інтелект, змушуючи його виходити за межі пізнаного. Важливою рисою світогляду особистості на цьому етапі
її розвитку є своєрідний юнацький «ідеалізм», з яким пов'язані високі
устремління й романтична піднесеність. М. Д. Левітов зазначає, що
високість дерзань молоді виявляється в прагненні
ставити перед собою велику мету і в бажанні досягти її. Молодь не схильна до
компромісів у виборі професії, у ставленні до своїх друзів, оцінці художніх
творів. Юнацький «романтизм» молоді виявляється в прагненні віддати всі сили
великій справі, здійснити подвиги. Мобілізуюче значення юнацьких високих
дерзань і романтизму полягає в тому, що вони спонукають молодь підвищувати
вимогливість до себе, спрямовувати свою енергію на розв'язання великих
життєвих завдань, стають джерелом натхнення і творчого запалу в реалізації як
ближчих, так і далеких цілей. Молоді люди різко виступають проти міщанства,
вузько егоїстичних ідеалів особистого щастя. У ранньому юнацькому віці формується не тільки
узагальнене світосприймання, а й нова форма самосвідомості - узагальнення про
особистість людини і самого себе, про свої можливості, що
яскраво виявляється в потребі знайти своє місце в житті, визначити сенс свого
життя. Ці пошуки у старших учнів часто мають дуже загальний, неконкретний характер, овіяний юнацькою романтичною
піднесеністю. Сенс життя в такому разі вбачається «у пізнанні всесвіту», «у
збереженні миру на землі», «у служінні-людству» та ін.
Характеризуючи світогляд молоді, треба зважати й на фази його
формування. Щодо цього існує певна відмінність між молоддю 15-16 років і
17-18-річною молоддю. На останній фазі система ціннісних орієнтацій молоді
загалом наближається до тієї, яка визнається дорослими. На новий щабель
підноситься свідома регуляція особистістю своїх дій і вчинків, свого ставлення
до навколишнього світу, до інших людей і до себе самої. Вирішальними спонуками
їх поведінки стають мотиви, пов'язані з поглядами і переконаннями як
складовими частинами світогляду молодої людини. Уся система її потреб і
прагнень упорядковується, інтегрується світоглядом, який у неї формується.
Особистість поступово піднімається на вищий рівень пізнання себе, продовжують
розвиватися такі форми прояву самосвідомості, як самокритика, відповідальність
за свої дії і вчинки, почуття обов'язку, власної гідності, самоконтроль,
самодисципліна. | |
Переглядів: 4120 | |
Всього коментарів: 0 | |