Головна » Статті » Психологія » Психологія у вищій школі |
Відомо, що система професійної підготовки фахівця включає в себе такі основні етапи: · професійна орієнтація; · професійний відбір; ·
адаптація першокурсника до умов вузу; · динаміка професійного становлення майбутнього фахівця, в
процесі вузівської підготовки; · післявузівська діяльність випускника, його професійна
адаптація. Послаблення одного із
взаємозв'язаних елементів неминуче призводить до порушення стрункої системи
його професійної підготовки. Професійне становлення
спеціаліста — довготривалий процес, який починається від обранні професії до
перших років самостійної праці. Всі етапи, що їх проходить майбутній фахівець,
є важливими. Одначе сам факт початку
професійної діяльності має фундаментальне значення для нього, а аналіз системи
його дій і поведінки виступає достатньо обґрунтованим критерієм для оцінки
рівня професійної підготовки. Найважливішою характеристикою
діяльності випускника вищого навчального закладу є його адаптація в трудовому
колективі. Глибина й всебічне її вивчення дозволить уникнути таких негативних
явищ, якими є нестабільність кадрів, їх текучість, повільне зростання
професійної майстерності молодого, конформізм і негативний стиль його
діяльності. Досліджуючи процес адаптації
молодого спеціаліста, вдалося виявити позитивні й негативні фактори, які
впливають на його формування, ріст професійної майстерності; з'ясувати можливі
шляхи скорочення термінів адаптації та знайти сильні й слабкі сторони в
підготовці випускника вищого навчального закладу з метою їх вивчення. Структурні компоненти
професійної адаптації молодого спеціаліста Найбільш поширеною є така класифікація основних типів соціальної
адаптації: 1) за характером взаємодії
суб'єкта адаптації та адаптивного середовища: а) адаптація в формі пристосування; б) адаптація в формі перетворення; 2) за видами адаптивного
середовища, до якого пристосовується (або яке пристосовує до себе) індивід: а) виробнича адаптація; б) шлюбна; в) сусідсько-приятельська; г) політико-правова; д) навчальна; 3) за структурними компонентами
адаптивного середовища: а) предметно-діяльна (адаптація до матеріальних умов виробництва,
його ритму, норм і т. п.); б) особиста (адаптація до соціально-психологічного клімату колективу:
до домінуючих у ньому настроїв, ціннісних орієнтацій, особливостей міжособових
взаємин, до стилю керівництва й системи «ролей», що зумовлені соціальним
статусом даного працівника); 4) за психологічним змістом: а) предадаптація (пристосування до майбутнього,
до уявних ситуацій, становлення психологічної настанови на адаптацію); б) дезадаптація (відвикання від звичних умов
життя); в) реадаптація (відвикання від одних, «нових»,
але вже таких, які стали звичними, умов до інших «попередніх»); г) дисададтація (неадаптованість, нездатність
пристосування до нових умов соціального середовища). Така класифікація, в свою чергу,
не є також вичерпною. Стосовно механізмів професійної
адаптації молодого фахівця, то ми вважаємо, що вони включають такі аспекти:
по-перше, внутрішні властивості цього процесу, його суперечливі сторони,
взаємодія яких визначає його зміст і загальну тенденцію розвитку.
1) оптимізація діяльності
трудового колективу організації по прискоренню цього процесу; 2) раціоналізація форм допомоги
вищого навчального закладу молодим фахівцям у їх професійній адаптації; 3) професійне самовдосконалення
молодого фахівця як необхідна умова його успішної адаптації; 4) необхідність підвищення ролі
органів управління професійною адаптацією випускника. | |
Переглядів: 4093 | |
Всього коментарів: 0 | |