Головна » Статті » Педагогіка » Державний іспит із педагогіки |
13.
Взаємозв'язок загальної, політехнічної і професійної освіти Освіта є складним
феноменом і процесом, який охоплює послідовні етапи і такі взаємопов'язані
змістові напрями, як загальна, політехнічна, професійна освіта. Загальна освіта. Завдання її — забезпечити здобуття учнями основних
знань, формування мислительних умінь і навичок. Загальна освіта — сукупність
знань основ наук про природу, суспільство, людину, її мислення, мистецтво, а
також відповідних умінь і навичок, необхідних кожній людині. У середній
школі загальна освіта охоплює такі рівні, як початкова, основна, повна освіта. Початкова освіта.
Вона забезпечує загальний
розвиток дитини, вміння добре читати, писати, знання основ арифметики,
первинні навички користування книжкою та іншими джерелами інформації,
формування загальних уявлень про навколишній світ, засвоєння норм загальнолюдської
моралі та спілкування, основ гігієни, вироблення перших трудових навичок. Основна середня освіта. Цей рівень
передбачає досконале оволодіння українською та рідною мовами, засвоєння знань
з базових дисциплін, можливість здобуття наступних рівнів освіти, мотиваційну
готовність переходу до трудової діяльності або набуття кваліфікації через
різні форми професійної підготовки, формування високих громадянських якостей
і світоглядних позицій. Повна середня освіта. Забезпечує цей
рівень освіти поглиблене оволодіння знаннями з базових дисциплін та за вибором,
орієнтацію на професійну спеціалізацію, формування цілісних уявлень про
природу, людину, суспільство, громадянської позиції особистості, можливість
здобуття освіти вищого рівня. Загальну освіту
здобувають у таких загальноосвітніх навчальних закладах: середня
загальноосвітня школа; спеціалізована школа (школа-інтернат); гімназія; ліцей;
колегіум; загальноосвітня школа-інтернат; спеціальна загальноосвітня школа
(школа-інтернат): загальноосвітній навчальний заклад для дітей, які потребу До інших навчальних
закладів системи загальної середньої освіти належать: позашкільний навчально-виховний заклад; міжшкільний навчально-виробничий
комбінат; професійно-технічний навчальний заклад; вищий навчальний заклад І—II рівнів акредитації. Політехнічна освіта. Цей напрям освіти є невід'ємним елементом навчання в
загальноосвітніх навчально-виховних закладах. Політехнічна освіта — сукупність знань про головні галузі й наукові
принципи виробництва, оволодіння загальнотехнічними вміннями, необхідними для
участі в продуктивній праці. Здійснюється вона
насамперед у процесі вивчення предметів політехнічного циклу (математики,
фізики, хімії, біології, географії), а також інших предметів (історії, основ
держави і права, літератури, трудового навчання). Вагоме значення мають
практикуми, факультативи з машинознавства, автосправи, електротехніки тощо. Застосовуючи
політехнічні знання на практиці, учні набувають практичних, загальнотрудових
умінь та навичок, зокрема таких: користування простими знаряддями праці та
інструментами, аналіз і часткове складання технічної документації, виконання
нескладних операцій з ручної та механізованої обробки металу, дерева, ремонт
нескладної апаратури та ін. Професійна освіта. Одним із завдань навчання є підготовка юної
особистості до професійного вибору на основі певних знань і навичок. У зв'язку
з цим загальна і політехнічна освіта є основою профорієнтації та професійної
освіти. Професійна освіта — сукупність знань, практичних умінь і навичок, необхідних для виконання
роботи в певній галузі трудової діяльності. Зміст професійної
освіти забезпечує поглиблене вивчення наукових основ і технології обраного
виду праці, формування спеціальних практичних умінь і навичок, виховання
психологічних, моральних, естетичних якостей, необхідних фахівцеві конкретної
галузі трудової діяльності. Професійну освіту
частково здійснюють загальноосвітні навчальні заклади в процесі
профорієнтації, на факультативних заняттях, у різноманітних гуртках. Але в
основному професійну освіту молодь здобуває у професійно-технічних училищах і
вищих навчальних закладах різних типів і профілів. У професійно-технічних
училищах можна не лише здобути спеціальність, а й отримати середню освіту. Особливе місце в
підготовці висококваліфікованих кадрів належить вищим навчальним закладам. Вищу професійну освіту можна здобути у
вищих навчальних закладах III—IV рівнів акредитації (класичні, технічні та
педагогічні університети, академії й інститути); у державних вищих навчальних
закладах І—II рівнів акредитації
(училища, технікуми, коледжі); вищих навчальних закладах, заснованих на інших
формах власності. Система вищої освіти здатна забезпечити місцями у вищих
навчальних закладах 35% випускників загальноосвітніх закладів. У вищих
закладах освіти навчаються і здобувають професію з 71 напряму понад 1,5 млн.
студентів: до 620 тис. у закладах І—II рівнів
акредитації та понад 920 тис. — у закладах III—IV рівнів
акредитації. Поєднання загальної,
політехнічної та професійної освіти свідчить про органічний зв'язок між
науковими дисциплінами, між наукою і виробництвом. Реалізація
змісту освіти повинна допомогти випускнику загальноосвітньої школи визначити
своє місце в житті, ефективно освоїти життєві та соціальні ролі. 14. Навчальні програми Зміст навчального предмета,
передбаченого навчальним планом, визначається його навчальною програмою. Навчальна програма — документ,
що визначає зміст і обсяг знань з кожного навчального предмета, умінь і
навичок, які необхідно засвоїти, зміст розділів і тем з розподілом їх за роками
навчання. Система викладу змісту
навчального матеріалу у навчальній програмі з предмета може бути: а) лінійною
— безперервна послідовність матеріалу від простого до складного відповідно до
принципів послідовності, систематичності і доступності; б) спіральною —
неперервне розширення і поглиблення знань з певної проблеми; в) концентричною — повторне вивчення певних
розділів, тем для глибшого проникнення в сутність явищ і процесів; г) змішаною
— комбінація різних систем викладу змісту навчального матеріалу. Навчальні програми повинні мати
високий науковий рівень з урахуванням досягнень науково-технічного прогресу,
втілювати виховний потенціал, генералізувати навчальний матеріал на основі
фундаментальних положень сучасної науки, групувати його навколо провідних ідей
і наукових теорій, не містити надто ускладненого і другорядного матеріалу,
реалізовувати міжпредметні зв'язки та ідею взаємозв'язку науки, практики і
виробництва, формувати вміння і навички учнів з кожного предмета. До навчальних програм додають
пояснювальні записки, що розкривають основні завдання викладання предмета,
особливості організації й методів навчальної діяльності, форми зв'язку класної
та позакласної роботи, зміст практичних і лабораторних занять, систему
вироблення вмінь і навичок як результат викладання предмета. Відповідно до навчальних програм
створюють підручники і навчальні посібники. 15. Навчальні підручники і
посібники. Вимоги до них. Проблема створення електронних джерел Відповідно до навчальних програм
створюють підручники і навчальні посібники. Підручник — книга,
яка містить основи наукових знань з певної навчальної дисципліни, викладені
згідно з цілями навчання, визначеними програмою і вимогами дидактики. У навчальному процесі підручник
виконує такі функції: а) освітню, що полягає в забезпеченні процесу засвоєння
учнями певного обсягу систематизованих знань, у формуванні в них пізнавальних
умінь; б) розвивальну, що сприяє розвиткові учня, його перцептивних, мнемонічних,
розумових, мовленнєвих та інших здібностей; в) виховну, що сприяє формуванню
світогляду в учнів, моральних, естетичних та інших якостей і рис особистості
школяра; г) управлінську, яка полягає в програмуванні певного типу навчання,
його методів, форм і засобів, способів застосування знань у різних ситуаціях;
ґ) дослідницьку, яка спонукає учня до самостійного вирішення проблем, навчає
методів наукових пошуків. Навчальний посібник — книга,
матеріал якої розширює межі підручника, містить додаткові, найновіші та
довідкові відомості. До навчальних посібників належать
збірники задач і вправ, хрестоматії, словники, довідники, атласи та ін., які
сприяють зміцненню пізнавальних і практичних умінь, прищеплюють навички
самостійної роботи. Підручник повинен забезпечити
науковість змісту матеріалу, точність, простоту і доступність його викладу,
чіткість формулювання визначень, правил, законів, ідей, точну й доступну мову
тексту, правильний розподіл навчального матеріалу за розділами і параграфами.
Найважливіший матеріал має бути проілюстрований схемами, малюнками,
відповідно структурований та оформлений шрифтами. Складається підручник з
текстового і позатекстового компонентів. Текстовий компонент містить основний,
додатковий і пояснювальний тексти. До позатекстового належать: а) апарат
організації засвоєння (запитання і завдання); інструктивні матеріали
(пам'ятки, зразки розв'язання задач, прикладів); таблиці; підписи-пояснення до
ілюстративного матеріалу; вправи; б) ілюстративний матеріал (фотографії, малюнки,
плани, картки, креслення та ін.); в) апарат орієнтування (вступ, зміст,
бібліографія). Навчальний матеріал підручника
структурно складається з емпіричного, теоретичного і практичного компонентів
процесу засвоєння знань. Емпіричні знання містять інформацію
про чуттєвий досвід, відображають поверхові зв'язки і відношення. Цей компонент
навчального матеріалу використовують для того, щоб учні навчилися
упорядковувати спостережувані факти і явища, розуміти різноманітні
класифікації, робити їх і користуватися ними. Утворені емпіричним шляхом
абстракції (відображення окремих сторін предметів) є обов'язковим
«матеріалом», на основі якого здійснюється перехід від чуттєво-конкретного до
конкретного (до сутності). Теоретичні знання відповідають
змісту теоретичного компонента навчального матеріалу, який містить інформацію,
що проникає в сутність відношення речей. Він оперує науковими поняттями, які
відтворюють ідеалізований предмет і систему його зв'язків. Без теоретичного
осмислення явища можуть бути предметами лише емпіричного компонента. Практичний компонент навчального
матеріалу є важливим засобом підготовки учнів до життя, розвитку їх творчих
здібностей, формування рис характеру, поглядів і переконань, інтересу до знань
тощо. Він охоплює інформацію щодо організації засвоєння навчального матеріалу
(запитання, пізнавальні завдання, проблемні ситуації, зразки розв'язання
завдань, таблиці, пояснення до тексту та ілюстративного матеріалу), а також
інформацію про способи діяльності або творчості (опис творчої діяльності, проблемно-пошукові,
теоретичні і прикладні завдання, правила, рекомендації, послідовність
малюнків, які ілюструють окремі прийоми трудової діяльності та ін.), тобто
інформаційний навчальний текст. Навчальний матеріал важливо
розглядати у єдності всіх його сторін — чуттєвого досвіду (емпіричний
компонент), розкриття сутності явищ (теоретичний компонент), розв'язання
практичних завдань (практичний компонент). Зміст навчального матеріалу в
підручнику може формуватися за пов'язаними між собою генетичним (в історичній послідовності), логічним (відповідно до сучасної логічної структури конкретної
науки), психологічним (з урахуванням
пізнавальних можливостей учнів) принципами. Зміст підручника складається з
таких компонентів: а) основні факти, принципи, засоби й нові відкриття в науці,
доступні учням відповідного типу закладу; б) світоглядно-методологічні та
виховні ідеї, зокрема моральні й естетичні ідеали, які можна сформувати
конкретним навчальним матеріалом; в) методи наукового мислення і дослідження,
що сприяють засвоєнню навчального матеріалу; г) знання з історії науки і
творчої діяльності її видатних представників, які стимулюють інтерес учнів; ґ)
уміння і навички, що випливають з конкретного навчального змісту або необхідні
для його засвоєння; д) розкриття прийомів мислення, логічних операцій, які
учень має засвоїти у процесі вивчення змісту підручника. Більшість шкільних підручників
складається з емпіричних (відображають
факти, явища, події, містять вправи і правила) і теоретичних (містять теорії, методологічні знання) текстів. За провідним методом викладу
матеріалу розрізняють тексти репродуктивні, проблемні, програмовані, комплексні.
Репродуктивні тексти —
високоінформативні, структуровані, зрозумілі учням, відповідають завданням
пояснювально-ілюстративного навчання. Проблемні
тексти — це здебільшого проблемний монолог, у якому для створення
проблемних ситуацій висувають суперечності, розв'язують проблему, аргументують
логіку розвитку думки. Програмований
текст подає зміст частинами, передбачає перевірку засвоєння кожного «кроку»
інформації контрольними запитаннями. Комплексний
текст містить певний обсяг інформації, необхідної учням для розуміння
проблеми, а проблема визначається за логікою проблемного навчання. Текст підручника
може бути аналітичним або синтетичним, побудованим дедуктивним або індуктивним
способом. Окрім основних, підручник містить
додаткові тексти, покликані
розширити, поглибити знання учнів з важливих компонентів змісту навчального
матеріалу (документи, історичні довідки та ін.). Запитання і завдання, вміщені у
підручниках, за ступенем пізнавальної самостійності учнів поділяють на репродуктивні
та продуктивні. Репродуктивні запитання потребують
від учнів відтворення знань без істотних змін. Продуктивні запитання передбачають трансформацію знань, істотні
зміни в структурі їх засвоєння або пошук нових знань. Підручник має містити ілюстративний матеріал — зображення, які
реалізують педагогічний принцип науковості підручника специфічними засобами наочності.
Ілюстрації підручників повинні розкривати основний зміст певних елементів
програми (провідні ілюстрації). Вони можуть бути або рівнозначними тексту, або
доповнювати його, чи бути об'єктом для запитань, завдань. Працюючи з підручником, учитель доповнює
його матеріал додатковою інформацією, оскільки зміст підручника нерідко надто
конспективний, і знання, почерпнуті учнями лише з нього, будуть обмеженими.
Використовуватиме він на уроці й додатковий місцевий, краєзнавчий матеріал,
маневруватиме методичними прийомами під час викладу матеріалу з огляду на те,
що для одних учнів він може бути надто складним, а для інших — легкодоступним,
надто простим. Для реалізації
інформаційних технологій навчання важливе значення мають електронні педагогічні
засоби, зокрема електронні підручники, які повинні відображати інформацію з
використанням усього спектру даних (тексту, графіки, аудіо, відео, анімації),
передбачати широкі можливості пошуку і навігації (вибору), різноманітну інформаційно-довідкову
інформацію, об'єктивну і багатосторонню систему контролю знань, можливості
інтерактивного зв'язку учня з учителем. Оскільки обсягові тексти читати
на моніторі комп'ютера складно, підручники передбачають текстовий і звуковий
режими навчання. Текстовий можна вважати вдосконаленим аналогом книги, а
звуковий — аналогом добре проілюстрованої лекції або навчального відеофільму. У
текстовому режимі матеріал ілюструється графічною інформацією (схемами,
графіками, діаграмами, картами, фотографіями, анімацією та відео), у звуковому
— відтворюється дикторський текст, який супроводжується озвученими слайд-шоу.
Поєднання візуальної та аудіоінформації значно підвищує ефективність навчання. Важливе значення для ефективної
організації навчального процесу мають посібники для вчителів, одним із видів
яких є закритий посібник для вчителя, покликаний допомагати вчителю у
використанні в навчальному процесі підручника для учнів. Такий посібник
містить поради, спрямовані на ефективну роботу з підручником і використання
його можливостей, дає чіткі настанови щодо проведення уроку з використанням
підручника для учнів. Здебільшого його вважають додатком до підручника для
учнів. Посібник відкритого типу пропонує
вчителеві додаткову (наукову, педагогічну) інформацію, містить загальні
пропозиції щодо організації процесу навчання, але не обмежує вчителя
детальними інструкціями. Він зорієнтований на стимулювання вчителя до
педагогічної творчості. Незалежно від типу посібник для
вчителя повинен містити багато відсутньої у підручнику для учнів основної інформації
з метою заохочення їх для самостійного пошуку, додаткову інформацію (документи,
архівні матеріали тощо), з якою вчитель, можливо, не знайомий або малознайомий
і яка може збагатити навчальний процес, а також недоступну для учнів
педагогічну інформацію. | |
Переглядів: 3567 | |
Всього коментарів: 0 | |