Головна » Статті » Педагогіка » Державний іспит із педагогіки |
11. Передовий педагогічний досвід. Вивчення,
узагальнення і поширення
Педагогічний досвід –
сукупність знань, умінь і навичок, здобутих учителем у процесі
навчально-виховної роботи.
На основі
педагогічного досвіду формується педагогічна майстерність учителя. Водночас
він є джерелом розвитку педагогічної науки,
Здобуті під час
навчання у вищих педагогічних закладах знання тільки у шкільній практиці
стають гнучкими і глибокими, оптимізують педагогічні дії вчителя. У процесі
педагогічної діяльності досвід осмислюється, оновлюється, спираючись на
психолого-педагогічну науку. Активізує розвиток педагогічної майстерності і
вивчення чужого досвіду, порівняння його з власним.
Характерною
особливістю передового педагогічного досвіду є його спрямування на розв'язання
актуальних проблем навчально-виховного процесу школи. Важливим його
показником є стабільність. Це означає, що результативність навчання і виховання
має бути перевірена часом. Перспективність передового педагогічного досвіду
передбачає, що він «працює» й у практичній діяльності інших педагогів, його
можна поширювати, втілювати в життя. З огляду на
особливості діяльності педагога, передовий досвід може бути новаторським або зразковим.
Новаторському педагогічному досвіду властиві
оригінальність, новизна. Досвід педагога-новатора, що має експериментальний
характер, називають дослідницьким. Якщо
йдеться про вдосконалення форм, методів, засобів навчання і виховання на
основі творчого їх використання, то такий досвід є раціоналізаторством. Зразковий педагогічний досвід — це сумлінна
діяльність учителя, який уміло використовує досягнення педагогічної науки,
методичні рекомендації вчених, методистів, досвід інших педагогів, і на цій
основі його навчально-виховна робота є зразком для інших. Школа повинна
стимулювати пошук учителів, які працюють творчо. Вивчення, узагальнення і поширення передового
педагогічного досвіду Передовий педагогічний
досвід фіксують у процесі внутрішкільного контролю на педагогічних читаннях,
конференціях тощо. Щоб він став надбанням масової практики, його потрібно
вивчати й узагальнювати, що передбачає такі етапи роботи: а) визначення
педагогічної проблеми та об'єкта вивчення. На цьому етапі формулюють тему
досвіду, обґрунтовують її актуальність, формують групу для його вивчення; б)
попереднє вивчення досвіду. Цей етап передбачає попереднє ознайомлення з
об'єктом досвіду через відвідування навчальних занять, бесіди з
педагогами, вивчення шкільної документації.
На цій основі визначають ідеї передового досвіду, уточнюють методи його
вивчення; в) теоретична підготовка. Особи, які вивчають передовий досвід,
повинні знати існуючі теоретичні та методичні положення з цієї проблеми, що
дасть змогу визначити ступінь новизни досвіду, з'ясувати педагогічні умови,
які забезпечують його результативність; г) основне вивчення досвіду. На цьому
етапі збирають емпіричний матеріал, вивчають окремі ланки навчально-виховного
процесу, організовують контрольні експертизи (зрізи). Зібраний матеріал
класифікують на типовий і випадковий, відтак його систематизують та
узагальнюють; ґ) визначення провідних педагогічних ідей досвіду. Ця робота
полягає в аргументуванні і підкріпленні емпіричним матеріалом сформульованих
на етапі теоретичної підготовки вихідних теоретичних положень. У процесі
систематизації та узагальнення досвіду саме ці положення є основою визначення
його провідних ідей, вироблення методичних рекомендацій щодо розв'язання
досліджуваної проблеми, оцінювання перспективності досвіду. Формами і
методами втілення передового досвіду є: відкриті уроки та інші заняття; усні
повідомлення результатів вивченого, узагальнення передового педагогічного
досвіду у виступах педагогів у школі, на нарадах, курсах, семінарах представників
народної освіти; письмові повідомлення результатів вивченого, узагальнення
передового педагогічного досвіду у формі методичних листів, методичних розробок,
статей у газетах і журналах, видання брошур, монографій, збірників матеріалів
конференцій і семінарів; наочно-демонстраційна популяризація передового педагогічного
досвіду — організація виставок, спеціальні стенди при методкабінетах та ін. Дієвість передового
педагогічного досвіду забезпечує органічна взаємодія педагогічної науки та
шкільної практики, яка застерігає вчителів від випадковостей і помилок у
пошуках нових методів навчання та виховання. У досвіді педагогів-новаторів
чітко простежуються індивідуальні ознаки, які вирізняють їх педагогічну діяльність,
розкривають індивідуальність. Немало у їхній роботі й спільних ознак. У своїй
основі вони мають такі ідеї педагогіки співпраці: використання різноманітних
стосунків у колективі з виховною метою; обмірковування форм і методів роботи з
таким розрахунком, щоб діти взаємовиховувалися; прищеплення учням уміння
аналізувати свою діяльність і стосунки; єдність педагогів і учнів у навчально-виховному
процесі; навчання без примусу; оптимістичний погляд на учня, його можливості;
формування в учня об'єктивної самооцінки і ставлення до навколишньої дійсності. 12. Структура діяльності вчителя
як засіб підвищення професійної майстерності. (Див.ТЕОРІЯ НАВЧАННЯ, питання №
5) | |
Переглядів: 3046 | |
Всього коментарів: 0 | |