Головна » Статті » Педагогіка » Статті на педагогічну тематику

Логічні схеми на уроках української мови

Сучасний урок української мови має характеризуватися ефективною організацією роботи учнів.

Сучасним можна назвати той урок, що побудований на засадах розвивального навчання, сприяє розвитку в учнів мислительних операцій, умінь аналізу, синтезу, порівняння, узагальнення, систематизації, класифікації, визначення причинно-наслідкових зв`язків та залежностей між різноманітними фактами і явищами, а також виробленню навичок логічного структурування.

Для підвищення ефективності оволодіння учнями теоретичними знаннями, а також для інтенсифікації роботи учнів на уроці використовують узагальнюючі логічні схеми.

Учні, як відомо з досвіду, не надто полюбляють вчити довгі, не завжди логічно побудовані правила. Школярам іноді важко пов`язати правило, викладене в підручнику, з конкретним прикладом, що розглядається. І тому вони з більшим бажанням вивчають матеріал, поданий у вигляді логічної схеми, де викладено основні компоненти і з першого погляду можна знайти те, що цікавить. Крім того, опрацьовувати матеріал за схемою, учень не просто переказує його зміст, а конструює свою відповідь. Отже, розвивається мислення та зв`язне мовлення учня.

Логічні схеми допомагають включити кожного учня в активну діяльність, підвести до формування понять, стійких навичок.

Логічні схеми, що містять головні теоретичні відомості і факти, об`єднують у систему розрізнених понять та явищ і подають їх учням у сконцентрованому вигляді, включаючи в роботу їх образну пам`ять. Це полегшує вивчення і засвоєння матеріалу, вказує шлях до практичного його застосування.

Логічні схеми, або опорні схеми, або просто опори, - це висновки, які народжуються на очах учнів під час пояснення і оформлюються у вигляді таблиць, карток, креслення, малюнка. Це надзвичайно важлива умова у роботі на уроці. Лише так вони допоможуть учителеві ефективніше навчати, а дітям - легше засвоювати навчальний матеріал.

Активна відповідь школярів - це зворотній зв`язок ділового контекту на уроці. В.О.Сухомлинський писав: "Майстерність організації розумової праці учня полягає в тому, щоб дитина уважно слухала вчителя, запам`ятовувала, думала, не помічаючи того, що вона напружує сили, не змушуючи себе уважно слухати вчителя, запам`ятовувати, думати".

Цьому і сприяють схеми - опори.

Коли учень відповідає на запитання вчителя, користуючись схемою, зникає скутість, страх, мовні помилки. Схема стає алгоритмом міркування, доведення, а увага зосереджується не на запам`ятовуванні чи відтворенні вивченого, а на сутності міркування, усвідомленні причинно - наслідкових залежностей і зв`язків. Звичайна наочність оживає, починає говорити. Жоден учень не відчуває себе безпорадним.

Логічні схеми на уроках повинні стати постійним помічником учнів, основою спілкування, імпульсом до активної, зацікавленої праці.

Застосування логічної схеми в навчальній діяльності сприяє розвитку аналітичного і синтетичного мислення учнів. Крім того, зараз майже кожен учитель слідкує за тим, щоб в учнів були окремо відведені зошити для узагальнюючих логічних схем, які даватимуть їм цілісну картину мовної системи у процесі розгядання окремих розрізнених правил, допомагатимуть утримувати в пам`яті логічні зв`язки певного визначення, бо здебільшого такі укрупнення мають характер алгоритму і служать для практичного використання.

Однією з переваг логічної схеми є її динамічність. Матеріал у ній подається поступово, в міру засвоєння його учнями. Це дає змогу не забігати наперед, не вгадувати результати, а бути присутніми при народження граматичного правила і самим творити його. Подібні наочні укрупнення, особливо динамічні, дають змогу створювати в класі атмосферу пошуку й свідомого засвоєння виучуваної теми.

Зразки логічних схем, які містять навчальний матеріал, часто подаються в підручниках.

Такі схеми треба використовувати якнайповніше. Доцільно також використовувати подібні укрупнення і під час проведення спостережень та дослідів над мовним матеріалом.

М.І.Пентилюк стверджувала, що звичайний описовий виклад теоретичного матеріалу, який традиційно подається в підручнику, позбавляє можливості широко варіювати його на різних етапах засвоєння. За логічною схемою можна повторити матеріал на уроці приблизно шість разів, а саме під час: 1) творення логічної схеми; 2) зображення її на дошці; 3) перенесення в зошити; 4) виконання вправ з використанням схеми; 5) зіставлення схеми з матеріалом підручника; 6) підсумки.

Щоб процес поглибленого вивчення української мови був усвідомленим і цікавим, активізував пізнавальну діяльність учнів, логічні схеми повинні охоплювати, по-перше, теоретичний матеріал з мови до однієї теми, до кількох, до всього розділу; по-друге, теоретичний матеріал повинен закріплюватися значною кількістю тренувальних вправ, проблемних питань та завдань для самоперевірки.

Гімназії, ліцеї, школи з поглибленим вивченням української мови ще не мають у достатній кількості друкованих наочних посібників, тому доводиться виготовляти й користуватися саморобними.

У класах з поглибленим вивченням української мови учні самі відчувають, що виготовлення наочних посібників є однією з потреб, а тому вони працюють старанно, із задоволенням.

Учителеві належить вести облік виготовлення логічних схем та розподіляти таке завдання між учнями, виходячи при цьому з вимог чинної програми з української мови, викладання предмета, потреб навчального закладу.

Таким чином, логічні схеми на уроці повинні стати постійним помічником, основою взаємодіючого спілкування, результатом власних пошуків, імпульсом до активної роботи і стимулів в інтересі учнів до предмета.

Категорія: Статті на педагогічну тематику | Додав: damar (26.08.2012)
Переглядів: 2982 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]