Головна » Статті » Українська мова » Сучасна українська мова

Семантико-синтаксичні відношення у словосполученні

Семантико-синтаксичні відношення у словосполученні

 

  1. Предикативні відношення – зв’язок підмета і присудка:

Сміх танцює в Хоминих грудях.

Сміються, плачуть солов’ї і б’ють піснями в груди…

 

  1. Відношення у підрядному словосполученні:

тип синтаксичного відношення у підрядному словосполученні

приклади

атрибутивні (означальні) – це такі відношення, за якими предмет (опредмечена дія, стан) характеризуються за певною зовнішньою чи внутрішньою якістю, властивістю, належністю чи визначається за просторовою, часовою ознакою, вказівкою на спосіб дії, причину тощо; головне слово називає предмет, а залежне – ознаку даного предмета;

  • власне атрибутивні, означальні (африканський континент, чудова місцевість);
  • обставинно-означальні – на атрибутивне значення (який?) нашаровується обставинне (сніданок нашвидку, горе від недбальства)

київські каштани, легка промисловість, пожовклий лист, кожна мить, якась незнайома, прогулянка верхи, кава по-польськи, розмова наодинці, можливість працювати, бажання вчитися, клятва вистояти, його минуле, голосне ура, наше завтра, смачне друге, незалежність держави, місто Глухів, парк біля моря, їзда на великій швидкості

субстанціальні відношення

об’єктні –  встановлюються між названою в словосполученні дією або станом і тим предметом, якого ця дія або стан стосується

пробурити свердловину, ремонт приміщення, хвилювати його, турбуватися про них,  запросити одного, поважати сміливих, добути пального, принести снідати, рекомендувати лікуватися, купити кілограм цукру

суб’єктні – залежна форма позначає суб’єкт дії, діяча

знищено ураганом, розвіяно дощем

обставинні (адвербіальні) – ґрунтуються на значеннях дій, станів, з одного боку, та обставинних значень – з другого:

  1. обставинно-означальні:

а) способу дії (як? у який спосіб?)

б) кількості, міри або ступеня (скільки? скільки разів? якою мірою?)

  1. просторові (де? куди? звідки?)
  1. часові (коли? як довго? з якого часу? доки?)
  2. причинові (чому? від чого? через що?)
  3. мети (навіщо? для чого? з якою метою?)
  4. умовні (за якої умови?)

1): а) писати грамотно, бігти швидко, летіти літаком, дивитися з докором;

б) два рази перечитати, зовсім втомлений, бігти до знесилля;

2) зустрітись в інституті, виїхати за кордон, піднятися за хмари;

3) зустрітись навесні, прийти своєчасно, чекати з дитинства;

4) плакати від образи, напівхворий з похмілля, сказати згарячу;

5) зробити на зло, прийти поговорити, придатний для письма;

6) зробити при бажанні, зупинитися на випадок заборони

 

У науковій літературі виділяють також такі відношення:

  • Доповнювальні, або комплетивні – відношення виникають у сполуках інформативно недостатнього слова
    в головній позиції та залежного слова, яке цю недостатність заповнює: багато людей, три тополі.
  • Апозитивні – це відношення смислової і граматичної рівноправності, хоча за синтаксичною функцією обидва компоненти
    чітко розмежовуються на головний і залежний, наприклад: я зустрів дівчину-студентку= я зустів дівчину, я зустрів студентку.

 

Синкретичні відношення суміщають різні відношення: поїздка (яка? і куди?) за кордон, життя (яке? і де?) в місті, праця (яка? і коли?) ночами.
Серед синкретичних відношень виділяють такі види: об’єктно-адвербіальні, атрибутивно-адвербіальні, атрибутивно-об’єктні.

  1. Відношення у сурядному словосполученні:

тип синтаксичного відношення у сурядному словосполученні

приклади

єднальні

батьки і діти; батько, товариш, порадник; луги, поля і діброви

зіставно-протиставні

не математика, а інформатика; холодний, зате приємний; легкий, проте надійний

розділові

то холодно, то гаряче; чи то радісний, чи то сумний; то радіє, то сумує

градаційні

не лише діти, але й онуки; не тільки талановитий, але й скромний; не тільки радить, але й допомагає

Категорія: Сучасна українська мова | Додав: damar (06.04.2015)
Переглядів: 7285 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]