Головна » Статті » Педагогіка » Статті на педагогічну тематику

Узагальнювальні таблиці - засіб інтенсифікації навчання

Cучасний урок має бути технологічно досконалим: темп, економія часу, особлива організація кожної його частини, самоосвіта, доцільний та ефективний добір дидактичного матеріалу.

Ще одним важливим видом дидактичного укрупненого матеріалу є узагальнювальні таблиці, які є рушійною силою, яке спрямоване на одержання школярами найкращих результатів у навчанні. Узагальнювальні таблиці забезпечують дружню роботу всього класу й швидке просування в навчанні всіх дітей. Як результат на кожному уроці з`являється резерв часу, а отже можливість виконати велику кількість різноманітних вправ на закріплення й повторення вивченого, а також на вироблення міцних умінь і навичок. Це дає змогу працювати на майбутні теми програми, здійснювати їх перспективне вивчення.

Мета перспективи - зекономити час на засвоєння важких питань, тем і розділів програми. Перспективна підготовка - принагідне включення важких питань курсу до матеріалу, що вивчається.

Постійне використання узагальнювальних таблиць за темами сприяє проведенню на уроці багаторазового повторення й водночас підводить дітей до узагальнення всієї теми. Матеріал для перспективної підготовки й додаткових мікровправ, які конкретизують, доповнюють основні поняття, правила.

Після такої підготовки роботи введення нової теми вимагає значно менше часу, адже діти ознайомлені з частиною матеріалу. Основну увагу приділяємо узагальненню й закріпленню знань. З`являється більше часу для поглибленої роботи над засвоєним матеріалом й для подальшої перспективної підготовки.

Так створюються умови, які забезпечують випередження у навчання. Нестача часу перестає тяжіти над учителем, створюється спокійна, ділова атмосфера, що позитивно впливає і на вчителя, і на учнів. Час з постійного суперника вчителя стає його однодумцем.

З досвіду вчителів-практиків, які постійно використовують на уроках узагальнювальні таблиці, видно, що ці укрупнення спрямовані насамперед на запобігання помилкам, а не на роботу над ними.

Зокрема вчитель української мови м. Прилуки Чернігівської області, Галина Завгородня, переконана, що організовуючи уроки, працюючи з дітьми, необхідно прагнути так керувати навчальною діяльністю, щоб кожна дитина відчула силу успіху. Успіх і праці - одна з головних умов становлення особистості. Успіх у праці - це внутрішні комфорт, радісний настрій. Для школи це особливо важливо. Дитина, якщо її зусилля не є успішними, починає втрачати віру в свої можливості. Постійні невдачі сприяють небажанню вчитися. Успіх у навчанні - це основа взаєморозуміння між учителем і учнями, між батьками і дітьми, а відти - єдності зусиль школи і сім`ї.

Крім того, інші вчителі, наприклад, Ольга Федоренко з м. Житомир доводить, що учні набагато краще засвоюють теоретичний матеріал, виконують практичні завдання, формулюючи правило саме завдяки узагальнювальні таблиці, що забезпечує високу працездатність учнів і відповідно теми уроку. Правила, необхідні дітям для виконання завдання не треба пригадувати, витрачаючи на це дорогоцінний час уроку, адже учні читають їх за таблицями. Такий урок співробітництва народжує почуття успіху, бажання розв'язувати все складніші завдання, веде шляхом пізнання.

Деякі мовознавці, методисти (М.І.Пентилюк, А.Г.Талетова, С.О.Керомен, І.П.Лопушинський, Т.В.Коршун), називають узагальнювальні таблиці "зоровими опорами", які є доброю підмогою у процесі навчання рідної мови, оскільки вони, по-перше, відкривають вчителеві-словеснику широкі можливості для блокового структурування мовного матеріалу, по-друге, розвивають в учнів уміння вивчати матеріал на основі виділення в темі опорних понять, навколо яких ґрунтуються другорядні, запам'ятовувати й відтворювати опорні сигнали, а також давати відповідні коментарі.

Практика переконує, що економія часу у процесі вивчення мови укрупненими, логічно завершеними частинами з використанням узагальнювальних таблиць дає змогу словесникові посилити практичне засвоєння курсу.

Саме узагальнювальні таблиці дають зрозуміти учням. що правило не існує саме по собі, що воно є частиною мовної системи, і якщо не оволодіти правилом, то не можна грамотно писати. Разом з тим, такі укрупнення переконують, що кожен розділ науки перебуває у тісному зв`язку з іншими розділами, без знань яких неможливо досягти мовленнєвої грамотності. Працюючи з узагальнювальними таблицями, вчитель має змогу принагідно повторювати питання, які мають безпосередній зв'язок з виучуваною темою.

Таким чином, щоб домогтися міцних знань учнів, підвищення її мовленнєвої культури, забезпечити ефективність і якість роботи у процесі вивчення рідної мови, необхідно органічно поєднувати традиційні і сучасні набутки методики.

Саме використання нової методичної системи, яке ґрунтується на вивченні мовної теорії укрупненими, логічно завершеними частинами, створює можливості для ефективного використання зекономленого таким чином часу на різнобічний розвиток усного й письмового мовлення учнів, проведення індивідуальної та науково-дослідної роботи.

Таким чином,  залучення до роботи нової методичної системи з використанням укрупнень забезпечить учням доступний та цікавий шлях до вивчення і оволодіння українським словом, в якому народ втілив багатство довкілля, свої думки, переживання, любов і ласку, ніжність і великодушність, гнів і ненависть. Адже й досі актуальними залишаються слова В.Сухомлинського: "Зробити рідне слово надбанням духовного світу дитини - це значить разом із звучанням рідного слова влити в молоду людину відчуття краси і емоцій, які вклав народ у слово, творячи та відшліфовуючи його протягом століть".

Категорія: Статті на педагогічну тематику | Додав: damar (26.08.2012)
Переглядів: 1397 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]