Головна » Статті » Курсові, дипломні та магістерські » Особливості сучасної комунікації |
Актом віртуальної комунікації можна назвати процес, у якому беруть участь
двоє й більше учасників, об’єднані спільною
метою обміну інформацією, які реалізують
його за допомогою віртуальних комунікативних технологій [5]. Комп’ютери настільки змінили
світ, що сьогодні вже неможливо уявити наше життя без них. Сучасний розвиток
новітніх інформаційних технологій відкриває новий простір для багатьох сфер
діяльності, особливо яскраво це проявляється у сфері спілкування.
Телекомунікації дозволяють дуже швидко зв’язатися практично з будь-якою
людиною, як би далеко вона не знаходилась. Комп’ютерне
спілкування, що виникло в інформаційну епоху, ставить перед людиною й людством
нові найгостріші проблеми, пов’язані з новими ціннісними конфліктами –
культурними, цивілізаційними, соціальними. Нові
інформаційні технології радикально змінили сам тип існування людини. Позитивний
бік інформаційних технологій очевидний – це розширення комунікативних можливостей,
лібералізація, оперативність, доступність інформації, поліфункціональність.
Однак спостерігаються й негативні впливи інформаційних технологій на соціокультурне
середовище: руйнування традиційних механізмів передачі інформації; поява нових
форм маніпуляції свідомістю; спрощення, тривіалізація
інформаційно-комунікативного поля; знеособлювання, деперсоніфікація самого суб’єкта
інформаційно-комунікативних стосунків; формування нових форм залежності;
виникнення інформаційного перевантаження, інформаційного стресу й інших
негативних наслідків як для суспільства в цілому, так і для особистості зокрема
[3; 3]. Спілкування за допомогою комп’ютера велося з того часу,
відколи два перші комп’ютери, пов’язані у протомережу, обмінялися першими
бітами даних. Уже у 80-ті рр. ХХ століття поширюються мережі
персональних комп’ютерів, а в 90-і роки настали кардинальні зміни: поява мережі
Інтернет у її сучасному вигляді, тобто World Wide Web, а також розробка та впровадження інтернет-пейджера ICQ [4]. На сьогодні найпопулярнішими формами віртуального
спілкування є форуми, чати, блоги, інтернет-пошта, інтернет-пейджери тощо; окремо
можна розглядати спілкування через мобільний телефон, а також таке явище як
флешмоб. Форум. Словники сучасної української мови фіксують такі значення цього слова: 1. Площа в містах Стародавнього Риму, на
якій відбувалися народні збори, влаштовувалися торги і здійснювався суд. 2.
Широкі представницькі збори – з’їзд, конференція, конгрес [2]. Однак форум
у сучасному розумінні – це і простір для дискусій у мережі. Користувачі розміщують на
форумі повідомлення (питання, прохання, думки), на кожне з яких можна
відповідати. Всі повідомлення у форумі впорядковані за темами, репліки „не в
тему” не схвалюються й звичайно видаляються. Форум не припускає миттєвої
реакції учасників, і зазвичай користувачі заходять туди час від часу [8]. Чат (англ. chat – розмова) – засіб спілкування користувачів у
мережі в режимі реального часу, а також програмне забезпечення, що дозволяє
організовувати таке спілкування. Звичайно під словом „чат” мається на увазі
обмін текстовими повідомленнями. Рідше використовують терміни голосовий чат, відеочат
(частіше – відеоконференція) і т.д. Однак
ці технології тільки розвиваються і відповідна термінологія остаточно ще не
виробилася [19]. Крім того, це поняття набуває нового значення, вказуючи на сам процес
спілкування в Інтернеті (чатитися – спілкуватися за допомогою Інтернету) [9]. Блог (web log, „мережний журнал або щоденник подій”) – це веб-сайт,
основний уміст якого – записи, що додають регулярно, а також зображення або
мультимедіа. Для блогів характерні недовгі записи тимчасової значимості. Блогерами
називають людей, які ведуть блог. Сукупність всіх блогів мережі прийнято
називати блогосферою [19]. Особливості: -
Блог
– мережний щоденник користувача. -
Тематика
блога охоплює особисте життя автора та глобальні проблеми людства. -
Блог,
як правило, відображає авторську позицію і в ньому відсутні суворі обмеження [8]. Опитування показують, що більшість респондентів уважають блог сучасною
формою спілкування (74%, 102 голоса), однак 26%, тобто 35 осіб думають, що це даремна трата часу [14]. Пошта ніколи не була простим засобом доставки послань із
одного місця до іншого. Вона була свідком епохи, віддзеркалювала життя людства,
досягнення науки і техніки, поєднувала людей, країни, континенти. Перші листи,
як відомо з курсу історії, писали клинописом на глиняних табличках люди, що
населяли давні Ассирію і Вавилон [26]. Однак E-mail починає
витісняти паперову пошту, не породивши нічого нового у порівнянні з нею, хіба
що додавши можливість музичного супроводу листів, однак, використовують її не
так часто, як інтернет-пейджер ICQ та SMS, які заслуговують окремого розгляду. Обидві технології є
засобом спілкування тільки між двома людьми, незважаючи на технічну можливість улаштувати
і конференційний (з багатьма учасниками) зв’язок. Найінформативнішими з
названих є SMS, тобто
кількість корисної інформації в „середньостатистичній SMS” вища, ніж у „середньостатистичному
ICQ-повідомленні”. Причина зрозуміла – SMS – найдорожчий засіб спілкування з
усіх перелічених, і займає відносно багато часу на набір. В іншому ж
спілкування завдяки цим засобам досить схоже, хоча ICQ також досить близька технологія
до приват-чату. Водночас вони близькі також і до звичайної розмови, особливо
завдяки швидкості обміну повідомленнями і тому, що цими засобами зазвичай не
спілкуються довго з будь-ким, як правило, йдеться про знайомих [4]. Однак
перелік інтернет-пейджерів одним ICQ не вичерпується. Набувають також популярності
Skype [25] та український
інтернет-пейджер Балачка [12], і на них цей
список також не закінчується. Як уважає Ф. О. Смирнов, чати та інтернет-пейджери –
ідеальне місце для товариських, емоційних і нетерплячих людей, яким хочеться „все
й відразу”, а форуми й блоги – знахідка для більш вдумливих і врівноважених
користувачів, які люблять міркувати на задану тему [8]. Онлай-комунікація може приводити і до утворення певних
соціальних явищ, найпомітнішим із яких є флешмоб. Флешмоб – це
несподівана поява людей у заздалегідь установленому місці та в заданий час. При
цьому, як правило, учасники роблять деякі раніше визначені дії, а потім швидко
розходяться. Зазвичай флешмоби проводяться без особливої мети, а просто для
одержання задоволення [16]. Флешмоб – це своєрідна вистава, розрахована здебільшого
на випадкових глядачів (фомічей), у яких виникають неоднозначні почуття: повне
нерозуміння, інтерес і навіть відчуття власного божевілля. Ідеологія класичного флешмоба дотримується девізу
„Флешмоб поза релігією, поза політикою, поза економікою”, тобто флешмоб не може
бути використаний у корисливих цілях [19]. З
лінгвістичного погляду найцікавішим буде такий вид акції як i-mob. Загальна
назва для всіх видів акцій, проведених в Інтернеті (форуми, іcq,
| |
Переглядів: 1794 | |
Всього коментарів: 0 | |