Головна » Статті » Педагогіка » Державний іспит із педагогіки |
ЗАГАЛЬНІ ОСНОВИ ПЕДАГОГІКИ 1. Предмет і завдання педагогіки, її основні категорії, їх сутність. Педагогіка — наука,
що вивчає процеси виховання, навчання і розвитку особистості. Кожна наука має свої предмет і об'єкт дослідження та є
синтезом знань про явища дійсності, які вона вивчає. Разом з тим вона неодмінно
перебуває в певних взаємозв'язках з іншими науками. Предмет педагогіки —
особлива сфера суспільної діяльності з виховання
людини, складовими частинами якої є освіта і навчання. Педагогіка досліджує виховання як свідомий і планомірний
процес підготовки людини до життя і праці, розкриває його сутність,
закономірності, тенденції та перспективи, вивчає принципи і правила, які
регулюють виховну діяльність. Як і кожна наука, педагогіка покликана теоретично узагальнювати факти,
проникати у внутрішню природу явищ, виявляти їх причини, передбачати їх
розвиток. Вона аналізує об'єктивні закономірності виховного процесу, досліджує
істотні й необхідні, загальні та стійкі зв'язки, причинно-наслідкові залежності
в ньому. їх знання дає можливість правильно будувати педагогічний процес, прогнозувати
результати виховання і здійснювати його відповідно до потреб суспільства. Педагогічна наука виникла і розвивалась як теорія виховання
підростаючих поколінь. Зумовлено це тим, що людина, її духовні та фізичні
якості формуються в дитинстві, підлітковому віці та юності. Саме у ці періоди
життя розвиток особистості відбувається найбільш інтенсивно, формуються
найголовніші її риси та особливості — розумові та фізичні сили, основи
світогляду, переконань, моральних почуттів, риси характеру, спрямованість
потреб, інтересів, уподобань тощо. Тому істотні прогалини і недоліки у
вихованні, допущені в ранньому віці, ліквідувати пізніше надзвичайно важко, а
іноді й неможливо. Педагогіка вивчає процеси виховання, освіти і навчання
лише у властивих їй межах, розглядає у цих процесах тільки педагогічний
аспект. Вона досліджує те, на яких загальнопедагогічних засадах, завдяки яким
засобам виховної роботи потрібно будувати виховний процес, освіту і навчання
людей різних вікових груп в освітніх закладах, в усіх типах установ,
організацій і трудових колективів. Основні педагогічні категорії Педагогіка має свій понятійний апарат — систему педагогічних
понять, які виражають наукові узагальнення. Ці поняття називають категоріями
педагогіки. Категорії — найзагальніші поняття, що відображають основні,
найістотніші сторони, властивості та зв'язки явищ об'єктивного світу. Найважливіші педагогічні категорії — виховання, освіта
і навчання. Вони охоплюють сукупність реальних явищ, теоретичних і практичних
питань, що належать до предмета педагогічної науки. Правильне їх розуміння
потрібне передусім для пізнання педагогічних закономірностей. Виховання — соціальне явище, властиве тільки людям, є
однією зі сфер суспільно-необхідної діяльності. Виховання — цілеспрямований та
організований процес формування особистості. Основне його призначення полягає у забезпеченні життєвої
наступності поколінь, що не можливе без засвоєння і розвитку новими поколіннями
суспільно-трудового досвіду. Виховання (в широкому педагогічному розумінні) —
формування особистості дитини під впливом діяльності педагогічного колективу
закладу освіти, яке базується на педагогічній теорії, передовому педагогічному
досвіді. Виховання (у вузькому педагогічному значенні) — цілеспрямована
виховна діяльність педагога для досягнення конкретної мети в колективі учнів.
Виховання (в гранично вузькому значенні) — спеціально організований процес, що
передбачає формування певних якостей особистості, процес управління її
розвитком, який відбувається через взаємодію вихователя і виховуваного. Одним з елементів виховання є освіта. Освіта — процес засвоєння
систематизованих знань і формування на їх основі світогляду, розвитку пізнавальних
можливостей, а також набуття умінь і навичок для практичного застосування
загальноосвітніх і професійних знань. Навчання — цілеспрямована
взаємодія вчителя й учнів, у процесі якої засвоюються знання, формуються уміння
й навички. Навчання не є механічною передачею знань учителем
учням. Це — їх спільна праця, в якій викладання й учін-ня перебувають у єдності
й взаємодії. Провідна роль у цьому процесі належить учителю, який викладає
учням навчальний матеріал, спонукає їх до учіння, спрямовує та організовує їх
пізнавальну діяльність, навчає засобам і прийомам засвоєння знань, умінь і
навичок, перевіряє, контролює та оцінює їх працю. Учні засвоюють (сприймають,
осмислюють, запам'ятовують) знання, перетворюють узагальнений наукою досвід
людства на особисте надбання, набувають навичок та умінь оперування знаннями,
використання їх для вирішення навчальних завдань і практичної діяльності. Виховання, освіта і навчання — три найважливіші напрями
педагогічної діяльності, які органічно пов'язані між .собою і доповнюють один
одного. їх взаємозв'язок — одна з основних педагогічних закономірностей. 2.Роль Духновича, Грінченка, Ушинського у
розвитку нац.пед.думки На розвитку освітньої справи у
Закарпатті суттєво позначилася діяльність одного з перших у Західній Україні
професійних учених, педагогів, письменника Олександра Духновича (1803-1865). У сфері освіти він відомий
як автор перших у Закарпатті народного букваря «Книжица читальная для
начинающих», підручників з географії та історії «Краткий землепис для молодьіх
русинов», з російської мови «Сокращенная грамматика письменного рус-ского
язьїка». Написав також перший у Західній Україні підручник з педагогіки
«Народная педагогия в пользу училищ и учителей сельских». М. Духнович обстоював ідею
народності виховання, важливою ознакою якої вважав мову, виступав за те, щоб у
школах Закарпаття викладання велося рідною мовою, щоб там було створено систему
виховання відповідно до історичних і національних традицій народу. Особливим
засобом такого виховання має бути народна пісня, що пробуджує і розвиває
любов до рідного краю. У процесі навчання
необхідно, за твердженнями Духновича, широко використовувати наочність.
Виступав проти заучування незрозумілого матеріалу. Цінними є практикування на
уроці групової роботи учнів, умовно поділених на три групи залежно від рівня
розвитку здібностей. М. Духнович був
переконаний, що успіх навчальної діяльності залежить передусім від учителя. Великого значення
надавав вихованню дітей в сім'ї, наголошуючи, що батьки є першими вихователями
своїх дітей. Важливим етапом у
розвитку вітчизняної педагогі теорії і практики стала діяльність
українсько-російського вченого Костянтина Ушинського (1824—1870) До його науково-педагогічної
спадщини належать такі твори: «Людина як предмет виховання», «Про користь педагогічної
літератури», «Про народність у громадському вихованні», «Про елементи школи»,
«Проект учительської семінарії», «Праця в її психічному і виховному значенні»,
«Дитячий світ» та інші. Писав російською мовою, упорядковував посібники для
російської народної школи, проте ніколи не цурався свого народу, України. Пристрасно
обстоював К. Ушинський ідею народності у вихованні. Народ, на його думку, є
джерелом усіх надбань матеріальної та духовної культури, тому треба вивчати
історію, географію, економіку, мову, літературу, мистецтво та інші науки.
Народна творчість, поезія, пісні, музика, образотворче мистецтво — джерело
культури народу. Суттєвою ознакою народності є мова. Особливе місце у
моральному вихованні відводив фізичній праці, яку необхідно правильно
поєднувати з розумовою. Прилучаючись до праці, діти повинні отримувати від неї
насолоду. На його думку, для правильної
організації навчання, розвитку розумових здібностей дітей потрібно знати їх
вікові та індивідуальні особливості, передбачати правильне дозування змісту
навчального матеріалу, посильність його для учнів, послідовність і систематичність
вивчення, розвиток свідомості й активності, міцність засвоєння знань,
виховуюче навчання та ін. У засвоєнні знань, за К. Ушинським,
велике значення має наочність. Діти мислять формами, фарбами, звуками,
відчуттями, тому в процесі навчання корисно використовувати всі наочні засоби
з тим, щоб органи чуттів брали безпосередню участь у сприйманні навчального
матеріалу. Значну увагу приділяв К.
Ушинський розробці методики роботи вчителя на уроці, радив запроваджувати
різноманітні ефективні методи і способи навчання: пояснення нового матеріалу,
повторення пройденого, вправи, письмові та графічні роботи учнів, індивідуальні
й фронтальні форми роботи на уроці, облік знань учнів тощо. Зосереджувався він
і на питаннях реалізації на уроці освітньої та виховної мети навчання. Особливого значення К. Ушинський
надавав вивченню рідної мови, розвитку в дітей дару слова. Елементи природознавства,
географії та історії у початкових класах, на думку К.Ушинського, слід вивчати
у процесі пояснювального читання на уроках. Складовою частиною гармонійного
розвитку людини, за К. Ушинським, є її фізичний розвиток. Головною постаттю у навчальному процесі,
за переконанням К. Ушинського, є вчитель, який має бути відповідно
підготовлений до вчительської роботи. Передусім він повинен бути близьким до
народу, знати його мову, жити його інтересами. Усе своє життя віддав освіті
рідного народу письменник, лексикограф і педагог Борис Грінченко (1863— 1910), який упорядкував «Словарь
української мови». Він боровся за створення народних шкіл з українською мовою
навчання, нелегально вчив школярів і дорослих за власним рукописним підручником
«Українська граматика до науки читання й письма», який було видано тільки в
1907 р. У статті «Народні вчителі і українська школа» Б. Грінченко зазначав, що
на той час навчального і літературного матеріалу було вдосталь для початку
навчання українською мовою. Він підготував також читанку — одну з перших книг
для читання українською мовою «Рідне слово». У своїх підручниках пропагував
народну педагогіку як умову виховання, вмістивши у них багато народних казок,
оповідань. У художніх творах («Екзамен», «Непокірний», «Украла»
та ін.) Б. Грінченко змалював життя та працю учителів сільських шкіл, висміяв
тих, хто перешкоджав їм у роботі. 3. Мета, характер, ідеал національного
виховання. Укр.нар.пед-ка про мету вих-ня Виховання як цілеспрямований
процес завжди підпорядковане конкретній меті. Мета виховання — сукупність властивостей особистості, до виховання
яких прагне суспільство. Мета виховання має об'єктивний
характер і узагальнено виражає ідеал людини. Вона об'єктивно відображає вимоги
конкретного суспільства. З розвитком суспільства змінюється і мета виховання. Загальною метою виховання є
всебічний і гармонійний розвиток дитини. В Україні, як і в інших країнах
світу, історично склалася система виховання, що ґрунтувалася на національних
рисах і самобутності українського народу, але тривалий час вона нехтувалась і
заборонялася. Нині, спираючись на глибинні національно-виховні традиції
народу, поступово відроджується національна система виховання, яка враховує
такі особливості сьогодення, як перехід України до ринкових відносин,
відродження всіх сфер життя українського суспільства і процес розбудови
незалежної держави. В її основі — український виховний ідеал. Національне виховання — передавання
молодому поколінню соціального досвіду, багатства духовної культури народу,
його національної ментальності, своєрідності світогляду й на основі цього
формування особистісних рис громадянина своєї країни (національної
самосвідомості, розвиненої духовності, моральної, художньо-естетичної,
правової, трудової, фізичної, екологічної культури), розвиток індивідуальних
здібностей і талантів. Поняття «національне виховання»
охоплює всі особливості виховання загалом. Воно рівнозначне державному, яке є
вужчим, одиничним щодо виховання як загального поняття. Однак у жодній країні
світу не існує виховання «взагалі». Воно завжди має конкретно-історичну
національно-державну форму і спрямоване на формування громадянина конкретної
держави, яка не може бути безнаціональною. Національне виховання найбільше
відповідає потребам відродження України. Сучасна національна система
виховання покликана передати підростаючому поколінню все багатство генетичного
коду народу: народний світогляд, мораль, естетика, психологія, національний характер
і темперамент, самосвідомість, спосіб мислення, історія тощо. Мета національного виховання
ґрунтується на запитах суспільства і спрямована на підготовку свідомих
громадян. У вихованні підростаючого покоління беруть участь не тільки школа,
позашкільні виховні установи, сім'я. На дитину впливають й інші фактори, які
можуть і не узгоджуватись із соціальним замовленням. Це актуалізує завдання
школи координувати зміст мети виховних інституцій, знаходити можливості для її
взаємодоповнення. Зміст мети виховання має
враховувати перспективи розвитку особистості. Працюючи, наприклад, з молодшими
школярами, вчитель повинен готувати їх до дорослого життя. Ідеал — уявлення про взірець людської поведінки і
стосунки між людьми, що грунтуються на розумінні мети життя. Формування ідеалу залежить від
виховання, умов життя і діяльності людини, від особливостей власного досвіду.
Ідеали школярів різного віку різняться за змістом, структурою і дієвістю. Зміст ідеалу — якості особистості,
конкретні постаті, які учень вважає ідеальними. Структура ідеалу — рівень його узагальненості, тобто чи ідеалом є
конкретна людина, чи сукупність рис окремих людей, узагальнених в одному
образі. Дієвість ідеалу — ступінь
його впливу на поведінку та особистість учня. До загальнолюдських
цінностей належать моральний закон творення добра та боротьби зі злом, пошук
правди, справедливості, сповідування ідеалів любові та краси. Кінцевою метою
виховання особистості є її підготовка о виконання необхідних для суспільного
життя ролей громадянина, трудівника, громадського діяча, сім'янина, товариша.
Підготовка до ролі громадянина передбачає формування людини з активною
громадянською позицією, почуттям обов'язку й відповідальності перед
суспільством. Роль трудівника охоплює вміння і бажання активно працювати,
створювати нові матеріальні та духовні цінності. Виконання ролі громадського
діяча означає активну участь особистості в громадському житті. Уже в стінах
школи особистість слід готувати й до ролі сім'янина, майбутніх батька,
чоловіка, матері, дружини. Кожен учень як товариш повинен уміти розуміти іншу
людину, співчувати, жаліти, поступатися, ділитися та ін. Народна педагогіка про мету виховання: Добрі діти — спокійна старість, лихі діти —
старість стає пеклом. Життя прожити — не поле перейти. Життя як стерниста нива:
не пройдеш, ноги не вколовши. | |
Переглядів: 4493 | Коментарі: 2 | |
Всього коментарів: 2 | |
| |