Головна » Статті » Педагогіка » Державний іспит із педагогіки |
20. Місце і роль сім’ї у вихованні дітей. Функції сім’ї у вихованні
дітей. Сім'я є моделлю суспільства на конкретному історичному
етапі розвитку, відображає його моральні та духовні особливості. Сім'я — невелика соціальна
група, до якої входять поєднані шлюбом чоловік і жінка, їх діти (власні або
усиновлені), кровні родичі, інші особи, пов'язані родинними зв'язками з
подружжям. Сім'я є природним середовищем первинної соціалізації
дитини, джерелом її матеріальної та емоційної підтримки, засобом збереження і
передання культурних цінностей від покоління до покоління. З перших днів появи дитини на світ сім'я покликана
готувати її до життя та практичної діяльності, в домашніх умовах забезпечити
розумну організацію її життя, допомогти засвоїти позитивний досвід старших
поколінь, набути власного досвіду поведінки й діяльності. Оскільки мета виховання підростаючого покоління —
формування всебічно розвиненої особистості, сім'я, як і школа, здійснює
моральне, розумове, трудове, естетичне і фізичне виховання. Ефективність виховання дітей у сім'ї залежить від
створення в ній належних умов. Головна умова сімейного виховання — міцний
фундамент сім'ї, що базується на її непорушному авторитеті, подружній вірності,
любові до дітей і відданості обов'язку їх виховання, материнському покликанні
жінки, піднесенні ролі батьків у створенні та захисті домашнього вогнища,
забезпеченні на їх прикладі моральної підготовки молоді до подружнього життя. Важливим у сімейному вихованні є те, наскільки родина
живе інтересами всього народу, інтересами держави. Діти прислухаються до розмов
батьків, є свідками їхніх вчинків, радіють їхнім успіхам чи співчувають невдачам.
Виховний вплив сім'ї зростає, якщо батьки цікавляться не лише навчанням, а й
позанавчальною діяльністю своїх дітей. За таких умов інтереси сім'ї збігаються
з інтересами суспільства, формується свідомий громадянин країни. Дієвим чинником сімейного виховання є спільна трудова
діяльність батьків і дітей. Дітей слід залучати до сімейної праці, вони повинні
мати конкретні трудові обов'язки, адекватні їх віковим можливостям. Така співпраця
дітей з батьками має сильніший виховний вплив, ніж словесні повчання. Успіх сімейного виховання значною мірою залежить від
організації домашнього побуту, традицій сімейного життя: порядку в сімейному
господарстві, залучення дітей до розподілу бюджету сім'ї, загального режиму
дня, визначення для кожного робочого місця, зокрема для навчальних занять,
дотримання певних сімейних правил (кожна річ має своє місце, прийшов з
прогулянки — вимий руки та ін.). Домашній затишок облагороджує дітей. Провідну роль у сімейному вихованні відіграє мати.
Саме вона найсильніше впливає на дітей, особливо в сфері духовно-морального
виховання. Діти, які виростають без материнського тепла і ласки, похмурі, як
правило, замкнені, злостиві, вперті. Не меншим є й вплив батька, особливо коли йдеться про
виховання хлопчиків. Проте виконати свої виховні функції батько і мати можуть
лише за умови, що вони є справжнім авторитетом для дітей. Справжнім авторитетом користуються батьки, які сумлінно
ставляться до праці, до сімейних обов'язків, активні в громадському житті. Такі
батьки уважні до дітей, люблять їх, цікавляться їхніми шкільними та
позанавчальними справами, поважають їх людську гідність, водночас виявляючи до
них належну вимогливість. Важко переоцінити роль дідусів і бабусь у сімейному
вихованні. Однак це не означає, що батьки повинні перекладати на них свої
батьківські обов'язки. Дитині потрібні ті й ті. Сімейне виховання повноцінне
лише за розумного поєднання виховного впливу першовихователів — батьків та
багатих на життєвий досвід помічників і порадників — дідусів і бабусь1. Саме дідусі й бабусі допомагають вирішити й таку моральну
проблему, як виховання у дітей чуйного, уважного ставлення до людей похилого
віку. Людяність виховується тільки на прикладі батьків. Якщо діти бачать зневажливе
ставлення батьків до дідуся чи бабусі, то годі сподіватися від них іншої
поведінки в майбутньому. Виховання дітей в сім'ї не завжди успішне. Негативний
вплив на нього мають об'єктивні (неповна сім'я, погані житлові умови,
недостатнє матеріальне забезпечення) та суб'єктивні (слабкість педагогічної
позиції батьків) чинники. Найвагомішою серед об'єктивних причин є неповна
сім'я, яка з'являється в силу того, що в усіх вікових групах від 20 до 50 років
смертність чоловіків більш як утричі вища, ніж жіноча, а у віковій групі 30—34
роки — в чотири рази. Разом з великою кількістю розлучень це призводить до
збільшення кількості сімей, у яких мати (рідко — батько) виховує дітей сама. У
неповній сім'ї процес виховання ускладнюється, оскільки діти значну частину
часу бездоглядні, неконтрольовані, перебувають на вулиці, нерідко контактують
з аморальними людьми. Негативно позначаються на вихованні дітей і погані
житлові умови сім'ї. Як свідчать дані спеціального обстеження, в Україні
більше половини молодих сімей не мають окремого житла навіть через 10 років
подружнього життя, майже половина сімей проживає з батьками в незадовільних
для виховання дітей житлових умовах. У таких сім'ях батьки часто не можуть
забезпечити дитину постійним робочим місцем, тому їй важко зосередитися над
завданням, з'являється роздратованість, незадоволення, а згодом і небажання
виконувати його. Значна частина сучасних сімей припускається помилок у
вихованні дітей. Родини, які продукують так званих педагогічно занедбаних
дітей, з погляду педагогіки можна поділити на такі три групи: педагогічно
неспроможні, педагогічно пасивні та антипедагогічні. Перша група — сім'ї, в яких батьки намагаються виявити
певну активність у вихованні дітей, проте роблять це невміло. їх виховний вплив
непослідовний, педагогічно необгрунтований. Найчастіше вони керуються власним
досвідом, якого набули, коли свого часу їх виховували батьки (авторитарний
стиль, обмеження свободи, погрози і покарання або вседозволеність, потурання
примхам). Друга група — сім'ї, які не виявляють особливої
активності у вихованні дітей, тобто педагогічно пасивні. Вони з об'єктивних
(хвороба, зайнятість, часта відсутність) або суб'єктивних (відсутність єдиної
точки зору на виховання, розлад між батьками, часті конфлікти та ін.) причин
не можуть належним чином виховувати дітей. У таких сім'ях стосунки між
батьками напружені, конфліктні. За сімейними негараздами вони не знаходять
часу для виховання дітей, втрачають контроль за ними. Третя група — сім'ї, що характеризуються антипедагогічними,
аморальними умовами виховання дітей. У таких сім'ях панує дух неповаги до
правил моралі та вимог законів. Батьки своєю поведінкою (пияцтво, злодійство,
розпуста тощо) створюють у сім'ї антипедагогічну обстановку, намагаються
виправдати відхилення від норм поведінки у своїх дітей, протиставляють вимогам
школи свої сімейні вимоги. У сучасних умовах склався ще один тип сімей, що потребують
особливої уваги з боку школи, — сім'ї, в яких батьки займаються бізнесом. Вони
забезпечують дитину всім, про що тільки вона може мріяти. Однак на виховання
їм бракує часу, тому вони передоручають цю справу гувернанткам. У школу й зі
школи дітей возять на іномарках. Батьки не дозволяють їм гратися у дворі з
однолітками, підбирають для них друзів лише зі свого кола. Витрачання грошей
дітьми ніхто не контролює. Для них у сім'ї не існує слова «не можна», тому вони
ігнорують і шкільну дисципліну. Батьки ж трактують її як посягання на свободу
їх дитини. Сім'я функціонує на основі спільного побуту, економічного,
морально-психологічного укладу, виховання дітей, взаємної відповідальності.
Вона забезпечує соціалізацію людини, самореалізацію особистості, захист від
проблем, сприяє формуванню особистості з усталеною поведінкою. Життєдіяльність сім'ї реалізується через основні її
функції: матеріально-економічну (бюджет сім'ї, організація споживчої
діяльності, участь у суспільному виробництві, набуття професії, відновлення
втрачених на виробництві сил); житлово-побутову (забезпеченість житлом,
ведення домашнього господарства, організація побуту); репродуктивну
(продовження людського роду); комунікативну (створення сприятливого сімейного
мікроклімату, внутрісімейне спілкування, взаємостосунки сім'ї з мікро- і
макросередовищем, контакт із засобами масової інформації, літературою,
мистецтвом); виховну (формування особистості дитини, передача їй соціального
досвіду); релактивну (організація вільного часу та відпочинку). Сім'я є різновіковим колективом. Структура її багато
в чому залежить від звичаїв, культурних і національних традицій, моральних та
правових норм. У межах її формується система стосунків між старшими та молодшими,
батьками і дітьми, що визначає психологічний клімат в сім'ї. Тут формується
світогляд дитини, ставлення до навколишнього світу. Спільне ведення домашнього
господарства впливає на рівень матеріальної забезпеченості, можливості
самореалізації особистості, її смаки, уподобання, ціннісні орієнтації,
культуру. У сім'ї дитина набуває вмінь і навичок в різних сферах суспільного
життя, насамперед, навичок людського спілкування. Поступово в неї формується
досвід сімейного життя, ставлення до родини. Сучасні сім'ї різноманітні, і від того, в якій саме
живе дитина, залежить, яким змістом наповнюється процес формування її
особистості. Умовно сім'ї поділяють на благополучні та неблагополучні. Благополучна сім'я — сім'я з високим рівнем
внугрісімейної моральності, духовності, координації та кооперації, взаємної
підтримки та взаємодопомоги, з раціональними способами вирішення сімейних
проблем. Неблагополучна сім'я — сім'я, яка через об'єктивні або
суб'єктивні причини втратила свої виховні можливості, внаслідок чого в ній
виникають несприятливі умови для виховання дитини. Захистити дітей від сімейного неблагополуччя може система
регулювання сімейного виховання. Організацію допомоги батькам, якщо вони мають
бажання нею скористатися, здійснюють вчитель, школа на основі формування стосунків
співробітництва, взаємодопомоги, взаєморозуміння. Отже, педагогічне середовище розвитку дитини створюється
в процесі сімейного виховання, залежить від типу сім'ї. Розуміння цього
педагогами сприяє поглибленню зв'язків з нею, пошуку можливостей щодо корекції
сімейного виховання, підвищення педагогічної культури батьків, захисту дитини
від несприятливого впливу неблагополучної сім'ї. 21.
Принципи сумісної роботи педагогів і батьків Успішна виховна
робота з дітьми неможлива без постійного співробітництва школи і сім'ї, метою
якого є узгодження, координування виховних впливів. З цією метою педагоги
використовують такі форми і методи роботи з батьками учнів, як відвідування їх
удома, запрошення їх до школи, дні відкритих дверей у школі, класні батьківські
збори та ін. Відвідування батьків удома. Допомагає встановити зв'язок з усією сім'єю, з'ясувати
її загальну та педагогічну культуру, умови життя учня, його місце в сім'ї і
ставлення до нього старших, ознайомитися з досвідом батьківського виховання,
дати поради і домовитися про єдині вимоги до школяра. Деякі вчителі помилково
вважають, що відвіду вати потрібно лише родини, діти з яких створюють певні проблеми
у школі. Безумовно, з батьками таких учнів слід передусім встановити тісний
контакт, проте відвідувати бажано сім'ї всіх учнів. Успіх відвідування
сім'ї залежить не лише від сумлінної підготовки, а й від поведінки вчителя. З
перших хвилин зустрічі з батьками необхідно створити атмосферу довір'я і
доброзичливості. В сім'ях, які не мають систематичного зв'язку зі школою, візит
учителя розглядають як сигнал біди, батьки насторожуються, готуються до
захисту дитини. Тому, завітавши в сім'ю, слід одразу «зняти» настороженість
батьків. Бесіду про дітей починають з позитивних характеристик їх поведінки,
поступово переходячи до обговорення негативного у поведінці учня. Свої
судження педагог має висловлювати спокійно, тактовно, наводячи незаперечні
докази і уважно слухаючи пояснення батьків. Запрошення батьків до школи. За необхідності вчитель запрошує батьків окремих
учнів до школи на розмову, під час якої дуже важливо дотримуватися педагогічного
такту, створити атмосферу доброзичливості. Щоб викликати батьків на
відвертість, треба розмовляти з ними про учня наодинці, переконати їх в
конфіденційності розмови. Така бесіда буде корисна і для вчителя, і для батьків.
Педагог відповідає на запитання батьків, висловлює їм свої вимоги. Батьки
отримують корисні поради і допомогу від педагога, переконуються в його
уважному ставленні до них, турботі про їхню дитину. У такій розмові педагог
має бути особливо тактовним, пам'ятаючи, що надмірне акцентування на недоліках
учня викликає в батьків насторогу, неприязнь, навіть якщо вони відчувають, що
він має рацію. День відкритих дверей у школі. Цей вид роботи потребує єдності школи,
батьків, учнів, сприяє згуртуванню шкільного колективу. Цього дня у школі
проводять батьківські збори, лекції, консультації, екскурсії по школі, організовують
виставки, вечори, читацькі конференції. В одних школах день відкритих дверей
для батьків проводять щосеместру, в інших — щомісяця. Роботу з його підготовки
очолює батьківський комітет і комісія з питань педагогічної пропаганди. Його
доцільно починати з лекції, доповіді, конференції, в яких задіяні всі батьки.
Відтак вони працюють диференційовано. Хоч би якою була програма, батьки повинні
отримати вичерпні відомості про своїх дітей і поговорити з директором, його
заступниками, учителями, класними керівниками, шкільним лікарем, органами
дитячого самоврядування. Класні батьківські збори. Є важливим колективним видом роботи класного керівника
з батьками учнів. їх проводять 1—2 рази на семестр. Такі збори сприяють формуванню
громадської думки батьків, об'єднанню їх в єдиний колектив. Тематика зборів
визначається загальними завданнями виховання, умовами навчально-виховної роботи
в класі, рівнем загальної культури та педагогічного кругозору батьків. Збори
можуть відбуватися у формі лекцій або доповідей класних керівників, виступів
батьків, обміну досвідом виховної роботи із залученням учнів, показом їхніх
класних робіт і художньої самодіяльності, демонструванням кінофільмів. Учитель ще до зборів
повинен поговорити з окремими батьками, звернути їхню увагу на виставку дитячих
робіт, стенди з літературою, спеціально випущену стінгазету. Доповідь або
виступ вчителя слід виголошувати вільно. Подібну підготовчу
роботу проводять і перед загальношкільними
батьківськими зборами, на яких
обговорюють питання, що стосуються всіх батьків: про підсумки
навчально-виховної роботи з учнями за півріччя або навчальний рік, про літній
відпочинок школярів тощо. З метою
пропаганди педагогічних знань серед батьків організовують бесіди і лекції на
педагогічну тематику. Глибшому
пізнанню методики сімейного виховання сприяють тематичні вечори і вечори
запитань та відповідей, на які запрошують працівників правоохоронних
органів, лікарів та інших фахівців, причетних до проблем виховання підростаючого
покоління. Для педагогічної
пропаганди серед батьків використовують також диспут. Він найприйнятніший за умови, що в класі або в школі
сформувався дружний батьківський колектив і кожен може відверто висловитися
стосовно обговорюваної проблеми. Для пропагування
педагогічних знань практикують конференції,
на яких батьки обмінюються досвідом сімейного виховання з певної проблеми. Активно
співпрацюють школи з батьками під час проведення усних журналів,
прес-конференцій, зустрічей «за круглим столом», батьківських університетів,
вечорів сімейних традицій та ін. Відповідну роль у педагогічному навчанні батьків відіграє
їх самоосвіта — читання науково-популярної літератури з питань сімейної
педагогіки, тематичні радіо- і телепередачі. 22.
Стилі стосунків між батьками і дітьми (за Макаренко - батьківський авторитет) Сім'я є
природним середовищем первинної соціалізації дитини, джерелом її матеріальної
та емоційної підтримки, засобом збереження і передання культурних цінностей від
покоління до покоління. З появою дитини на світ сім'я покликана готувати її до
життя і практичної діяльності, забезпечити раціональну організацію її життя,
допомогти засвоїти позитивний досвід старших поколінь, набути власного досвіду
поведінки й діяльності. Оскільки метою виховання підростаючого покоління є
формування всебічно розвиненої особистості, сім'я, як і школа, здійснює
моральне, розумове, трудове, естетичне і фізичне виховання. Успіх
сімейного виховання залежить від організації домашнього побуту, традицій
сімейного життя: порядку в сімейному господарстві, залучення дітей до
розподілу бюджету сім'ї, загального режиму дня, визначення для кожного
робочого місця, зокрема для навчальних занять, дотримання сімейних правил
(кожна річ має своє місце, прийшов з прогулянки — помий руки тощо). Домашній
затишок облагороджує дітей. Провідну
роль у сімейному вихованні відіграє мати. Саме вона найсильніше впливає на
дітей, особливо в сфері духовно-морального виховання. Діти, які виростають без
материнського тепла і ласки, похмурі, як правило, замкнені, злостиві, вперті.
Не меншим є й вплив батька, особливо коли йдеться про виховання хлопчиків.
Реалізувати свої виховні функції батько і мати можуть лише за умови, що вони є
справжнім авторитетом для дітей. «Ваша власна поведінка, — писав А. Макаренко,
звертаючись до батьків, — вирішальна річ. Не думайте, що ви виховуєте дитину
тільки тоді, коли з нею розмовляєте, або повчаєте її, або наказуєте їй. Ви
виховуєте її в кожен момент вашого життя, навіть тоді, коли вас немає дома. Як
ви одягаєтеся, як ви розмовляєте з іншими людьми і про інших людей, як ви
радієте або сумуєте, як ви поводитеся з друзями і ворогами, як ви смієтесь,
читаєте газету — все це має для дитини велике значення. Найменші зміни в тоні
дитина бачить або відчуває, всі повороти вашої думки доходять до неї
невидимими шляхами, ви їх не помічаєте. А якщо вдома ви грубі або хвастливі,
або ви пиячите, а ще гірше, якщо ви ображаєте матір, вам уже не треба думати
про виховання: ви вже виховуєте своїх дітей і виховуєте погано, і ніякі
найкращі поради й методи вам не допоможуть». У
праці «Про батьківський авторитет» А. Макаренко наводить приклади таких видів негативного авторитету батьків:
«авторитет придушення», який ґрунтується на примусі, залякуванні, спричинюючи
формування у дітей брехливості, жорстокості, агресивності; «авторитет віддалі»
— батьки намагаються тримати дітей на відстані від себе, розмовляють з ними
зверхньо, холодно; «авторитет чванства», коли батьки вихваляються своєю
винятковістю, принижуючи при цьому своїх колег чи опонентів; «авторитет
педантизму» — батьки вимагають кожне мовлене ними слово вважати наказом,
карають за найменшу провину; «авторитет резонерства» — батьки вдаються до
моралізування з будь-якого приводу; «авторитет любові» —усепрощення, надмірні
пестощі; «авторитет доброти» — батьки в усьому поступаються дітям, готові на
будь-які жертви, аби їм було добре; «авторитет дружби» — відповідна поведінка
дитини чи дії оплачуються подарунками, обіцянками. Цим не вичерпується перелік
фальшивих авторитетів у сімейному вихованні. | |
Переглядів: 3725 | |
Всього коментарів: 0 | |