Головна » Статті » Педагогіка » Державний іспит із педагогіки |
5. Викладання як діяльність
учителя. Структура діяльності вчителя в навчальному процесі
Учитель є насамперед організатором і керівником пізнавальної
діяльності учнів, створює умови, за яких вони можуть найраціональніше і
найпродуктивніше вчитися. Контролюючи навчання, він повинен бути готовий
допомогти учням, коли в них виникають труднощі. Водночас учитель є вихователем,
дбає про розумовий, фізичний, духовний розвиток учнів.
Щоб повноцінно здійснювати процес
викладання, вчитель має усвідомлювати загальну мету освіти і місце свого
предмета в її реалізації. Оскільки загальною метою виховання є формування
всебічно і гармонійно розвиненої особистості, він визначає загальну освітню,
виховну і розвиваючу мету свого предмета і кожного уроку. Учитель повинен глибоко знати
предмет на сучасному науковому рівні. Як зауважував А. Макаренко, учні вибачать
своїм учителям і суворість, і сухість, і навіть прискіпливість, проте не
вибачать поганого знання своєї справи. Здійснення міжпредметних зв'язків
у процесі навчання потребує від учителя певних знань із суміжних дисциплін.
Адже недостатньо мати знання зі свого предмета, треба вміти зробити їх
надбанням учнів. Оскільки у процесі навчання реалізуються його виховна і
розвиваюча функції, вчитель повинен мати добру психолого-педагогічну
підготовку, знати методику організації виховної роботи. Міцні знання з методики,
психології та педагогіки є основою розвитку педагогічної майстерності. Для
успішного викладання вчитель повинен добре знати особливості учнів, що є
запорукою управління їх пізнавальною діяльністю (учитель може правильно обрати
тон і стиль спілкування з учнями, управляти увагою, як своєю, так і вихованців,
обирати потрібний темп навчально-пізнавальної діяльності тощо). Діяльність учителя в процесі
викладання охоплює планування (тематичне й поурочне) діяльності; організацію
навчальної роботи, діяльності, стимулювання активності учнів; здійснення
поточного контролю за навчальним процесом, його регулювання, коригування. У
цій справі учителю не обійтися без аналізу результатів своєї діяльності. Його
діяльність у навчально-виховному процесі залежить від педагогічного такту і
педагогічної тактики, які мали б узгоджуватися за такими рекомендаціями: 1.
Бережіть благородне звання вчителя. Пам'ятайте, що особистість учня виховується
особистістю його наставників. 2. Поважайте людину в своїх учнях, оберігайте і
розвивайте їхню гідність. Бережіть і свою гідність. 3. Не підкреслюйте без
особливих потреб своєї зверхності над учнями. Розумна дистанція у ваших
взаєминах з учнями необхідна, але вчитель не повинен відгороджуватися від
своїх вихованців. 4. Змінюйте свою техніку у взаєминах з учнями згідно з їхнім
віком, їх духовним ростом. Збагачуйте її новими підходами. 5. Використовуйте
увесь діапазон педагогічної стимуляції, але будьте щедрими на похвали і
скупими на покарання. 6. Навчіться володіти своїм голосом, інтонувати своє
мовлення, уникайте крику, вереску, бо вони свідчать не про силу, а про
безсилля. 7. Уникайте рішень, у доцільності яких ви не впевнені, не приймайте рішень
у стані роздратування, вдавайтеся до методу відстрочування, що дасть вам змогу
розумно розпорядитися своїм правом, а учням розумно підкоритися йому. 8.
Уміння контактувати з учнями — набувне, як і інші педагогічні вміння. 9.
Поважайте індивідуальність учня, бажання утвердитись у класі, мати кращий
статус. Успіх окрилює людину, неуспіх пригнічує. Шукайте привід похвалити
учня, яким би педагогічно занедбаним він не був. 10. Контакт з класом значною
мірою залежить від контактів з окремими учнями. Якщо ви будете тактовні, не
нав'язливі, уникатимете прямолінійних повчань, зблизитесь з учнем, це
означатиме, що ви певною мірою зблизилися з усім класом. 11. Несіть батькам
учнів радість. Чим більше ви скаржитиметеся батькам на їхніх дітей, тим більше
батьки захищатимуть їх або вживатимуть заходів, які будуть перешкоджати вашим
взаєминам з учнями. 12.Покажіть учням усе краще, що є у вас (свої здібності,
уміння, ерудицію, звички тощо), нічого не приховуючи, але й нічого не
підкреслюйте. Навіть талант більше приваблює учнів, якщо він скромний. 13.
Бережіть довір'я своїх учнів. Втрата довір'я одного учня пов'язана з ризиком
втрати довір'я класу. Усе це свідчить, що для педагога
важливі не тільки знання, а й особистісні якості, уміння вибудовувати
довірливі, взаємовимогливі, взаємодоброзичливі стосунки з учнями. 6. Принципи навчання, наукові засади їх становлення в історії розвитку. Принципи навчання (дидактичні
принципи) — певна система основних
дидактичних вимог до навчання, дотримання яких забезпечує його ефективність. Дидактичні принципи поширюються на вивчення всіх
дисциплін, значною мірою визначають їх зміст, форми організації та методи
навчання. До головних принципів навчання належать: Принцип науковості. Полягає в доборі матеріалу, який відповідав
би структурі певної галузі знань і навчального предмета, специфіці його
розділів і тем. Учителя він зобов'язує викладати предмет на підставі
перевірених наукових даних, розкривати причинно-наслідкові зв'язки явищ,
процесів, подій, новітні досягнення науки, зв'язок з іншими науками. Принцип систематичності та
послідовності. Певною мірою
він є похідним від принципу науковості, оскільки кожна наука має свою систему і
послідовність викладання в навчальному процесі. У школі систематичність досягається
послідовним викладом навчального матеріалу, виділенням основного, логічним
переходом від засвоєння попереднього до нового матеріалу. Внаслідок цього учні
усвідомлюють структуру знань, з'ясовують логічні зв'язки між структурними
частинами навчального предмета. Дотримання цього принципу забезпечує
системність здобуття знань (відповідно і системність мислення) учнів. Навчальний матеріал у більшості основних предметів
(мова, математика, історія) вивчають двічі: у початковій школі (правила,
оповідання), у середній — за системним принципом, завдяки чому досягається
послідовність навчання: від простого — до складного. З урахуванням вимог послідовності навчання складають
навчальні програми, які передбачають розміщення матеріалу за принципом
лінійності (вивчення нового матеріалу з повторенням попереднього) та
концентричності (без повторення, на більш високому рівні мислення учнів з
кожним наступним уроком). Принцип доступності,
дохідливості викладання. Виявляється
в компенсуванні складнощів змісту навчального матеріалу майстерним його
викладанням учителем або вдалою подачею автором підручника. Чим складнішим є
матеріал, тим простіше, дохідливіше слід його подавати. Принцип доступності
залежить і від дотримання правила послідовності: від простого — до складного. Ґрунтується він на дидактичних положеннях Я.-А.
Коменського: для того, щоб учні були зачаровані навчальним матеріалом,
розуміли його, педагог має застосовувати точні мову, жести. Принцип зв'язку навчання з життям. Полягає у використанні
на уроках життєвого досвіду учнів, розкритті практичної значимості знань,
застосуванні їх у практичній діяльності; в участі школярів у громадському
житті. Відповідно до нього, наукові положення в навчально-виховному процесі
повинні підтверджуватися конкретною педагогічною практикою. Принцип свідомості й активності
учнів. Виник і розвивався як
заперечення догматизму і пасивної ролі учнів у навчанні. Виходить з того, що
позитивний результат будь-якої діяльності визначається активністю людини. Передбачає
широке використання у навчанні проблемних методів, задіяння всіх психічних
процесів, які сприяють активізації пізнання. Активне й свідоме засвоєння знань, умінь і навичок
неможливе без використання різноманітних розумових операцій (порівняння і
зіставлення, аналізу і синтезу, індукції і дедукції, аналогії), без з'ясування
взаємозв'язків і взаємообумовленості у вивченому матеріалі, правильного
формулювання думки при усному мовленні. Активізації пізнавальної діяльності учнів сприяють
позитивне ставлення до навчання, інтерес до навчального матеріалу, позитивні
емоційні переживання у навчальній діяльності. Вона залежить і від зв'язку
навчання з життям, єдності між інтелектуальною і мовною діяльністю учнів,
використання на практиці засвоєних знань, умінь і навичок. Позитивно впливають
на неї систематичне повторення засвоєних знань, варіативність і диференціація
вправ, роботи для засвоєння складного матеріалу доступними методами.
Використанню знань при вирішенні конкретних завдань сприяють проблемне навчання,
диференціація матеріалу відповідно до навчальних можливостей учнів,
використання сучасних технічних засобів навчання, уміння вчителя враховувати
психологічний стан учнів. Принцип наочності. Передбачає навчання на основі живого
сприймання конкретних предметів і явищ дійсності або їх зображень. Наочність
буває: натуральна (рослини, тварини, гірські породи, зоряне небо, прилади,
машини, явища природи), образна (картини, таблиці, моделі, муляжі, математичні
фігури), символічна (географічні карти, графіки, діаграми, схеми, формули). Вона сприяє розумовому розвитку учнів, допомагає виявити
зв'язок між науковими знаннями і житейською практикою, полегшує процес
засвоєння знань, стимулює інтерес до них (розвиває мотиваційну сферу учнів),
допомагає сприймати об'єкт у розмаїтті його виявів і зв'язків. Використання наочності потрібно підпорядковувати
конкретній меті, розвитку самостійності й активності учнів з урахуванням їх
вікових особливостей. Вона має бути змістовною, естетично оформленою,
відповідати психологічним законам сприймання, не повинна містити нічого
зайвого і не викликати додаткових асоціацій. Готуючи учнів до сприймання
наочності, її не слід переоцінювати або недооцінювати у процесі навчання. Принцип міцності знань, умінь і
навичок. Передбачає тривале
збереження в пам'яті набутих знань, умінь і навичок. Педагогічна теорія та
практика виробили багато прийомів реалізації його в процесі повторення, закріплення
і застосування знань, умінь і навичок: повторення навчального матеріалу за
розділами і структурними смисловими частинами; запам'ятовування нового
матеріалу в поєднанні з пройденим раніше; активізація пам'яті, мислення учнів
під час повторення (запитання, порівняння, аналіз, синтез, класифікація,
узагальнення); групування матеріалу з метою систематизації його; акцентування
при повторенні на основних ідеях; використання різноманітних вправ і методик,
форм і підходів, самостійної роботи як творчого застосування знань; постійне
звернення до раніше засвоєних знань для нового їх трактування. Принцип індивідуального підходу
до учнів. Означає врахування
рівня розумового розвитку, знань та умінь, працездатності, пізнавальної та
практичної самостійності учнів, їх особливостей пізнавальних інтересів,
вольового розвитку учнів, їх ставлення до навчання. Принцип емоційності навчання. Реалізується через жвавий, образний виклад
матеріалу, мову учителя, його ставлення до учнів, зовнішній вигляд,
використання цікавих прикладів, застосування наочності і технічних засобів
навчання, створення в учнів почуття виконаного обов'язку. Останнім часом у педагогіці виокремлюють нетрадиційні
принципи навчання: Принцип демократизації. Означає організацію навчального процесу
відповідно до умов розвитку суспільства і тенденцій розвитку цивілізації,
врахування особливостей навчання залежно від розвитку дитини та використання
ефективних форм впливу на неї. Принцип виховання здорової
дитини. Реалізується в
процесі навчання через створення певної системи фізичного виховання (урок
фізкультури кожного дня), поєднання фізичної культури з моральним,
інтелектуальним та естетичним вихованням, створення матеріальної бази для
зміцнення здоров'я школярів. Принцип диференціації
навчального процесу. Передбачає
дозування навчального матеріалу для учнів з урахуванням їх загального
розвитку, намаганням кожного школяра розвивати свої здібності на основі
відповідних умов у школах-ліцеях, школах-гімназіях. Принцип оптимізації
навчально-виховного процесу.
Базується на досягненні школярами високого рівня знань, умінь і навичок,
розвитку їх психологічних, інтелектуальних функцій, вдосконаленні способів та
шляхів навчально-пізнавальної діяльності з допомогою вчителів-профе-сіоналів,
яких запрошують для викладання у школи на конкурсній основі за контрактом. Принцип нетрадиційності системи
навчання. Полягає у використанні
в класно-урочній системі нових форм навчання, які сприяють засвоєнню учнями
знань на основі колоквіумів, заліків, рефератів, наукових повідомлень, участі в
олімпіадах, конкурсах тощо. Передбачає навчання різновікових груп учнів і
базується на тому, що старші допомагатимуть засвоїти навчальний матеріал
молодшим. Дидактичні принципи взаємопов'язані, зумовлюють один
одного. При організації навчального процесу вчитель повинен керуватися всіма
принципами. У цьому йому допомагають правила навчання (окремі вимоги до викладання). Вони розкривають і конкретизують різні аспекти принципів
навчання. Формулюються в категоричній формі: «Не допускай нудьги на уроках!»,
«Навчай так, щоб учні усвідомлювали необхідність знань для життя!». «У процесі
навчання став запитання так, щоб викликати активне мислення учнів!», «Навчай
енергійно!» та ін. 7. Принцип систематичності і
послідовності. Принцип
вимагає, щоб знання, уміння і навички формувались системно, в певному порядку,
щоб кожний елемент навчального матеріалу логічно пов'язувався з іншим, а нові
знання спиралися на засвоєні раніше і створювали фундамент для засвоєння
наступних знань. Реалізації
принципу систематичності і послідовності сприяють сучасні програми з
загальноосвітніх предметів, у яких передбачено розкриття
внутрішньопредметних та міжпредметних зв'язків і формування системних знань про
реальний світ. Тільки система ... дає
нам повну владу над нашими знаннями. Голова, наповнена уривчастими, безладними
знаннями, схожа на комору, в якій таке безладдя, що сам господар нічого не
знайде. - К.Д. Ушинський Деякі правила
навчання, які реалізують принцип систематичності і послідовності: 1. Не
допускайте порушення системи як у змісті, так і в способах навчання, а якщо
система порушена, негайно ліквідуй те прогалини, щоб попередити неуспішність.
2. У кінці розділу, курсу обов'язково проводьте уроки узагальнення і
систематизації. 3. Вимагайте від учнів засвоєння системи знань, умінь, навичок
з кожного розділу і з усієї програми. Все повинно
здійснюватися так послідовно, щоб сьогоднішнє закріплювало вчорашнє і торувало
шлях для завтрашнього (Я.А. Коменський). | |
Переглядів: 2769 | |
Всього коментарів: 0 | |