Головна » Статті » Педагогіка » Державний іспит із педагогіки |
19. Методи стимулювання
навчальної діяльності учнів Методи стимулювання навчальної
діяльності учнів спрямовані на формування позитивних мотивів учіння, що
стимулюють пізнавальну активність і сприяють збагаченню навчальною
інформацією. До них належать методи формування
пізнавальних інтересів та методи стимулювання обов'язку і відповідальності в
навчанні. Методи формування пізнавальних інтересів. Ефективність навчальної діяльності учнів залежить від
прояву пізнавальних інтересів, які спрямовують особистість на відповідну
пізнавальну діяльність, ознайомлення з новими фактами. Ці пізнавальні інтереси
піддаються стимулюванню різноманітними методами. Метод навчальної дискусії. Ґрунтується цей метод на обміні думками між учнями, вчителями й учнями,
вчить самостійно мислити, розвиває вміння практичного аналізу і ретельної
аргументації висунутих положень, поваги до думки інших. Одні з них
усвідомлюють, що ще не все знають, і це спонукає їх до заповнення «прогалин»,
інші — відчувають задоволення від того, що знають більше за інших, і прагнуть
утриматися на такому рівні. Вона вчить прийомів
аргументування, наукового доведення. Участь у дискусії виховує в учнів уміння
активно обстоювати власну точку зору, критично ставитися до чужих і власних
суджень. Цей метод дає бажаний результат, якщо навчальний процес відбувається
в атмосфері доброзичливості, поваги до думки товариша, що дає змогу кожному
висловлюватися, не боячись осуду, скептицизму тощо. Метод забезпечення успіху в навчанні. Цей метод передбачає допомогу вчителя
відстаючому учневі, розвиток у нього інтересу до знань, прагнення закріпити
успіх. Ефективний він у роботі з учнями, які мають проблеми з навчанням.
Учитель надає такому учневі допомогу доти, доки він наздожене однокласників і
отримає першу хорошу оцінку, яка піднімає настрій, пробуджує усвідомлення
власних можливостей і на цій основі прагнення закріпити успіх. Метод пізнавальних ігор. Пізнавальною грою є спеціально створена захоплююча
розважальна діяльність, яка має неабиякий вплив на засвоєння учнями знань,
набуття умінь і навичок. Гра у навчальному процесі забезпечує емоційну
обстановку відтворення знань, полегшує засвоєння навчального матеріалу,
створює сприятливий для засвоєння знань настрій, заохочує до навчальної
роботи, знімає втому, перевантаження. За допомогою гри на уроках моделюють
життєві ситуації, що викликають інтерес до навчальних предметів. Метод створення інтересу в процесі викладання навчального матеріалу – використання цікавих пригод, гумористичних
уривків тощо, якими легко привернути увагу учнів. Особливе враження справляють
на учнів цікаві випадки, несподіванки з життя й дослідницької діяльності
вчених. Метод створення ситуації новизни навчального матеріалу. Він передбачає, що у процесі викладання
вчитель прагне на кожному уроці окреслити нові знання, якими збагатилися учні,
створює таку морально-психологічну атмосферу, в якій вони отримують моральне
задоволення від того, що інтелектуально зросли хоча б на йоту. Метод опори на життєвий досвід учнів. «Відкриття» на
уроці наукових основ перебігу процесів, які учні спостерігали в житті чи самі
брали в них участь, викликає інтерес до теоретичних знань, формує бажання
пізнати суть спостережуваних фактів, явищ, що оточують їх у житті. Методи стимулювання обов'язку і відповідальності в навчанні. Ці методи передбачають пояснення школярам
суспільної та особистої значущості учіння; висування вимог, дотримання яких
означає виконання ними свого обов'язку; заохочення до сумлінного виконання
обов'язків; оперативний контроль за виконанням вимог і в разі потреби — вказівкі
на недоліки, зауваження. Почуття відповідальності
виховують залученням слабших учнів до повторного виконання зразків роботи
(варіантів) сильніших (наприклад, можна запропонувати учневі розв'язати
виконану вже задачу раціональнішим способом або задачу, розв'язану сильним
учнем, повторити оригінальне обґрунтування історичного явища та ін.);
закріпленням усталених способів діяльності (постійним ускладненням їх);
повторним залученням школярів до аналізу складних завдань; підтриманням
емоційно-творчої атмосфери на уроці; вмінням учителя висувати вимоги і
перевіряти їх виконання (повторно, в системі, засобами багаторазових відповідей
на одне й те саме запитання, кооперуванням, порівнянням). 20. Методи контролю і
самоконтролю у навчанні Методи контролю і самоконтролю
забезпечують перевірку рівня засвоєння учнями знань, сформованості вмінь і
навичок. З цією метою використовують методи усного, письмового, текстового,
графічного, програмованого контролю, практичної перевірки, самоконтролю, а
також методи самооцінки. Метод усного
контролю. Він є
найпоширенішим у шкільній практиці. Використовуючи його, учні вчаться логічно
мислити, аргументувати, висловлювати свої думки грамотно, образно, емоційно,
набувають досвіду обстоювати свою точку зору. Завдання: основні, додаткові,
допоміжні. Опитування: індивідуальне, фронтальне та комбіноване. Ущільнене (комбіноване) опитування дає змогу перевірити знання відразу кількох
учнів: один відповідає усно, решта — за вказівкою вчителя виконує певні
завдання. Його проводять переважно тоді, коли весь матеріал в основному
засвоєно і необхідно перевірити набуті знання, вміння та навички учнів. Однак цей метод перевірки знань
має й недоліки. Передусім він потребує надто багато навчального часу, збуджує
нервову систему опитуваного учня, не позбавлений суб'єктивізму, а
об'єктивність важко встановити, бо відповідь учня не фіксується. Перевірка
нерідко буває нерівнозначною, оскільки різним учням ставлять різні запитання,
часто неоднакові за складністю, що дає змогу сміливішим дітям отримати вищий
бал, ніж тим, хто знає, але не вміє впевнено висловлювати свої думки. Метод письмового контролю. Суть цього методу полягає у письмовій перевірці знань, умінь та
навичок. З таких предметів, як мова і математика, його використовують не
рідше, ніж усну перевірку. Визначаючи обсяг письмової контрольної роботи, слід
враховувати необхідний для виконання час: залежно від її призначення — від
15—45 хв. Письмові роботи можуть виконуватись і як домашні завдання. Контрольну письмову роботу
перевіряє вчитель. За її результатами він аналізує якість знань, умінь та
навичок класу загалом та окремих учнів і вживає заходів для усунення помилок і
недоліків. З метою запобігання
перевантаженням учнів письмовими контрольними роботами необхідно складати
графік проведення усіх їх видів для кожного класу на семестр Небажано одного
дня в одному класі проводити більш як одну письмову роботу. Позитивним є
можливість за короткий час перевірити знання багатьох учнів, зберігати
результати перевірки, виявити деталі й неточності у відповідях учнів.
Недоліком є необхідність тривалого часу для перевірки учнівських робіт,
ймовірність зниження грамотності учнів, якщо вчителі нехтують єдиними
орфографічними вимогами. Метод тестового контролю. Передбачає він відповідь учня на тестові завдання за
допомогою розставляння цифр, підкреслення потрібних відповідей, вставляння
пропущених слів, знаходження помилок тощо. Це дає змогу за короткий час
перевірити знання певного навчального матеріалу учнями всього класу. Зручні
тести і для статистичного оброблення результатів перевірки. Однак така перевірка
може виявити лише знання фактів, але не здібності, вона заохочує механічне
запам'ятовування, а не роботу думки, до того ж потребує багато часу для
складання програм. Метод графічного контролю. Використовують його на уроках малювання, креслення,
географії, геометрії та ін. Він передбачає відповідь учня у вигляді складеної
ним узагальненої наочної моделі, яка відображає певні відношення, взаємозв'язки
у виучуваному об'єкті або їх сукупності. Це можуть бути графічні зображення
умови задачі, малюнки, креслення, діаграми, схеми, таблиці. Метод програмованого контролю. Полягає він у висуванні до всіх учнів
стандартних вимог, що забезпечується використанням однакових за кількістю і
складністю контрольних завдань, запитань. При цьому аналіз відповіді,
виведення і фіксація оцінки можуть здійснюватися за допомогою індивідуальних
автоматизованих засобів. Наявність у школі комп'ютерів дає змогу механізувати
процес перевірки, але її схема залишається. Метод практичної перевірки. Придатний він у процесі вивчення фізики, біології, хімії, трудового
навчання, що передбачають оволодіння системою практичних умінь і навичок. Таку
перевірку здійснюють під час лабораторних і практичних занять із цих предметів.
Метод самоконтролю. Полягає
цей метод в усвідомленому регулюванні учнем своєї діяльності задля забезпечення
таких її результатів, які б відповідали поставленим цілям, вимогам, нормам,
правилам, зразкам. Мета самоконтролю — запобігання помилкам та їх виправлення. Метод самооцінки. Він
передбачає критичне ставлення учня до своїх здібностей і можливостей та
об'єктивне оцінювання досягнутих успіхів. Стосовно самооцінки учнів поділяють
на таких, що переоцінюють себе, недооцінюють себе, оцінюють себе адекватно.
Для формування самоконтролю і самооцінки педагог повинен мотивувати виставлену
учневі оцінку, пропонувати йому оцінити свою відповідь; організовувати в класі
взаємоконтроль, рецензування відповідей інших учнів тощо. Самоконтроль та
самооцінку можна застосовувати до тієї частини знань, умінь і навичок, рівень
засвоєння яких можуть легко визначити самі учні (формул, правил, географічних
назв, історичних фактів, віршів тощо). Для організації самоконтролю
знань учнів ознайомлюють з нормами і критеріями оцінювання знань, звертаючи
увагу, що помилки можуть бути істотні та менш істотні з огляду на мету
контролю. Результати самоконтролю і самооцінки знань з окремих тем фіксують у
класному журналі. Це робить їх вагомими, впливає на посилення відповідальності
учнів за навчальну роботу, виховання почуття власної гідності, чесності. 21. Організаційні форми навчання. Типологія уроків У педагогічній літературі є різні визначення «форми
навчання» як категорії дидактики: форма роботи, засіб роботи, організація
навчання. Форма організації навчання — спосіб організації навчальної діяльності,
який регулюється певним, наперед визначеним розпорядком; зовнішнє вираження
узгодженої діяльності вчителя та учнів, що здійснюється у визначеному порядку
і в певному режимі. Педагогічній практиці відомі понад тридцять конкретних
форм навчання. Загальноприйнятими формами організації навчальної
роботи є колективна — уроки у школі, лекції та семінарські заняття у вузі,
екскурсії, факультативні заняття тощо та індивідуальна — самостійна робота,
дипломні та курсові проекти тощо, які суттєво відрізняються за ступенем
самостійності пізнавальної діяльності учнів і ступенем керівництва навчальною
діяльністю з боку викладача. Вибір форм організації навчання зумовлюється завданнями
освіти і виховання, особливостями змісту різних предметів та їх окремих
розділів, конкретним змістом занять, складом, рівнем підготовки і віковими можливостями
учнів. Організаційні форми навчання змінюються і розвиваються
разом із суспільним розвитком. Індивідуальне навчання. Полягає в тому, що учень виконує завдання
індивідуально, але за допомогою вчителя (вивчення підручника). Воно досить
ефективне, оскільки враховує особливості розвитку дитини, індивідуалізує
контроль за перебігом і наслідками навчальної роботи. Проте індивідуальне
навчання потребує значних матеріальних витрат, учень позбавлений можливості
співпрацювати з однолітками. Тепер використовується у формі репетиторства і
консультування. Класно-урочна форма навчання. За феодального ладу розвиток виробництва і
підвищення ролі духовного життя в суспільстві сприяли виникненню форм масового
навчання дітей. Однією з перших було групове (колективне) навчання у
братських школах Білорусі та України (XVI
ст.). З формуванням класно-урочної системи навчання в педагогіці почали
використовувати такі поняття, як навчальний рік, навчальний день, урок,
перерва, чверть, канікули, її ефективність була настільки очевидною, що незабаром
вона стала головною у школах багатьох країн світу. Белл-ланкастерська система
взаємного навчання. У XVIII ст. ідея Яна-Амоса Коменського про можливість
залучення кращих учнів до навчання інших була поширена у Західній Європі. Вона
була названа белл-ланкастерською системою взаємного навчання від прізвищ англійського
священика Ендрю Белла і вчителя Джозефа Ланкастера, котрі одночасно застосували
її в Англії та Індії. Сутність її в тому, що через гостру нестачу вчителів один
учитель навчав 200—300 учнів різного віку. До обіду він займався з групою
старших учнів, після обіду кращі учні займались із молодшими, передаючи їм
одержані знання. Замість підручників застосовувались унаочнення, здебільшого
саморобні таблиці. Мангеймська форма вибіркового
навчання. Виникла наприкінці XIX ст. як спроба відмовитися від класно-урочної
системи. Вперше була застосована в німецькому місті Мангейм доктором
Йозефом-Антоном Зіккінгером. Суть її полягає в тому, що учнів, залежно від їх
здібностей та успішності, розподіляли по класах на слабких, середніх і
сильних. Відбір здійснювався на основі спостережень, результатів психометричних
обстежень, характеристик учителів та екзаменів Дальтон-план. вперше застосований у 1903 р. в
американському місті Дальтоні учителькою Оленою Паркхерст. Ця система
ґрунтується на забезпеченні кожного учня можливістю працювати індивідуально,
згідно зі своїм темпом. Загального плану (розкладу) занять не було, колективна
робота проводилась протягом години, решту часу учні вивчали матеріал
індивідуально, звітуючи про виконання кожної теми перед учителем відповідного
предмета. Бригадно-лабораторна форма
навчання. У другій половині
20-х років XX ст. дещо змінений
дальтон-план був використаний в організації бригадно-лабораторної форми
навчання, яка поєднувала колективну роботу бригади (частини класу) з
індивідуальною роботою учнів. Розподілені на невеликі групи-бригади (по 5—7
осіб), учні вчилися за спеціальними підручниками («робочими книгами»),
виконували спеціально визначені вчителем денні, тижневі, місячні «робочі
завдання» з кожного навчального предмета. Ця система себе не виправдала,
оскільки знижувала роль учителя, не давала міцних знань, породжувала безвідповідальне
ставлення до навчання. Але окремі її елементи виявились ефективними: групові
завдання при виконанні лабораторних і практичних робіт, самостійне опрацювання
підручника, довідкової та допоміжної літератури. Комплексний метод навчання. Його суть в об'єднанні навчального матеріалу
в теми-комплекси. Але комплексність порушувала предметність викладання,
систематичність вивчення основ наук. У колишньому СРСР «комплекси» вважали
альтернативою догмам старої школи, вкладаючи в західні комплексні програми свій
зміст, наприклад, комплексні програми «Праця», «Природа», «Суспільство». Але
це не дало міцних, систематизованих знань. Тому в 30-х рр. школа й педагогічна
наука повернулися до класичної класно-урочної системи. Типи уроків. У сучасній дидактиці існують різні класифікації уроків,
залежно від взятих за основу ознак. За способами їх проведення виділяють:
урок-лекція, кіноурок, урок-бесіда, урок-практичне заняття, урок-екскурсія,
урок самостійної роботи учнів у класі, урок лабораторної роботи; за
загальнопедагогічною метою організації занять: урок вивчення нового матеріалу;
удосконалення знань, умінь і навичок; контролю та корекції знань, умінь і
навичок. Залежно від дидактичної мети: спеціалізований урок (переважає одна
мета), комбінований (дві або більше рівнозначні мети). Різновидами
спеціалізованого уроку є: урок засвоєння нових знань; урок засвоєння умінь та
навичок; урок застосування знань, умінь та навичок; урок контролю та корекції
знань, умінь та навичок; урок узагальнення та систематизації знань. Елементи
уроку зумовлюються завданнями, які належить вирішувати на уроках певного типу,
для успішного досягнення певних дидактичних цілей. Тому кожний тип уроку має
властиву тільки йому структуру, яку створює набір конкретних елементів. Урок засвоєння нових знань. Засвоєння знань передбачає їх сприймання,
усвідомлення, осмислення внутрішніх зв'язків і залежностей в предметах та
явищах, запам'ятовування, узагальнення і систематизацію. Успішність засвоєння
знань залежать від мети і мотивів. З урахуванням цього урок такого типу містить
елементи: перевірка домашнього завдання, актуалізація та корекція опорних
знань; повідомлення учням теми, мети й завдання уроку; мотивація учіння;
сприймання й усвідомлення учнями матеріалу, осмислення зв'язків і залежностей
між його елементами; узагальнення і систематизація знань; підсумки уроку;
повідомлення домашнього завдання. Урок формування умінь і навичок. В основу формування структури такого уроку
покладено дидактичну систему вправ і завдань, їх послідовність, яка сприяє досягненню
освітньої мети. Згідно з логікою процесу засвоєння умінь і навичок урок
передбачає: перевірку домашнього завдання, актуалізацію і корекцію опорних
знань, умінь і навичок; повідомлення учням теми, мети і завдань уроку і
мотивацію учіння; вивчення нового матеріалу (вступні, мотиваційні і
пізнавальні вправи); первинне застосування нових знань (пробні вправи);
самостійне застосування учнями знань у стандартних ситуаціях (тренувальні
вправи за зразком, інструкцією, завданням); творче перенесення знань і навичок
у нові ситуації (творчі вправи), підсумки уроку і повідомлення домашнього
завдання. Урок застосування знань, умінь і
навичок. Застосування знань
полягає в реалізації засвоєного на практиці. Воно є одночасно засобом і метою
навчально-виховного процесу. Як засіб навчання набуті знання, уміння і навички
застосовують на уроках різних типів. Комплексне їх застосування як мету
навчання здійснюють на уроці цього типу, який охоплює перевірку домашнього
завдання, актуалізацію і корекцію опорних знань, умінь і навичок;
повідомлення теми, мети й завдань уроку та мотивацію учіння школярів;
осмислення змісту, послідовності застосування способів виконання дій;
самостійне виконання учнями завдань під контролем і за допомогою учителя; звіт
учнів про роботу, теоретичне обґрунтування результатів; підсумки уроку;
повідомлення домашнього завдання. Урок узагальнення і
систематизації знань. Його завдання
полягає в упорядкуванні та систематизації засвоєних знань. Воно може мати
характер емпіричних узагальнень і виражатись у класифікації процесів,
відповідних понять. Урок цього типу передбачає розвиток від окремого до
загального. Його структуру складають: повідомлення теми, мети, завдань уроку
та мотивація учіння; відтворення та узагальнення понять і засвоєння
відповідної системи знань; узагальнення та систематизація основних теоретичних
положень науки і відповідних ідей; підсумки уроку і повідомлення домашнього
завдання. Урок перевірки і корекції знань,
умінь і навичок. Залежно від
мети перевірки, змісту навчального матеріалу, методів і засобів контролю
(диктанти, твори, розв'язування задач тощо) уроки цього типу мають різну структуру.
Передбачає перевірку знань, вмінь і навичок різних рівнів — від виявлення
знання учнями фактичного матеріалу, формулювання понять для розкриття системи
знань, до творчого застосування їх в нестандартних умовах. За такого підходу структура
уроку містить: повідомлення теми, мети і завдання уроку, мотивацію учіння;
перевірку знання учнями фактичного матеріалу й основних понять; перевірку
глибини осмислення учнями знань і ступеня їх узагальнення; застосування учнями
знань у стандартних і змінених умовах; перевірку, аналіз і оцінювання
виконаних робіт; підсумки уроку і повідомлення домашнього завдання. Комбінований урок. Має дві або декілька рівнозначних освітніх
мети, тому його структура змінюється залежно від того, які типи уроків і їх
структурні елементи поєднують. Наприклад, структура комбінованого
уроку-перевірки раніше засвоєного і засвоєння нових знань охоплює:
повідомлення теми, мети і завдань уроку, мотивацію учіння; перевірку,
оцінювання і корекцію раніше засвоєних знань; відтворення і корекцію опорних
знань; сприймання, осмислення, узагальнення і систематизацію учнями нових
знань; підсумки уроку і повідомлення домашнього завдання. Розглянуті вище структури уроків є орієнтовними. Вони
передбачають варіативність залежно від віку учнів, їх підготовки, змісту
навчального матеріалу, методів навчання, місця проведення уроків тощо. | |
Переглядів: 2652 | |
Всього коментарів: 0 | |