Головна » Статті » Педагогіка » Державний іспит із педагогіки |
22. Урок, як форма організації навчання. Вимоги до уроку. Структура
уроку Урок — логічно закінчена,
цілісна, обмежена в часі частина навчально-виховного процесу, яку проводять за
розкладом під керівництвом учителя з постійним складом учнів. Тривалість уроків у загальноосвітньому навчальному
закладі становить: у 1 класі – 35 хв., у 2 – 40 хв., у 5-12 – 45 хв. Зміна
тривалості уроків допускається за погодженням з відповідними органами
управління освітою та державної санітарно-епідеміологічної служби. Тривалість
перерв між уроками визначають з урахуванням потреб в організації активного
відпочинку і харчування учнів, але не менше 10 хв., великої перерви (після
другого або третього уроку) – 20 хв. Кожний тип уроку має властиву тільки йому структуру,
яку створює набір конкретних елементів. 1.
Організаційна частина. До неї належать привітання, перевірка
підготовленості учнів до уроку, виявлення відсутніх, повідомлення плану роботи.
Мета її — мобілізувати дітей до праці, активізувати їх увагу, створити робочу
атмосферу на уроці. 2. Мотивація
навчальної діяльності. Передбачає формування в учнів потреби вивчення
конкретного навчального матеріалу. Містить повідомлення теми, мети та завдань
уроку. Виникненню мотивів для навчання сприяє чітке усвідомлення його мети —
кінцевого, запланованого результату спільної діяльності викладача й учнів. 3. Перевірка знань учнів. Означає перевірку письмового
домашнього завдання, яку проводять різними методами контролю залежно від
поставленої мети: усна перевірка (опитування), вибіркова письмова перевірка за
допомогою карток-завдань. 4. Стимулювання навчальної діяльності. Необхідне для
розвитку в учнів зацікавленості до вивчення нової теми. Може здійснюватися за
допомогою введення додаткової (вторинної) навчальної інформації, після чого
буде викладатись основна, а також завдяки створенню викладачем проблемних,
імітаційних або ігрових ситуацій. 5. Актуалізація опорних знань. Покликана забезпечити
узгодження між викладеною вчителем інформацією та сприйняттям, засвоєнням,
осмисленням її учнями. Щоб пояснення було зрозумілим, учням необхідно нагадати
попередній вивчений матеріал, на базі якого засвоюватимуться нові знання. 6. Пояснення нового матеріалу. Полягає не тільки у
викладанні, а й у керуванні процесом засвоєння учнями нових знань. Для
успішного засвоєння учнями нових знань викладачеві необхідно подбати про їх
сприймання, розуміння, закріплення і застосування. Бажано щоб під час
пояснення нового матеріалу між учнями і вчителем існував зворотний зв'язок для
з'ясування незрозумілих моментів. 7. Діагностика правильності засвоєння учнями знань.
Допомагає викладачеві, учням з'ясувати причину нерозуміння певного елемента
змісту, невміння чи помилковості виконання інтелектуальної або практичної дії.
Вона може бути здійснена за допомогою серії оперативних короткочасних
контрольних робіт (письмових, графічних, практичних), усних фронтальних
опитувань. За допомогою комп'ютерної техніки діагностика може бути здійснена
особливо оперативно. Результати її відкривають для викладача чітку картину
диференційованості учнів за рівнем засвоєння навчального матеріалу. 8. Закріплення
нового матеріалу. Здійснюється за допомогою вибіркового фронтального
опитування учнів або за допомогою невеликої самостійної роботи. Для цього
викладач повинен підібрати питання, завдання, які сприятимуть приєднанню нових
знань до системи засвоєних раніше знань, умінь та навичок. 9. Підбиття
підсумків уроку. Передбачає коротке повідомлення про виконання запланованої
мети, завдань уроку. Учитель аналізує, що нового дізнались учні на занятті,
якими знаннями та вміннями оволоділи, яке значення мають ці знання для
наступного вивчення предмета. У підсумках уроку має бути відображено позитивні
та негативні аспекти діяльності класу та окремих учнів, оцінено їх роботу. 10. Повідомлення домашнього завдання. Містить пояснення
щодо змісту завдання, методики його виконання, передбачає його запис на дошці,
а учнями — в щоденник. Тип уроку визначає особливості його структури (наявність,
послідовність і взаємозв'язок елементів). Одні уроки охоплюють усі елементи
структури, інші — тільки деякі. Організаційні вимоги. Передбачають чітке визначення мети і завдань
уроку, раціональну його структуру, підтримання високої працездатності,
дисципліни, оптимальне використання часу. Дидактичні вимоги. Висувають на
передній план чіткість навчальних завдань, освітню і виховну мету, оптимальний
зміст, раціональні методи, дотримання принципів навчання. Психологічні вимоги. Спрямовують на стимулювання
навчально-пізнавальної діяльності, метою якої є формування позитивного
ставлення учнів до навчання. Тому в процесі навчання учитель повинен дбати не
тільки про рівень власної діяльності (викладання), але й діяльності учнів
(учіння). Обов'язковим елементом кожного уроку є формування мотивів навчальної
діяльності. Етичні вимоги. Важливою складовою педагогічного такту є
співвідношення вимогливості та поваги до особистості учня. Повага несумісна з
приниженням особистості, людської гідності учня. Вимогливість є одним з виявів
поваги вчителя до учня, який рано чи пізно починає розуміти, що невимогливий
учитель — це байдужа до них та результатів своєї праці людина. Важливе етичне
значення має оцінювання викладачем навчальної діяльності учнів. Необ'єктивність
оцінювання травмує психіку учня, викликаючи негативне ставлення до навчання,
відчуття несправедливості, необ'єктивності оцінки діяльності. Санітарно-гігієнічні вимоги. Акцентують увагу вчителя на
відповідальності не тільки за глибокі та фундаментальні знання дітей, але й за
їх психофізіологічний стан. Значна частина санітарно-гігієнічних вимог до процесу
навчання повинна виконуватися без безпосередньої участі вчителя (забезпечення
відповідної площі, кубатури класних приміщень, освітлення класу, раціональний
розклад уроків, сприятливий шкільний режим та ін.). Будь-яке порушення норм
шкільної гігієни вчитель не має залишати без уваги. Протягом уроку він повинен
стежити за рівнем втомлюваності учнів. Сам процес втомленості має дві фази:
рухливої непосидючості та загальмованості. 23. Класно-урочна система. Історія виникнення
та сучасний стан Класно-урочна форма навчання. За феодального ладу розвиток виробництва і
підвищення ролі духовного життя в суспільстві сприяли виникненню форм масового
навчання дітей. Однією з перших було групове (колективне) навчання у
братських школах Білорусі та України (XVI
ст.). З формуванням класно-урочної системи навчання в педагогіці почали
використовувати такі поняття, як навчальний рік, навчальний день, урок,
перерва, чверть, канікули, її ефективність була настільки очевидною, що незабаром
вона стала головною у школах багатьох країн світу. Класно-урочна система використовується в багатьох країнах
(зокрема, в Україні), має багато позитивних особливостей: ґрунтується на
закономірностях процесу засвоєння навчального матеріалу, передбачає засвоєння
нового матеріалу в невеликих обсягах, планомірно і послідовно, з чергуванням
різних видів розумової та фізичної діяльності. Вона забезпечує єдність системи
навчання в масштабі всієї країни, що полегшує планування і складання програм з
навчальних предметів. її використання полегшує виховання в учнів почуття
колективізму, дає змогу використовувати фронтальні форми роботи з усім класом. Має вона й серйозні недоліки, оскільки орієнтована у
процесі навчання на середнього учня, допускає необхідність залишати учнів на
повторний курс, якщо вони не засвоїли один чи два предмети. Не дає їм
можливості на індивідуальний підхід до учнів, достроково освоїти програму. Класно-урочна система має в школах України такі
організаційні ознаки: навчальний рік у загальноосвітньому навчальному закладі
починається 1 вересня і закінчується не пізніше 1 липня наступного року;
тривалість навчального року обумовлюється виконанням навчальних програм з усіх
предметів, але не може бути меншою 175 робочих днів у загальноосвітньому
навчальному закладі І ступеня (1—3(4) класи) та 190 робочих днів — II—III
ступенів (5—11 (12) класи); комплектування класів відбувається в межах одного
віку та чисельності, визначених Положенням про загальноосвітній навчальний
заклад (не більше ЗО учнів); навчально-виховний процес здійснюється за різними
формами: урок, лекція, лабораторно-практичне та семінарське заняття, диспут,
навчально-виробнича екскурсія тощо; відвідування уроків школярами є
обов'язковим; навчальний рік поділяється на чверті, півріччя, семестри,
триместри, між якими є канікули різної тривалості. Тривалість канікул протягом навчального
року не може бути меншою ЗО календарних днів. Нині серед різноманітних організаційних форм навчання,
використовуваних у загальноосвітній школі (урок, екскурсія, семінар, практичне
заняття, лабораторна робота, практикум, факультатив, домашня самостійна робота,
екзамен, залік, консультація, інструктаж), урок є основним. 24. Структура уроків в залежності від
дидактичної мети До основних компонентів кожного типу уроку належать: а) урок
засвоєння нових знань: перевірка домашнього завдання, актуалізація і корекція опорних знань; повідомлення
учням теми, мети і завдань уроку; мотивація навчання школярів; сприймання
й усвідомлення учнями фактичного
матеріалу, осмислення зв'язків і залежностей між елементами виучуваного;
узагальнення та систематизація знань; підсумки уроку; повідомлення домашнього
завдання; б) урок
формування вмінь і навичок: перевірка домашнього завдання, актуалізація та
корекція опорних знань, умінь і навичок; повідомлення учням теми, мети і
завдань уроку й мотивація навчання школярів; вивчення нового матеріалу
(вступні, мотиваційні та пізнавальні вправи); первинне застосування нових знань
(пробні вправи); самостійне застосування учнями знань у стандартних ситуаціях
(тренувальні вправи за зразком, інструкцією, завданням); творче перенесення
знань і навичок у нові ситуації (творчі вправи); підсумки уроку й повідомлення
домашнього завдання; в) урок
застосування знань, умінь і навичок: перевірка домашнього завдання,
актуалізація та корекція опорних знань, умінь і навичок; повідомлення теми,
мети й завдань уроку і мотивація навчання школярів; осмислення змісту
послідовності застосування способів виконання дій; самостійне виконання учнями
завдань під контролем і з допомогою учителя; звіт учнів про роботу й
теоретичне обґрунтування отриманих результатів; підсумки уроку і повідомлення
домашнього завдання; г) урок
узагальнення і систематизації знань: повідомлення теми, мети і завдань уроку
та мотивація навчання школярів; відтворення та узагальнення понять і засвоєння
відповідної їм системи знань; узагальнення та систематизація основних
теоретичних положень і відповідних ідей науки; підсумки уроку й повідомлення
домашнього завдання; ґ) урок перевірки і корекції знань, умінь і навичок:
повідомлення теми, мети і завдання уроку, мотивація навчання школярів;
перевірка знання учнями фактичного матеріалу й основних понять; перевірка
глибини осмислення учнями знань і ступеня їх узагальнення; застосування
учнями знань у стандартних та змінених умовах; збирання виконаних робіт, їх
перевірка, аналіз і оцінка; підсумки уроку й повідомлення домашнього завдання; д) комбінований урок: перевірка виконання учнями
домашнього завдання практичного характеру; перевірка раніше засвоєних знань;
повідомлення теми, мети і завдань уроку та мотивація навчання школярів;
сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу; осмислення, узагальнення і
систематизація знань; підсумки уроку й повідомлення домашнього завдання. Структура кожного уроку є варіативною, що передбачає
використання його компонентів залежно від віку учнів, їх підготовки, змісту
навчального матеріалу, методів навчання, місця проведення уроків тощо. Це
означає, що учитель повинен творчо планувати кожен урок. | |
Переглядів: 2634 | |
Всього коментарів: 0 | |