Головна » Статті » Педагогіка » Державний іспит із педагогіки |
25. Домашня навчальна робота. Види Д/з. Домашня
навчальна робота учнів. Метою її як форми організації пізнавальної
діяльності учнів є розширення знань учнів, привчання їх до регулярної
самостійної навчальної роботи, формування вмінь самоконтролю, виховання
самостійності, активності, почуття обов'язку та відповідальності. Вона тісно
пов'язана з уроком. Цей зв'язок полягає в тому, що пізнавальна діяльність на
уроці потребує додаткової роботи: вправляння у застосуванні правил,
розв'язанні завдань, знаходженні в підручнику відповідей на запитання вчителя
та ін. Виконуючи домашнє завдання, учні готуються до сприймання нового
матеріалу на наступному уроці. Однак це не означає, що домашню навчальну
роботу слід обов'язково давати на кожному уроці. Доцільність, корисність її
обумовлюється процесом уроку. Для успішної самостійної роботи
вдома учень повинен бути уважним і спостережливим, вміти запам'ятовувати,
виконувати мислительні операції, цінувати й розподіляти час, фіксувати
прочитане, побачене, почуте (тези, конспект, реферат, анотація, рецензія та
ін.). Домашніми завданнями можуть бути
робота з текстом підручника, виконання різноманітних вправ, письмових,
графічних робіт, розв'язування задач. Педагоги нерідко рекомендують учням
прочитати статтю в науково-популярному виданні, переглянути кінофільм,
поспілкуватися на відповідну тему з тією чи іншою особою, спостерегти
природне або побутове явище, провести дослід та ін. Даючи домашнє завдання, вчитель
коментує способи його виконання. Якщо певний вид роботи звичний для учнів, то
можна лише зазначити, який матеріал слід опрацювати. Не варто упродовж
тривалого часу пропонувати однотипні завдання, тому що учні можуть втратити
інтерес до них. Домашні завдання повинні містити елемент новизни, передбачати
нові варіанти їх виконання. В окремих випадках доцільно давати учням
індивідуальні завдання, які допомагають усунути прогалини у знаннях. Такі
завдання для сильніших учнів покликані підтримувати інтерес до певного виду
роботи. Одним із засобів
організації самостійної науково-пошукової роботи учнів є використання у
навчально-виховному процесі випереджаючих
пізнавальних завдань. Таке завдання спрямовує учнів на самостійне
оволодіння матеріалом до його вивчення за програмою, сприяє формуванню в них
позитивної мотивації до навчання, готовності до самоосвіти, вмінь і прийомів
розумової діяльності. Випереджаючі завдання
учні виконують добровільно, за їх невиконання поганої оцінки не виставляють.
Вибір та виконання таких завдань враховує інтереси та навчальні можливості
учня, зону його найближчого розвитку. Воно може бути пов'язане з читанням
додаткової художньої літератури, спостереженнями за явищами природи та
суспільного життя, практичною та дослідницькою роботою, зі складанням власних
завдань, пошуком навчального матеріалу. Фронтальні та групові роботи
організовують з метою привчання учнів до самостійного вивчення нового матеріалу
за підручником, посібником, на основі самостійно здобутих даних. Індивідуальні
завдання дають учням з високим та середнім рівнями пізнавальної діяльності з
метою поглиблення та розширення знань, розвитку їх творчих засад. Учням з
низьким рівнем самостійності такі завдання пропонують з метою запобігання та
ліквідації прогалин у знаннях, розвитку мислення. Під час виконання
випереджаючих завдань учні отримують допомогу від учителя через інструктаж,
складання планів, пам'яток, карток-підказок тощо. Завершенням роботи над
випереджаючими завданнями можуть бути відповіді на запитання, повідомлення,
виконання вправ, творів, малюнків, доповіді, реферати, виготовлені наочні
посібники, плани дослідів, експериментів тощо. Визначаючи обсяг
домашньої навчальної роботи з кожного предмета, вчителі повинні виходити з
того, що вона має вкладатися в загальні часові межі домашньої навчальної роботи
учнів: у 1 класі — до 1 год., у 2—3 класах — до 1,5 год., 4—5 — до 2 год., у
6—7 — до 2,5 год., у 8 — до 3 год., у 9— 12 класах — до 4 год. Цей обсяг не
повинен перевищувати третини зробленого на уроці у 1 — 7 класах і половини — у
8—12 класах. Напередодні вихідних і святкових днів домашніх завдань учням не
задають. Домашнє завдання пропонують у той момент, коли воно природно випливає
з процесу пізнавальної діяльності (в середині, наприкінці уроку), але не тоді,
коли пролунав дзвінок. Украй важливо привчити школярів
виконувати домашнє завдання самостійно. Якщо учневі важко впоратися з ним
самому, старші можуть допомогти йому тільки навідними запитаннями,
нагадуваннями про подібну ситуацію в попередніх завданнях та ін. Обов'язок
учителів і батьків — створити дитині належні умови (вона повинна мати вдома
своє робоче місце, необхідні посібники) і привчити її виконувати завдання в
день його отримання, напередодні термінів виконання, під час самостійної
роботи дотримуватися певних педагогічних вимог. Виконання домашніх завдань у
школах-інтернатах і групах подовженого дня здійснюється під безпосереднім
керівництвом педагога (вчителя або вихователя), що є певною перевагою.
Обов'язкове для всіх і щоденне виконання домашніх завдань виробляє звичку до
систематичної самостійної навчальної праці, формує раціональні прийоми
самостійної роботи. Успішність учнів значною мірою
залежить від їх уміння організувати виконання домашніх завдань. З цією метою
учитель під час уроку роз'яснює зміст і методику виконання завдань. На уроках
використовують роботу з підручником, довідковою літературою, проведення спостережень
і дослідів, самоперевірки, необхідні учневі під час виконання домашніх завдань.
У багатьох школах є стенди «Учись вчитися», які містять матеріали про правильну
організацію самостійних занять, виконання домашніх завдань, застосування
знань. Практикують також спеціальні бесіди з учнями. Бажано, щоб діти ділилися
своїм досвідом підготовки домашніх завдань, розповідали, як вони долають
труднощі. Класний керівник повинен
цікавитися дозуванням домашніх завдань, запобігати перевантаженню учнів, домагатися
того, щоб учителі детально інструктували їх, розповідали і показували, як
виконувати домашні завдання з окремих предметів. Важливими умовами ефективності
самостійної роботи учнів є систематична перевірка вчителем виконання домашніх
завдань, об'єктивне оцінювання їх результатів. Цьому сприяє систематична
перевірка ведення учнями записів у щоденнику, що допомагає посилити контроль
за виконанням домашніх завдань. 26. Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів. 12-бальна система
оцінювання За своїм призначенням і характером усі форми і методи
перевірки й дидактичної оцінки рівня засвоєння учнями певної
сукупності знань, навичок, вмінь
і професійно важливих рис розподіляються на попередні, поточні, контрольні
(періодичні), підсумкові. Попередній контроль проводиться в основному з діагностичною
метою перед вивченням нової теми на початку уроку, чверті для ознайомлення із
загальним рівнем підготовленості учнів з предмета і планування подальшої організації
навчально-пізнавальної діяльності. Поточний контроль здійснюється педагогом у ході повсякденної
навчальної діяльності (в основному під час планових занять) шляхом
систематичних спостережень за навчальною діяльністю учнів на кожному уроці.
Мета його оперативне отримання об'єктивних даних про рівень знані» учнів і
якість навчальної роботи на уроці, а також вирішення завдань керівництва
навчальним процесом. Періодичний контроль є зазвичай
плановим, заздалегідь
визначеним. Він полягає у визначенні рівня та обсягу набуття учнями знань,
навичок та вмінь за певний період (декілька уроків) з метою виявлення рівня
оволодіння ними. Тематичний контроль
— різновид періодичного. Підсумковий контроль — це перевірка рівня засвоєння знань, навичок
і вмінь учнями за більш тривалий період навчання: за семестр, рік або курс
навчання (заключний контроль). Мета його — встановити систему і структуру
знань, навичок і вмінь. Основна форма підсумкового контролю — заліки та іспити. До основних форм організації перевірки знань, навичок
і вмінь, окрім самоконтролю, належать індивідуальна і фронтальна перевірки. Індивідуальну перевірку спрямовано до конкретного учня і вона має на
меті з'ясувати рівень засвоєння ним певних знань, навичок, вмінь, професійних
рис та визначити основні напрями роботи. Фронтальну перевірку, яка, на жаль, в основному переважає в
дидактичному процесі, спрямовано на з'ясування рівня засвоєння учнями
програмного матеріалу за порівняно короткий термін. Це, наприклад, може бути
фронтальна письмова робота. 12-бальна система оцінювання Реформування загальної середньої освіти передбачає
втілення у життя принципу гуманізації освіти, методологічну переорієнтацію
процесу навчання з інформативної форми на розвиток особистості людини,
індивідуально-диференційований, особистісно-орієнтований підхід до навчання
оцінювання навчальних досягнень кожного учня. Система оцінювання покликана визначати на кожному
етапі навчання рівень успішності учнів відповідно до вимог Державного стандарту
загальної середньої освіти, рівень компетентності учнів, їх готовності до
застосування засвоєних знань на практиці Критерії оцінювання ґрунтуються на принципі позитивності,
за якого оцінки не поділяють на позитивні й негативні (нерідко виконували
каральні функції). При цьому перевідними (випускними) є всі оцінки 12-бальної
шкали оцінювання, які виставляють у відповідний документ про освіту. При визначенні навчальних досягнень учнів аналізуються:
характеристики відповіді учня (елементарна, фрагментарна, повна, логічна,
доказова, обґрунтована, творча); якість знань (правильність, повнота,
осмисленість, глибина, гнучкість, дієвість, системність, узагальненість, міцність);
ступінь сформованості загальнонавчальних та предметних умінь і навичок; рівень
оволодіння розумовими операціями (вміння аналізувати, синтезувати,
порівнювати, абстрагувати, узагальнювати, робити висновки тощо); досвід
творчої діяльності (вміння виявляти проблеми, формулювати гіпотези,
розв'язувати проблеми); самостійність оцінних суджень. Ці орієнтири покладено в основу чотирьох рівнів навчальних
досягнень учнів: початкового, середнього, достатнього, високого, які
визначаються за характеристиками: початковий – відповідь учня при
відтворенні навчального матеріалу елементарна, фрагментарна, зумовлюється
початковими уявленнями про предмет вивчення; середній – учень відтворює основний навчальний матеріал, здатний
вирішувати завдання за зразком, володіє елементарними вміннями навчальної
діяльності; достатній – учень знає
істотні ознаки понять, явищ, закономірностей, зв'язків між ними, самостійно
застосовує знання в стандартних ситуаціях, володіє розумовими операціями
(аналізом, абстрагуванням, узагальненням тощо), робить висновки, виправляє
допущені помилки; відповідь учня повна, правильна, логічна, обґрунтована, хоча
їй і бракує власних суджень; він здатний самостійно здійснювати основні види
навчальної діяльності; високий –
знання учня глибокі, міцні, узагальнені, системні; він уміє застосовувати їх
творчо, навчальна діяльність має дослідницький характер, позначена вміннями
самостійно оцінювати життєві ситуації, явища, факти, виявляти і обстоювати
власну позицію. | |
Переглядів: 2045 | |
Всього коментарів: 0 | |