Головна » Статті » Педагогіка » Державний іспит із педагогіки |
ТЕОРІЯ ВИХОВАННЯ 1. Сутність виховання, його мета. Завдання складових частин всебічного,
гармонійного розвитку особистості. Виховання — соціально і
педагогічно організований процес формування людини як особистості. Виховання дітей шкільного віку здійснюють у процесі
навчання і виховної роботи у школі та за її межами. Воно є цілісним процесом, у
якому органічно поєднані змістова (сукупність виховних цілей) і процесуальна
(самокерований процес педагогічної взаємодії вчителя й учня, що передбачає
організацію і функціонування системи виховної діяльності та самовиховання
учнів) сторони. Цей процес є двостороннім (обов'язкова взаємодія вихователя і
вихованця), цілеспрямованим (наявність конкретної мети), багатогранним за
завданнями і змістом, складним щодо формування і розкриття внутрішнього світу
дитини, різноманітним за формами, методами і прийомами, неперервним (у
вихованні канікул бути не може), тривалим у часі (людина виховується все
життя). Ефективність його залежить від рівня сформованості мотиваційної бази. У процесі виховання педагог має постійно дбати про
формування у дітей певних мотивів самовиховання через актуалізацію необхідних
потреб. Поступово в процесі засвоєння знань, набуття соціального досвіду кожна
особистість самостійно починає усвідомлювати потреби, які стимулюють
внутрішні спонукальні сили — мотиви, програмує процес самовиховання. Структура
процесу виховання передбачає: 1. Оволодіння знаннями, нормами і правилами поведінки.
Це перший етап входження в систему виховного впливу, на якому діють норми,
правила, особливості життєвої поведінки. Людина (дитина) стає членом певної
соціальної системи (сім'ї, колективу), де вже діють певні правила, норми,
яких їй доведеться дотримуватись. 2. Формування
почуттів (стійких емоційних відношень людини до явищ дійсності). Вони сприяють
трансформації певних дій особистості із сфери розумового сприймання у сферу
емоційних переживань, що робить їх стійкими, та активізації психічних процесів
людини; 3. Формування переконань (інтелектуально-емоційного
ставлення суб'єкта до будь-якого знання як до істинного (або неістинного).
Переконання, що ґрунтуються на істинних знаннях, будуть, з одного боку,
своєрідним мотивом діяльності, а з другого — «стрижнем» поведінки особистості.
Тому виховання дітей і є формуванням у них психологічного «стрижня», без якого
особистість буде безвольною, позбавленою власного «Я». 4. Формування
умінь і звичок поведінки. Формування умінь (засвоєного способу виконання дій,
основаного на сукупності набутих знань і навичок) і звичок (схильності людини
до відносно усталених способів дій) потребує поступовості й систематичності
вправляння, посильності та доцільності поставлених вимог, їх відповідності
рівню розвитку учнів. Воно пов'язане з активною діяльністю особистості у сфері
реальних життєвих ситуацій. Виховання є складним, багатогранним процесом, у якому
тісно переплетені внутрішні (стосуються особи вихованця) та зовнішні
(стосуються виховного середовища) суперечності. Внутрішні суперечності процесу
виховання: — між необмеженими можливостями розвитку людини й
обмежуючими умовами соціального життя. Передбачає створення оптимальних умов
(побутових, психологічних, організацію навчально-виховного процесу) для розвитку,
життєдіяльності дитини; — між зростаючими соціально значущими завданнями, які
потрібно вирішувати вихованцю, і можливостями, що обмежують його дії,
спрямовані на їх вирішення. Це означає, що розвиток особистості може
призупинитися, якщо не ставити перед вихованцем нових, ускладнених, завдань; — між
зовнішніми впливами і завданнями виховання. Виховний процес потрібно будувати
так, щоб його зміст і форми реалізації не викликали спротиву у вихованця. Зовнішні суперечності: —
невідповідність між виховними впливами школи і сім'ї. Інколи батьки не
дотримуються вимог, які висуває до їхніх дітей школа, внаслідок чого
порушується єдність вимог, що негативно позначається на вихованні учнів; — зіткнення
організованого виховного впливу школи зі стихійним впливом на дітей оточення.
Негативні чинники: вуличні підліткові групи, теле-, відеопродукція та ін. Усунути
цю суперечність можна, формуючи в учнів внутрішню стійкість й уміння
протистояти негативним впливам; — між окремими
впливами вчителів, які працюють в одному й тому ж класі. Вони не завжди
дотримуються принципу єдності вимог, внаслідок чого в учнів формується ситуативна
поведінка, пристосовництво, безпринципність; — між набутим негативним досвідом поведінки і новими
умовами життя та діяльності. Передбачає існування сформованого стереотипу
негативної поведінки, який характеризується наявністю стабільних негативних
взаємозв'язків. На їх подолання спрямована виховна робота. Зовнішні суперечності є тимчасовими, але вони можуть
знижувати ефективність виховного процесу. Тому вчителі повинні зосередити увагу
на їх виявленні, усуненні, профілактиці. На процес виховання впливають (безпосередньо або опосередковано)
об'єктивні (особливості суспільного устрою, політичного режиму,
соціально-економічного розвитку, національна самобутність, природне
середовище) та суб'єктивні (соціально-педагогічна діяльність сім'ї,
громадських організацій, навчально-виховних закладів, засобів масової
інформації, закладів культури і мистецтва) чинники. Структурними елементами
процесу виховання є мета, завдання, закономірності, принципи, методи, засоби,
результати виховання та їх коригування. Сучасна школа вимагає докорінного
переосмислення усієї системи виховання, оновлення змісту, форм і методів
духовного становлення особистості на основі гуманізації життєдіяльності учня,
створення умов для самореалізації у різних видах творчої діяльності. Всебічно і
гармонійно сформована особистість є метою цивілізованого суспільства. Національне виховання —
виховання дітей на культурно-історичному досвіді свого народу, його звичаях,
традиціях та багатовіковій мудрості, духовності. Правильно організоване національне виховання формує
повноцінну особистість, індивідуальність, яка цінує національну та особисту
гідність, совість і честь. Так формується національний характер. Головною метою національного виховання на сучасному
етапі є передача молодому поколінню соціального досвіду, багатства духовної
культури народу, своєрідності на основі формування особистісних рис громадянина
України, які передбачають національну самосвідомість, розвинуту духовність,
моральну, художньо-естетичну, правову, трудову, фізичну, екологічну культуру,
розвиток індивідуальних здібностей і таланту. Ідеал — уявлення про взірець
людської поведінки і стосунків між людьми, що виникають із розуміння мети
життя. Він об'єднує ціннісні орієнтації, життєві принципи і
плани, рівень домагань, задуми і вчинки у цілісну лінію життєвої поведінки
людини. Формування його залежить від виховання, умов життя і діяльності, від
особливостей її власного досвіду. Залежно від сфер життєдіяльності формуються
суспільні, політичні, національні, естетичні ідеали особистості. Зміст національного виховання відображає в єдності
його загальну мету, завдання й складові частини. Основними складовими
виховання, реалізація яких забезпечує всебічний і гармонійний розвиток
особистості, є: — громадянське
виховання: формування громадянськості, яка дає змогу людині відчувати себе
юридично, соціально, морально й політично дієздатною; — розумове виховання: озброєння учнів знаннями основ
наук, формування наукового світогляду та національної самосвідомості,
оволодіння основними мислительними операціями, вироблення умінь і навичок
культури розумової праці; — моральне виховання: формування в учнів загальнолюдських
норм гуманістичної моралі (добра, взаєморозуміння, милосердя, віри у творчі
можливості людини), моральних понять, поглядів, переконань, моральних почуттів,
вироблення навичок і звичок моральної поведінки, культури спілкування,
культивування інтелігентності; — трудове
виховання: ознайомлення учнів з науковими основами сучасного виробництва,
практична й психологічна підготовка їх до праці, свідомого вибору професії; — естетичне
виховання: формування естетичних понять, поглядів, переконань, виховання
естетичних смаків, вироблення вмінь і навичок привносити в життя красу,
розвиток в учнів творчих здібностей; — фізичне
виховання: виховання здорової зміни, підготовка до фізичної праці, захисту
Батьківщини. Завдання сучасної системи виховання, які випливають
із суспільних потреб сьогодення, полягають у реальному переході до
педагогічної творчості та індивідуального впливу, у переорієнтації учнівських
і вчительських колективів на подолання авторитарно-командного стилю у
ставленні до учнів. Пріоритетним стає гуманістичне виховання — створення умов
для цілеспрямованого систематичного розвитку людини як суб'єкта діяльності,
особистості, індивідуальності. Основні завдання виховної діяльності зумовлені пріоритетними
напрямами реформування школи, визначеними Державною національною програмою
«Освіта» («Україна XXI століття»), до яких
належать: — формування національної свідомості, любові до рідної
землі, свого народу, бажання працювати задля держави, готовності 'її захищати; — забезпечення духовної єдності поколінь, виховання
поваги до батьків, жінки-матері, культури та історії свого народу; — формування
високої мовної культури, оволодіння українською мовою; — прищеплення
шанобливого ставлення до культури, звичаїв, традицій українців та представників
інших національностей, які мешкають на території України; — виховання
духовної культури особистості, створення умов для вибору нею своєї
світоглядної позиції; — утвердження
принципів вселюдської моралі: правди, справедливості, патріотизму, доброти,
працелюбності та інших чеснот; — формування
творчої, працелюбної особистості, виховання цивілізованого господаря; — забезпечення
повноцінного фізичного розвитку дітей і молоді, охорони та зміцнення їх
здоров'я; — виховання
поваги до Конституції, законодавства України, державної символіки; — формування глибокого усвідомлення взаємозв'язку між
ідеями свободи, правами людини та громадянською відповідальністю. 3. Самовиховання, його сутність,
умови, етапи, прийоми реалізації Виховання і самовиховання є двома
сторонами процесу формування особистості. Самовиховання — свідома
діяльність людини, спрямована на вироблення у себе позитивних рис і подолання
негативних.Передусім самовиховання потребує від людини знання себе, вміння
оцінювати власні позитивні й негативні риси. Для збагачення учнів знаннями і
вміннями проводять цикл бесід про психічну діяльність людини, свідомість, волю,
почуття, характер, мотиви поведінки, інтереси, здібності, потреби,
темперамент, а також розкривають сутність самовиховання, методи і прийоми
роботи над собою. Матеріал для таких бесід можна знайти в книгах «Занимательная
психология» К. Платонова, «Загадки человеческого «Я» Ф. Михайлова, «В мире
мьісли и чувства» Ф. Гоноболіна. Важливим аспектом самовиховання є
логічне мислення, вміння аналізувати кожен свій вчинок, що сприяє виробленню
вимогливості до себе як постійної риси характеру, без якої неможливо досягти
успіху. Тому педагоги в індивідуальних бесідах і на зборах детально аналізують
порушення правил поведінки, їх причини, привчають учнів до самоаналізу. Самовиховання потребує
тривалих вольових зусиль, уміння керувати собою, досягати поставленої мети, не
занепадати духом від невдач. Тому слід залучати школярів до видів діяльності,
які передбачають зібраність, організованість, відповідальність. Долаючи
труднощі, вони загартопують волю, доводять розпочату справу до кінця, переконуючись,
що навіть невеликі успіхи роблять їх сильнішими. Підвищує ефективність процесу
самовиховання ідеал, до якого прагне учень. Спостереження переконують, що до
самовиховання байдужі переважно ті, хто не має життєвої мети, ідеалу. Тому
важливо знати ідеали учнів, допомогти сформувати ідеали тим, хто їх не має. Успішність процесу самовиховання
значною мірою залежить від рівня розвитку колективу взагалі. У згуртованому
колективі, де панує здорова громадська думка, атмосфера доброзичливості,
розвинута взаємовимогливість, самовиховання відбувається, як правило, успішно. Процес самовиховання тривалий і
охоплює такі етапи: 1) з'ясування педагогами ставлення учнів до процесу
самовиховання. З цією метою проводять анкетування На цьому етапі в учнів
формують спонукальні мотиви, свідоме ставлення до самовиховання. Насамперед
домагаються усвідомлення вихованцем, що його доля залежить не лише від
виховної роботи школи, а й від самостійної роботи над собою. Він також повинен
збагнути, що самовиховання є його особистою справою і справою суспільства; 2.
поява в учня прагнення до самовдосконалення. Педагог на цьому етапі повинен
допомогти сформувати ідеал, до якого слід прагнути, виробити в учня стійке
бажання наслідувати його. З'ясувавши відмінність між собою і своїм ідеалом,
вихованець бачить, які риси він має виробити для його досягнення, яких
недоліків слід позбутися. У процесі самовиховання учень порівнює себе з
ідеалом. Оскільки він сам постійно змінюється на краще, ідеал також потребує
вдосконалення, збагачення. Ідеал допомагає йому скласти програму
самовиховання. На цьому етапі варто обговорити з учнями окремі фрагменти
індивідуальних програм самоосвіти та самовиховання видатних осіб; 3. початок
систематичної роботи учня над собою у процесі реалізації програми
самовиховання. Цей процес здійснюється в різноманітних видах діяльності:
навчанні, праці, самообслуговуванні, виконанні громадських доручень, участі в
роботі гуртків тощо. Педагог допомагає учневі контролювати результати втілених
рішень. Згодом зовнішній контроль педагога чи колективу послаблюється,
зростають самостійність та ініціатива вихованця. Зважаючи на особливості етапів
самовиховання, класний керівник повинен кваліфіковано планувати свою виховну
роботу з учнями. У процесі організації
самовиховання учнів навчають спеціальним прийомам роботи над собою, до яких
належать: а) самопереконання. Його суть полягає в пропонуванні учневі знайти у певній ситуації аргументи і
за їх допомогою переконати в правильності чи неправильності свого За твердженням В. Сухомлинського, «самовиховання
потребує дуже важливого, могутнього стимулу — почуття власної гідності, поваги
до себе, бажання стати сьогодні кращим, ніж був учора. Самовиховання можливе
тільки за умови, коли душа людини дуже чутлива до найтонших, суто людських
засобів впливу — доброго слова, поради, ласкавого чи докірливого погляду. Не
може бути й мови про самовиховання, якщо людина звикла до грубості й реагує
тільки на «сильне» слово, окрик, примус. За самою своєю суттю самовиховання
передбачає віру людини в людину, звертання до честі й гідності людини.
Педагогічне керівництво самовихованням — це насамперед відносини між педагогом
і вихованцем, пройняті глибокою взаємною вірою в добрі наміри». | |
Переглядів: 3809 | |
Всього коментарів: 0 | |