Головна » Статті » Педагогіка » Державний іспит із педагогіки |
4. Закономірності виховання їх характеристика. Закономірності виховання —
стійкі, повторювані, об'єктивно існуючі зв'язки у вихованні, реалізація яких
сприяє ефективному розвитку особистості. У процесі виховання особливо важливими є такі закономірності. 1. Органічний зв'язок виховання із суспільними потребами
та умовами виховання. Розвиток суспільства зумовлює зміни, диктує нові потреби
і в його виховній системі. Наприклад, у зв'язку з розбудовою незалежної
Української держави виникла потреба формування в підростаючого покоління
української національної свідомості, любові до свого народу, його традицій,
історії, культури. 2. Взаємодія у виховному процесі всієї сукупності різноманітних
чинників. Виховує все: люди, речі, явища. Серед виховних чинників найвагомішим
є людський (роль батьків, педагогів). 3. Опора у виховному процесі на позитивні якості дитини,
стимуляцію активності особистості, позитивні емоції від досягнутих успіхів. 4. Результати виховання залежать від виховного впливу
на внутрішній світ дитини, її духовну, емоційну сфери. Виховний процес має
постійно трансформувати зовнішні виховні впливи у внутрішні, духовні процеси
особистості (її мотиви, установки, орієнтації, ставлення). 5.
Визначальними у вихованні є діяльність і спілкування. Діяльність —
головний фактор єдності свідомості й поведінки, коли учень зайнятий певним
видом діяльності (навчальною, трудовою, ігровою, спортивною та ін.), що забезпечує
всебічний розвиток особистості. У вихованні закономірності виявляються в усьому різноманітті
взаємозв'язків і взаємоперетворень. їх необхідно враховувати під час створення
будь-якої виховної ситуації. 5. Принципи національного виховання. Їх характеристика. Принципи виховання — керівні
положення, які відображають загальні закономірності процесу виховання і
визначають вимоги до змісту, організації і методів виховного впливу. Вони є узагальненою системою вимог, які охоплюють усі
аспекти виховного процесу, відображають результати виховної роботи. Процес виховання ґрунтується на принципах: 1.
Цілеспрямованість виховання. Початком будь-якої діяльності, зокрема
виховної, є визначення мети. Педагог відповідно до мети своєї діяльності
повинен спрямовувати всю виховну роботу. Маючи мету, він вчасно зможе побачити
недоліки у вихованні, скоригувати виховний процес. 2. Поєднання
педагогічного керівництва з ініціативою і самодіяльністю учнів. Педагогічне
керівництво зумовлене недостатнім життєвим досвідом молодої людини, а
виховання творчої особистості можливе лише за умови поєднання зусиль вчителя з
самостійністю, творчістю, ініціативою і самодіяльністю учнів. Різноманітна
діяльність учнів — основа виховання. Діяльність — трудова, пізнавальна,
художньо-творча — розвиває соціальну активність, ініціативу. Стимулюючи
розвиток самостійних починань учнів, вчитель дбає, щоб у їх поведінці органічно
поєднувались слово і діло, відповідальність за результати справи. Цього можна
досягти за безпосередньої участі учнівських колективів у плануванні справ,
усвідомлення їх необхідності і значення, залучення їх до організації справ,
оцінювання їх результатів. 3. Повага до
особистості дитини, поєднана з розумною вимогливістю до неї. Повага до людини
передбачає гуманне ставлення до неї. Вона є стрижнем взаємин між учителем і
учнями. Відома формула А. Макаренка «Якомога більше вимоги до
людини і якомога більше поваги до неї» виражає суть цього принципу, який
реалізується у стосунках між учителем та учнями, між колективом педагогів і
колективом учнів, між учнями. Виховне значення педагогічної вимогливості
полягає в тому, щоб стимулювати або припиняти, гальмувати певні вчинки учнів.
Вимоги можуть бути прямими і непрямими. Прямі вимоги педагога повинні бути
позитивними, стимулювати цілком певні вчинки; непрямі — можуть бути
позитивними (прохання, довіра, схвалення), нейтральними (порада, гра, натяк,
умовна вимога) і негативними (погроза, недовіра, осуд). Вимоги вчителя
(колективу педагогів) стають особливо ефективними тоді, коли вони спираються
на здорову громадську думку учнівського колективу і підтримуються нею. За
таких умов громадська думка стає одним із засобів подолання негативних рис
окремих учнів (проявів індивідуалізму, егоїзму, інших відхилень від норм і правил
співжиття). Розумна педагогічна вимогливість не має нічого спільного
з приниженням гідності учнів. Антипедагогічними у взаєминах учителя з учнями є
також адміністрування, використання погроз, силових методів, а також поблажливість,
потурання примхам учнів. 4. Опора на
позитивне в людині. Виховання передбачає опору вихователя на хороше в людині,
його довіру до здорових намірів і прагнень учнів. Зосередження тільки на негативних рисах характеру і
поведінки учнів деформує виховний процес, заважає формуванню позитивних рис
особистості. Не можна лише дорікати учневі за недоліки, бачити в ньому тільки
негативне. Це може створювати в нього однобоке уявлення про себе, про свої
людські якості, взагалі про свою гідність. Принцип опори на позитивне в людині ставить серйозні
вимоги до організації життєдіяльності учнів, потребує створення здорових
стосунків між учителями та учнями, продуманого змісту навчально-виховних
занять, їх форм і методів. 5. Урахування
вікових та індивідуальних особливостей учнів. Одне із завдань педагога —
бачити неповторність, творчу індивідуальність кожної дитини, виявляти,
розкривати, плекати у неї неповторний індивідуальний талант. Тому кожен
педагог, вихователь повинен знати і
враховувати індивідуальні особливості дітей, їх фізичний розвиток, темперамент,
риси характеру, волю, мислення, пам'ять, почуття, здібності, інтереси, щоб, спираючись
на позитивне, усувати негативне в їх діяльності та поведінці. 6.
Систематичність і
послідовність виховання.
Ефективність виховного процесу залежить від послідовності, безперервності
педагогічних впливів на учнів. Йдеться про систему педагогічних впливів, яка
забезпечує формування в кожного учня світогляду, переконань, ідеалів,
інтересів, морально-вольових рис, навичок і звичок правильно орієнтованої
поведінки, цілісної особистості. Рівень розвитку суспільно значимих якостей в учнів
молодшого, середнього і старшого віку різний. Саме тому важлива послідовність,
узгодженість, систематичність, планомірність педагогічних впливів, підпорядкованих
меті, принципам, завданням, змістові, формам і методам виховної діяльності
загалом. У вихованні треба спиратися на набутий учнями життєвий досвід,
закріплювати його в уміннях, навичках і звичках правильної поведінки. 7. Єдність педагогічних вимог школи, сім'ї та громадськості.
За результати виховання підростаючого покоління відповідає не тільки школа, а
все суспільство. Дитина виховується не тільки в сім'ї та школі. На неї впливає
багато інших чинників, у тому числі й недостатньо контрольованих. Оскільки
«усім складним світом навколишньої дійсності дитина входить у численні
стосунки, кожен з яких неминуче розвивається, переплітається з іншими
стосунками, ускладнюється фізичним і моральним зростанням самої дитини»,
виникають не тільки істотні виховні резерви, а й певні труднощі. Розумні,
стійкі та і дині вимоги до дітей з боку різних соціальних інститутів посилюють
педагогічний вплив на них, підвищують ефективність виховного процесу. 8. Єдність
свідомості й поведінки. Поведінка людини — це її свідомість у дії. Як
суспільний продукт, свідомість формується в процесі суспільної практики. Особливе значення єдності свідомості й поведінки як
принципу виховання полягає в тому, щоб світогляд набув для кожного учня
суб'єктивного смислу, став переконанням, поєднанням зі знаннями і практичними
діями. Виховання єдності свідомості й поведінки — складний і суперечливий
процес. Він не є автономним, відірваним від обставин життя, зовнішніх впливів,
серед яких можуть бути й негативні. Між усвідомленням того, як треба діяти, і звичною
поведінкою існує певна суперечність, нейтралізувати яку можна з допомогою
звичок і традицій поведінки. 9. Народність. Передбачає єдність загальнолюдського і
національного. Національна спрямованість виховання передбачає вивчення рідної
мови, формування національної свідомості, любові до рідної землі і свого
народу, прищеплення шанобливого ставлення до культури, спадщини, традицій і
звичаїв усіх народів, які населяють Україну. 10. Природовідповідність. Враховує багатогранну і цілісну
природу дитини: анатомо-фізіологічні, психологічні, вікові, генетичні,
національні, регіональні особливості. Нехтування або лише часткове врахування
природи дитини не дає змоги ефективно використати виховні можливості, натомість
породжує нерозвиненість задатків, нахилів, талантів учнів, невикористання
засобів пізнання, загальмованість психічних процесів тощо. 11. Культуровідповідність. Передбачає органічний зв'язок
із культурним надбанням всього людства, історією свого народу, його мовою,
культурними традиціями, народним мистецтвом. Забезпечує розуміння духовної
єдності та спадкоємності поколінь. 12.
Гуманізація. Означає створення умов для формування кращих якостей і
здібностей дитини, джерел її життєвих сил. Виховання як основна складова у навчально-виховному
процесі передбачає гуманізацію взаємин між вихователями та вихованцями, повагу
до особистості, розуміння її запитів, інтересів, гідності, довіру до неї.
Сприяє вихованню гуманної особистості — щирої, людяної, доброзичливої,
милосердної. 13. Демократизація. Мислиться як усунення авторитарного
стилю виховання, сприйняття особистості вихованця як вищої соціальної цінності,
визнання його права на свободу, на розвиток здібностей і реалізацію
індивідуальності. Забезпечує співробітництво вихователів і вихованців, врахування
думки колективу й кожної особистості. 14. Етнізація.
Передбачає наповнення виховання національним змістом, спрямованим на
формування самосвідомості громадянина. Створення можливості всім дітям
навчатися у рідній школі, виховувати національну свідомість та гідність,
відчуття етнічної причетності до свого народу. Відтворення в дітях менталітету
свого народу, збереження специфічних особливостей нації, виховання дітей як
типових носіїв національної культури, продовжувачів справи попередніх
поколінь. Будучи органічно пов'язаними між собою, принципи
виховання охоплюють усі аспекти цього процесу і спрямовують його на формування
людини як цілісної особистості. Реалізація принципів виховання дає позитивні
результати лише тоді, коли їх застосовують у гармонії взаємодії між собою. 15. Зв'язок виховання з життям. Його суть — виховна діяльність
школи має орієнтувати учнів на те, що вони повинні жити життям суспільства,
брати посильну участь у ньому вже за шкільною партою і готуватися до трудової
діяльності. Реалізація цього принципу передбачає використання у виховній
роботі краєзнавчого матеріалу, систематичне ознайомлення учнів із
суспільно-політичними подіями в країні, залучення їх до посильної участі в
громадській роботі. Прилучаючись до активного життя, школярі засвоюють
досвід старших поколінь, можуть і повинні брати посильну участь у процесі
державотворення. Завдяки цьому в них формується психологічна, моральна і
практична готовність до самостійного суспільного життя й діяльності. 16. Виховання в праці. В основі цього принципу — ідея,
що формування особистості безпосередньо залежить від її діяльності, від
особистої участі в праці. Цей принцип спирається і на таку психологічну
якість, як прагнення дитини до активної діяльності. Реалізується за умови
усвідомлення учнями, що праця — єдине джерело задоволення матеріальних і
духовних потреб, чинник усебічного розвитку особистості, сумлінне ставлення до
неї — важлива позитивна риса. 17. Комплексний підхід у вихованні. Ґрунтується на діалектичній
взаємозалежності педагогічних явищ і процесів. Втілення його в життя
передбачає: єдність мети, завдань і змісту виховання; єдність форм, методів і
прийомів виховання; єдність виховних впливів школи, сім'ї, громадськості,
засобів масової інформації, вулиці; врахування вікових та індивідуальних
особливостей учнів; єдність виховання і самовиховання; постійне вивчення рівня
вихованості учня і коригування виховної роботи. 18. Виховання особистості в колективі. Індивід стає
особистістю завдяки спілкуванню і пов'язаному з ним відокремленню. Найкращі
умови для спілкування й відокремлення створюються в колективі. 6. Сутність методів, прийомів і засобів виховання. Поняття «метод» (грец.— шлях дослідження, пізнання)
означає спосіб теоретичного і практичного освоєння дійсності, а їх сукупність
позначається поняттям «методологія». Виховання як специфічний вид діяльності
та наукова галузь охоплює відповідну сукупність методів. Методи виховання — шляхи і
способи діяльності вихователів і вихованців з метою досягнення виховних цілей. Першовідкривачем методів виховання вважають німецького
педагога Йогана-Фрідріха Гербарта (1776—1841), який вважав, що філософія
визначає мету виховання, а психологія — шляхи до цієї мети. Метод виховання поділяють на окремі елементи — прийоми
виховання, які використовують для підвищення виховної ефективності методів. Прийом виховання — складова
частина методу, що визначає шляхи реалізації вимог методів виховання. Методи і прийоми виховання є своєрідними інструментами
в діяльності вихователя. їх дієвість залежить від використання виховних
засобів. Засоби виховання — надбання матеріальної та духовної культури
(художня, наукова література, радіо, телебачення, Інтернет, предмети
образотворчого, театрального, кіномистецтва тощо), форми і види виховної роботи
(збори, бесіди, конференції, гуртки, ігри, спортивна діяльність), які задіюють
під час використання певного методу. Дієвість методів виховання залежить і від
того, наскільки у виховному процесі задіяна праця молодої людини над собою,
природа, надбання національної культури (казки, легенди, колискові пісні,
обряди, звичаї та ін.). Основним критерієм оцінювання виховного методу є
відповідність його виховним цілям і завданням. У педагогічній науці існує
кілька класифікацій виховних методів. Найчастіше при цьому беруть за основу
систему виховних впливів, за допомогою яких відбувається формування особистості. Однією з найпоширеніших є класифікація методів російського
вченого-педагога Віталія Сластьоніна, згідно з якою розрізняють такі групи
методів: 1. Методи
формування свідомості особистості: бесіди, лекції, методи дискусії,
переконання, навіювання, приклад. 2. Методи
організації діяльності, спілкування, формування позитивного досвіду суспільної
поведінки: педагогічна вимога, громадська думка, довір'я, привчання, тренування,
створення виховних ситуацій, прогнозування. 3. Методи стимулювання діяльності і поведінки: гра,
змагання, заохочення, покарання. 4. Методи самовиховання: самопізнання, самооцінювання,
саморегуляція. Використання їх забезпечує формування в учнів практичних
умінь і навичок самовиховання як найвищої форми виховання і подальшого
самовдосконалення. Вони враховують демократичні засади виховання, необхідність
активної участі дітей у виховному процесі. 7. Методи формування
свідомості особистості Першочерговим у
формуванні особистості є вплив на її свідомість. Результатом цього впливу
повинні бути знання, погляди, переконання, які стимулюють вчинки вихованця,
моральну впевненість у суспільній необхідності й особистісній корисності
певного типу поведінки; формують готовність активно включатись у передбачену
змістом виховання діяльність. Переконання
формуються завдяки змістовному і емоційно забарвленому роз'ясненню суті
ставлень людини до навколишнього середовища, норм і правил поведінки, розвитку
свідомості почуттів особистості, яка виховується. До
найважливіших методів формування свідомості особистості відносять розповіді на
етичні теми, пояснення, роз'яснення, лекції, етичні бесіди, умовляння,
навіювання, інструктажі, диспути, доповіді. Ефективним методом переконання є ,
приклад. Застосовуються методи формування свідомості у комплексі з іншими
методами. Розглянемо найбільш складні за
змістом і застосуванням методи словесно-емоційного впливу: розповідь,
роз'яснення, етичну бесіду, диспут і метод позитивного прикладу. Метод розповіді використовується
передусім у виховній роботі з дітьми молодшого і середнього шкільного віку. Основною функцією цього методу є
те, що він слугує засобом поповнення знань моралі, вироблення в учнів правильних
моральних понять. Яскрава емоційна розповідь , збагачення морального досвіду
школярів досвідом моральної поведінки інших людей, використання позитивного
прикладу у вихованні. Форми використання цього методу
різноманітні: розповідь біблейської притчі, повідомлення хвилюючої історії,
коментар до прочитаного твору тощо. Успіх застосування розповіді
пов'язаний із дотриманням певних вимог до змісту розповіді й характеру її
проведення: 1. Розповідь повинна відповідати соціальному досвіду школярів. 2.
Розповідь супроводжується ілюстраціями, якими можуть бути твори живопису,
художні фотографії, кінофільми, музичні записи тощо. 3. Для успіху сприймання
розповіді слід використати відповідну обстановку: вогнище, квітучий сад,
неприбране поле... 4. Важливо потурбуватися про те, щоб враження від розповіді,
почуття, які вона у дітей викликала, зберігались якомога довше. Роз'яснення — метод
емоційно-словесного впливу на вихованців. Застосування методу базується на
знанні особливостей класу й особистісних якостей членів колективу. Роз'яснення ж використовується у
двох випадках 1) для того, щоб сформувати або закріпити нову моральт якість або
форму поведінки, 2) для вироблення правильного ставлення вихованців до певного
вчинку, який вже здійснене (наприклад, весь клас не прийшов на урок). Роз'яснення норм і правил
поведінки базується у практиці шкільного виховання на навіюванні. Навіювання, проникаючи непомітно у психіку, діє на
особистість цілому, створюючи установки і мотиви поведінки. Діти і підлітки
особливо підлягають навіюванню. Ця специфіка психіки використовується у тих
випадках, коли вихованець повинен прийняти певні установки. Навіювання
поєднується і іншими методами виховання
для підсилення виховного вплн
практиці виховання використовується умовляння, що поєднує прохання з роз'ясненням і
навіюванням. Педагогічна ефективність умовлянні висока, якщо вихователь
опирається на позитивне, звертаємося до почуття власної гідності, честі,
совісті, змушує учня трежити почуття сорому, незадоволеності собою і вказує шляхи
виправлення. Бесіда — метод обговорення конкретних знань, фактів, подій, вчинків, який
передбачає участь двох сторін — вихователя і вихованців. Бесіда відрізняється
від розповіді саме тим, що педагог вислуховує і враховує думки, точки зору
вихованців, будує свої взаємини з ними на принципах співробітництва,
партнерства. Бесіди можуть бути різного плану: пізнавальні, етичні, естетичні,
екологічні, політичні та ін. У практиці шкільного виховання
використовуються планові і непланові бесіди. Добре, коли бесіда завершується
реальною корисною справою, в якій її учасники можуть практично закріпити
розглянуті під час бесіди положення, норми і правила поведінки. Особливу трудність у молодого
вчителя викликають індивідуальні бесіди. Часто вони проводяться у зв'язку з
екстремальними ситуаціями (виникнення конфліктів, порушення дисципліни).
Важливо, щоб під час такої бесіди не виник психологічний бар'єр. Тому бесіда
повинна бути короткою, спокійною, діловою, без іронії, зарозумілості.
Вихованець лише тоді відгукнеться на звернення вихователя, коли відчує, що
поставлене питання дійсно турбує наставника, що педагог поважає його гідність
і хоче йому допомогти. Диспут — метод
виховання, який передбачає зіткнення різних, інколи прямо протилежних точок
зору. Диспути проводять у середніх і старших класах на політичні, економічні,
моральні, правові, екологічні, естетичні теми, що хвилюють молодь. Характерною
особливістю диспуту є полеміка, боротьба думок. Диспут не вимагає певних
рішень, проте не можна допускати, щоб диспут перетворювався у суперечку заради
суперечки. Диспут є складним методом і вимагає високого рівня професійної
підготовки педагога. Приклад — виховний метод великої сили. Приклад дає конкретні зразки для
наслідування і тим самим активно формує свідомість, почуття, переконання,
активізує діяльність. У процесі виховання використовуються різні приклади: батьків,
вихователів, друзів, видатних людей (вчених, письменників, громадських діячів
та ін.), героїв книг, фільмів. Психологічною основою
прикладу слугує наслідування. Завдяки йому люди оволодівають соціальним
моральним досвідом. У процесі наслідування психологи виділяють три етапи: 1)
безпосереднє сприймання конкретного образу іншої людини, 2) формування бажання
діяти за зразком, 3) синтез самостійних і наслідувальних дій, що виявляється у
пристосуванні до поведінки кумира. Процес на слідування є складним і
неоднозначним, провідну роль у ньому відіграють досвід, інтелект, властивості
особистості, життєві ситуації. Важливою умовою є організація середовища, в
якому дитина живе і розвивається. | |
Переглядів: 5157 | Коментарі: 1 | |
Всього коментарів: 1 | |
| |