Головна » Статті » Педагогіка » Державний іспит із педагогіки |
11. Розумове виховання.
Формування наукового світогляду
Важливим складником всебічного
розвитку особистості є розумове виховання. Розумове виховання — цілеспрямована
діяльність педагогів з розвитку
розумових сил і мислення учнів, прищеплення їм культури розумової праці. Мета - забезпечення засвоєння
учнями основ наук, розвитку їх пізнавальних здібностей, формуванні на цій
основі наукового світогляду. У процесі розумового виховання
школяр мусить навчитися мислити. Мислення — процес
опосередкованого й узагальненого пізнання предметів і явищ об'єктивної
дійсності в їх істотних властивостях, зв'язках і відносинах. Особлива роль у
розумовому вихованні належить формуванню інтелектуальних умінь. Цьому сприяє
робота з різними типами завдань: дослідницькими (спостереження, дослідництво,
підготовка експерименту, пошуки відповіді в науковій літературі, екскурсії та
експедиції з метою збирання матеріалу та ін.); порівняльними (з'ясування подібності
або відмінності понять, складних явищ); на впорядкування мислительних дій,
використання алгоритмів або самостійне їх складання; пов'язані з аналізом і
узагальненням ознак для виокремлення явища в певний клас чи вид. Успіх навчальної
діяльності учнів, їх розумовий розвиток значною мірою залежать і від рівня
сформованості в них таких навчальних умінь: 1. Уміння читати. 2. Уміння слухати. 3. Уміння усно формулювати
і викладати свої думки. 4. Уміння писати. 5. Уміння працювати з книжкою. 6.
Спеціальні уміння. Охоплюють уміння читати ноти, технічні креслення, карти,
обчислювальні вміння з математики, вміння слухати музику, записувати числа,
формули, нотні знаки, користуватися словником під час вивчення іноземних мов
та ін. 7. Уміння культури розумової праці. Культура розумової праці передбачає
знання ним загальних правил розумової праці та вміння дотримуватись їх у своїй
навчальній діяльності; знання важливості поступового входження в роботу, її
ритмічність, регулярність у чергуванні праці й відпочинку, робота зі складним
і легшим матеріалом та ін. Виходячи із загальних правил, кожен учень розробляє
власний стиль навчальної діяльності. Самостійна навчальна діяльність
передбачає також вироблення в учнів уміння зосереджено та уважно працювати,
долати труднощі, розвивати пам'ять і використовувати різні її види (логічну,
моторну, зорову), вести спостереження і нотатки, володіти деякими
раціональними способами розумових дій, контролювати себе. Правильно організоване навчання,
що передбачає залучення всіх учнів до активної пізнавальної діяльності і
використання спеціальних завдань на розвиток мислення, забезпечує належні
розумовий розвиток і виховання школярів. Розширенню кругозору учнів,
розвиткові їхніх інтелектуальних сил і здібностей сприяють також різноманітні
види позаурочної та позашкільної освітньо-виховної роботи за інтересами,
самоосвіта. Формування наукового
світогляду
За правильно організованої
навчальної діяльності дитини вона нагромаджує знання не хаотично, а цілеспрямовано,
внаслідок чого засвоєння нею наукової інформації утворює певну систему, яка
весь час розширюється, збагачується. Саме так відбувається формування
наукового світогляду учня. Науковий світогляд — цілісна система наукових, філософських,
політичних, моральних, правових, естетичних понять, поглядів, переконань і
почуттів, які визначають ставлення людини до навколишньої дійсності й до себе. Основу його становлять погляди і
переконання, що сформувалися на базі знань про природу та суспільство і стали
внутрішньою позицією особистості. Погляди — прийняті людиною як достовірні ідеї, знання,
теоретичні концепції, передбачення, що пояснюють явища природи і суспільства,
є орієнтирами в поведінці, діяльності, стосунках. На їх основі формуються й
утверджуються переконання особистості. Переконання — психічний стан особистості, який
характеризується стійкими поглядами, впевненістю у правильності власних думок,
поглядів; сукупність знань, ідей, концепцій, теорій, гіпотез, в які людина
вірить як в істину. Невід'ємною частиною переконань
людини є її почуття — специфічна
форма відображення дійсності, в якій виявляється стійке суб'єктивно-емоційне
ставлення людини до предметів і явищ, які вона пізнає і змінює. Важливим елементом світогляду є теоретичне мислення, воля людини, наукова картина світу —
система уявлень про найзагальніші закони будови й розвитку З науковим співіснує релігійний
світогляд. Релігія є особливою формою свідомості, що ґрунтується на вірі в Бога
— Творця світу. Вчитель може успішно
формувати світогляд учнів лише за умови, що він добре знає не лише свій
предмет, а й суміжні навчальні дисципліни і здійснює в процесі навчання
міжпредметні зв'язки. У формуванні світогляду важливо
використати філософський зміст, традиції, звичаї та обряди народного календаря
як джерела глибокого осмислення учнями екологічних, моральних та естетичних
проблем. Відповідну роль у формуванні
наукового світогляду учнів відіграє позакласна виховна робота. Виховні заходи
збагачують їх світоглядними поняттями, уявленнями, ідеями, теоріями, сприяючи
формуванню поглядів і переконань. Про рівень сформованості наукового світогляду свідчать
відповіді учнів із світоглядних питань на уроках, їх діяльність та поведінка в
різних ситуаціях, порівняльні дані спостережень педагогів, батьків та інших
учасників педагогічного процесу, спеціальні співбесіди, обговорення моральних
та інших проблем. 12. Завдання і зміст морального виховання. Шляхи і засоби морального
виховання. Моральне виховання — виховна
діяльність школи, сім'ї з формування в учнів моральної свідомості, розвитку
морального почуття, навичок, умінь, відповідної поведінки. Моральне виховання розпочинається в сім'ї, продовжуючись
у процесі соціалізації особистості. Його основу складають загальнолюдські та
національні цінності, моральні норми, які є регуляторами взаємовідносин у суспільстві.
Серед таких норм — гуманізм і демократизм, що відображаються в ідеалі вільної
людини з високороз-виненим почуттям власної гідності, поваги до гідності іншої
людини. Моральне виховання передбачає формування в дітей почуття любові до
батьків, вітчизни, правдивості, справедливості, чесності, скромності,
милосердя, готовності захищати слабших, шляхетного ставлення до жінки,
благородства, інших чеснот. Моральне виховання характеризують поняття: мораль,
моральний ідеал, моральний кодекс, моральні норми, моральні переконання,
почуття та якості. Мораль — система ідей,
принципів, законів, норм і правил поведінки та діяльності, які регулюють
гуманні стосунки між людьми. Мораль виконує пізнавальну, оціночну, виховну функції,
а її складовими є моральна свідомість, моральна діяльність, моральні
відносини. Норми і принципи моралі, моральні ідеали та почуття становлять
систему моралі, яка складає основу, життєву позицію особистості. Моральний ідеал — образ, що
втілює в собі найвищі моральні якості, є взірцем, до якого слід прагнути. Це той взірець моральної досконалості, який спонукає
особистість до саморозвитку і на який зорієнтований виховний процес. Моральна норма — вимога, яка визначає обов'язки людини щодо
навколишнього світу, конкретні зразки, які орієнтують поведінку особистості,
дають змогу оцінювати й контролювати її. Возведена в систему сукупність моральних норм утворює
моральний кодекс. Якщо мораль є суб'єктивним уявленням людини про добро
та зло, то практична її діяльність щодо творення добра, спонукана внутрішніми
мотивами («голосом совісті») постає як моральність. Моральність — втілення у практичній діяльності людей
моральних переконань, моральних ідеалів, норм, почуттів та принципів. Моральні переконання — стійкі, свідомі
моральні уявлення людини (норми, принципи, ідеали), відповідно до яких вона
вважає за потрібне діяти так і не інакше. Моральні
почуття — стійкі переживання у свідомості людини, які є основою її вольових
реакцій в різних ситуаціях, її суб'єктивне ставлення до себе, інших людей,
окремих явищ суспільного життя, суспільства загалом. Моральні якості — типові риси поведінки особистості. Основу морального виховання становить етика (від грец.
еіпіка — звичка, звичай) — філософська наука про мораль, її природу, структуру
та особливості походження й розвитку моральних норм і взаємовідносин між людьми.
Вона досліджує моральні категорії, в яких втілені моральні принципи, норми,
оцінки, правила поведінки. Сукупність етичних проблем охоплюють питання про
те, як має чинити людина (нормативна етика), а також теоретичні питання про
походження і сутність моралі. Характерною особливістю морального становлення особистості
є врахування її менталітету (ментальності) — специфічного світосприймання,
світовідчуття, світогляду, бачення світу і себе у світі, національного
характеру, вдачі, які виробляються під впливом багатовікових культурно-історичних,
геополітичних, природно-кліматичних чинників. Дисциплінованість,
організованість — суттєві
ознаки моральної вихованості та культури людини. Основою дисципліни є поєднання
методів переконання з метою формування свідомості і розумної вимогливості. Це
суттєва передумова для опанування вміннями і звичками моральної поведінки. Основні якості моральності формуються в ранньому
дитинстві на основі так званого «соціального успадкування». Вирішальною у
цьому є роль батьків: їх поведінка, цілеспрямований вплив на особистість
дитини. Особливо важливо задіяти в моральному вихованні можливості усіх
соціальних інституцій: — сім'ї, цілеспрямований вплив її на формування моральних
цінностей дитини; — педагогічну діяльність дошкільних виховних закладів; — освітньо-виховну діяльність загальноосвітніх навчально-виховних
закладів (шкіл, ліцеїв, гімназій); — діяльність професійних навчально-виховних закладів
(професійно-технічних училищ, вищих навчальних закладів); — засобів
масової інформації (радіо, телебачення, кіно, газет та ін.); — діяльність мистецьких закладів (театрів, музеїв, консерваторій,
клубів, будинків культури тощо); — соціально-виробничу діяльність громадян на підприємствах,
в організаціях. У моральному, як і будь-якому іншому, вихованні не
можна абсолютизувати або недооцінювати жодного із засобів. Тільки оптимальне
їх поєднання з урахуванням індивідуальних особливостей учнів забезпечить
очікуваний результат. Головне — забезпечити цілеспрямованість, єдність й
узгодженість дій усіх соціальних інституцій, які мають вплив на особистість. Дотримання моральних норм співжиття потребує самоорганізації,
самодисциплінованості особистості. У її формуванні велике значення має
навчально-виховний процес у школі. Шкільна дисципліна — це дотримання учнями
правил поведінки в школі та за її межами, чітке и організоване виконання ними
своїх обов'язків, дотримання традицій тощо. Свідома дисципліна виявляється в суворому, неухильному
виконанні суспільних принципів і норм поведінки, ґрунтується на почутті
обов'язку та відповідальності. Обов'язок — усвідомлення
особистістю громадських і моральних вимог. Відповідальність — якість особистості, що характеризується
прагненням і вмінням оцінювати свою поведінку з точки зору користі або шкоди
для суспільства, порівнювати свої вчинки з суспільними нормами, законами. У вихованні свідомої дисципліни, почуття обов'язку і
відповідальності важливою є спільна робота вчителів і вихователів, спрямована
на засвоєння учнями правил поведінки в школі, їх прав та обов'язків,
формування в них потреби постійно дотримуватися їх, створення оптимальних умов
для свідомої діяльності, а головне — постійний тактовний контроль за поведінкою
учнів, чіткі та безкомпромісні вимоги. Вимогливість і суворість учителя мають бути доброзичливі.
Він повинен розуміти, що учень може робити помилки через брак життєвого досвіду
або з інших причин. Тому педагог має вміти прощати помилки, допомагати дітям
знаходити оптимальні рішення у складних життєвих ситуаціях. 13. Завдання , шляхи та засоби
трудового виховання. Ідея трудового виховання в історії розвитку педагогіки і
шкільництва. Трудове виховання — виховання
свідомого ставлення до праці через формування звички та навиків активної
трудової діяльності. Завдання трудового виховання зумовлені потребами
існування, самоутвердження і взаємодії людини в суспільстві та природному
середовищі. Воно покликане забезпечити:
психологічну готовність особистості до праці (бажання сумлінно та
відповідально працювати, усвідомлення соціальної значущості праці як обов'язку
і духовної потреби, бережливість щодо результатів праці та повага до людей
праці, творче ставлення до трудової діяльності); підготовка до праці (наявність
загальноосвітніх і політехнічних знань, загальних основ виробничої діяльності,
вироблення умінь і навичок, необхідних для трудової діяльності, підготовка до
свідомого вибору професії). Трудове виховання ґрунтується на принципах: єдності трудового виховання і загального
розвитку особистості (морального, інтелектуального, естетичного,
фізичного); виявлення і розвитку
індивідуальності в праці; високої моральності
праці, її суспільно корисної спрямованості;
залучення дитини до різноманітних видів продуктивної праці; постійності, безперервності, посильності
праці; наявності елементів продуктивної
діяльності дорослих у дитячій праці;
творчого характеру праці; єдності
праці та багатогранності життя. У трудовому навчанні учні одержують загальнотрудову
(оволодіння знаннями, уміннями і навичками з планування, організації своєї
праці), загальновиробничу (освоєння науково-технічного потенціалу основних галузей
виробництва, основ економіки та організації праці, природи й навколишнього
середовища), загальнотехнічну (оволодіння знаннями з урахуванням специфіки
галузі, в яку входить обраний профіль трудової підготовки) й спеціальну
підготовку (передбачає формування початкових умінь і навичок праці з обраної
спеціальності). Зміст трудового виховання визначається навчальною
програмою для кожного класу. Його особливості відображають поняття «трудова
свідомість», «досвід трудової діяльності», «активна трудова позиція». Трудова свідомість особистості містить уявлення про
ставлення до праці, участі у суспільно корисній праці, усвідомлення
необхідності трудового самовдосконалення, систему знань, трудових умінь і
навичок, з'ясування ролі праці у виборі майбутньої професії. Досвід трудової
діяльності означає систему загальних умінь і навичок, необхідних у
повсякденному житті, праці, об'єктивного оцінювання результатів своєї праці та
самооцінювання, вмінь і навичок систематичної, організованої, посильної
суспільно корисної праці, узагальнення набутого досвіду. Активна трудова
позиція зумовлюється системою трудових потреб, інтересів, переконань,
ціннісних орієнтацій, уподобань, прагненням до обдуманого вибору професії, продовження
освіти у відповідному навчальному закладі. Формування готовності до праці
поділяють на етапи — своєрідні ступені трудового становлення особистості. Дошкільний період. На цьому етапі відбувається залучення дітей
до побутової праці, догляду за тваринами і рослинами, виготовлення іграшок,
ознайомлення з працею дорослих, формування переконань щодо необхідності праці,
бережливого ставлення до її результатів. Початкова школа. Головне для неї — вироблення елементарних
прийомів, умінь і навичок ручної обробки різних матеріалів, вирощування сільськогосподарських
культур, ремонту навчально-наочного приладдя, виготовлення іграшок, різних
предметів для школи. Учнів знайомлять з деякими професіями. Основна школа. Навчання і виховання у ній зосереджується на
оволодінні знаннями і практичними вміннями обробки металу та дерева, основами
електроніки, металознавства, графічної грамоти. Формування уявлень про головні
галузі народного господарства, вмінь і навичок виготовлення нескладних
виробів. Починаючи з 8-го класу, учні працюють у навчально-виробничих бригадах,
міжшкільних навчально-виробничих комбінатах, навчальних цехах. Старша школа. Вона ставить за мету оволодіння уміннями і
навичками з наймасовіших професій, які здобувають безпосередньо на
виробництві, з урахуванням потреб регіону, наявної навчально-технічної та
виробничої бази. На цьому етапі важливо знайомити учнів з основами економічної
теорії, підприємницької діяльності, законодавства з питань підприємництва,
фінансово-кредитних операцій, психолого-педагогічними засадами управління. На всіх етапах трудового виховання учнів необхідно
формувати потребу в праці, творче ставлення до неї, залучати до реальних
виробничих відносин і формувати розвинуте, зорієнтоване на особливості
ринкового господарювання, економічне мислення, розвивати загальні (інтелектуальні,
психофізіологічні, фізичні та ін.) і спеціальні (художні, технічні, математичні
тощо) здібності, відроджувати національні традиції, народні промисли та
ремесла, виховувати культуру особистості в усіх її проявах. Вибір професії — один з головних у житті людини. Це,
по суті, вибір життєвого шляху, вибір долі. Від нього багато залежить,
наскільки людина зможе реалізувати себе в різних сферах життєдіяльності, якими
будуть її власні набутки та віддача від неї суспільству. Тому вибір професії —
точка, в якій схрещуються інтереси особистості та суспільства. Зважаючи на це,
профорієнтаційна робота в школі має враховувати, з одного боку, схильності
людини, з іншого — тенденції розвитку суспільства, господарсько-економічної системи,
які потребують професійно мобільних кадрів, здатних організувати і розвивати
свою справу, до конкурентної боротьби за робоче місце, до розвитку своєї
кваліфікації, а за потреби і до перекваліфікації. Свідомий вибір професії передбачає якомога ширшу
обізнаність учня про професії, їх особливості, здатність співставити свої
можливості з професійними вимогами, врахувати потреби суспільства в кадрах
певних спеціальностей. Профорієнтаційна робота в школі є тривалим, з кожним
роком все складнішим процесом, що передбачає такі головні аспекти (етапи): 1. Професійне інформування — психолого-педагогічна
система формування обізнаності щодо особливостей професій, потреби суспільства
в них, а також профорієнтаційної позиції, зорієнтованості особистості на
вільне та свідоме своє професійне самовизначення. 2. Професійна діагностика — система психологічного
вивчення особистості з метою виявлення її професійно значущих властивостей і
якостей. 3. Професійна консультація — надання особистості на
основі вивчення її професійно значущих властивостей і якостей, допомоги щодо
найоптимальніших для неї напрямів професійного самовизначення. 4. Професійний відбір — допомога учневі у виборі конкретної
професії на основі його загальних і спеціальних здібностей, інтересів,
перспективних умов професійної підготовки і працевлаштування. 5. Професійна адаптація — допомога молодій людині
всебічно пізнати майбутнє, його професійне середовище. Актуальна вона на стадії
освоєння професії. Ідея трудового виховання в історії розвитку педагогіки
і шкільництва знайшла своє відображення у працях Песталоцці, Ушинського,
Сковороди, Макаренка, Сухомлинського, Каменського Песталоцці висунув проблему поєднання продуктивної
праці з навчанням і розглядав трудове виховання в зв'язку з моральним. В романі
«Лінгард і Гертруда» під час роботи дітей (прядіння) Гертруда вчила їх читати,
рахувати. В школі, організованій для селянських дітей поміщиком, вони цілі дні
проводять за роботою на прядильних і ткацьких верстатах. На пришкільній ділянці
діти впрошували городні рослини. Одним словом, діти спочатку працюють, а потім
учаться. Велику роль як засобу виховання особистості Ушинський
відводить праці. В своїй роботі «Праця в її психічному і виховному значенні»
він підкреслює, що людина формується і розвивається у трудовій діяльності.
Праця, по-перше, є основою і засобом людського існування і, по-друге, вона є
джерелом фізичного, розумового і морального вдосконалення людини. Ось чому, на
його думку, виховання, якщо воно бажає щастя людині, повинно виховувати її не
для щастя, а готувати до праці. Ушинський надавав великого значення фізичній праці,
вважаючи дуже корисним, щоб людина у своїй діяльності поєднувала фізичну і
розумову працю, підкреслюючи велике виховне значення сільськогосподарської
праці (особливо в сільських школах). Спираючись на народне розуміння праці, Сковорода
обстоював необхідність підготовки дітей до «спорідненої» трудової діяльності.
За його переконанням, краще бути талановитим бондарем, ніж бездарним
письменником. Природно, що в праці людина з найбільшою повнотою реалізує свої
можливості, приносячи найбільшу користь суспільству. Саме через працю, за Г.
Сковородою, лежить моральне самовдосконалення людини. За Г. Сковородою, успіх у
діяльності людини зумовлюється не лише її здібностями, а й такими якостями, як
працьовитість, терплячість, вміння володіти собою, поміркованість,
доброчесність, справедливість, доброзичливість, вдячність, скромність,
бадьорість духу («кураж»), а також гуманізм та милосердя. Чи не найголовнішим «секретом» успіху виховної роботи
в закладах А.С. Макаренка була відмова від споживацької благодійності та
державних дотацій на їх утримання. Він здійснював перевиховання шляхом
залучення вихованців не тільки до побутового самообслуговування, а й до
рентабельної продуктивної праці. Це забезпечувало можливість на лише фізично
виживати, а й формувати у вихованців оптимістичний погляд на свою подальшу
долю. Адже вони знайомилися з реальними виробничими відносинами, отримували
надійну професію, організаційні навички, досвід взаємовиручки, відчуття
захищеності у колективі і суспільстві. Центральним у всебічному розвитку особистості, на
думку вченого, є трудове виховання. Особливого значення у зв'язку з цим, він
надавав єдності трудової культури і загального розвитку — морального, розумового,
естетичного, фізичного; розкриттю, виявленню і розвитку індивідуальності в
праці, високій моральній сутності праці, її суспільно-корисній спрямованості.
Педагог вважав за необхідне в період дитинства і отроцтва широко залучати
учнів до різноманітних видів продуктивної праці. Природно, що трудове
виховання, на думку вченого, розпочинається за шкільною партою, оскільки
навчання є найважчою працею для школяра. 13. Завдання, шляхи та засоби естетичного виховання. Гармонійний, всебічний розвиток особистості неможливий
без її естетичної вихованості. Естетичне виховання —
педагогічна діяльність, спрямована на формування здатності сприймати і
перетворювати дійсність за законами краси. Метою естетичного виховання є високий рівень естетичної
культури особистості, її здатність до естетичного освоєння дійсності. Естетична культура — сформованість у людини естетичних знань,
смаків, ідеалів, здібностей до естетичного сприймання явищ дійсності, творів
мистецтва, потреба вносити прекрасне в оточуючий світ, оберігати природну
красу. її рівень виявляється як у розвитку всіх компонентів естетичної
свідомості (почуттів, поглядів, переживань, смаків, потреб, ідеалів), так і в
розвитку умінь і навичок активної перетворюючої діяльності у мистецтві, праці,
побуті, людських взаєминах. Естетична свідомість — форма суспільної свідомості, яка є художньо-емоційним
освоєнням дійсності через естетичні сприйняття, почуття, судження, смаки,
ідеали і виражається в естетичних поглядах та мистецькій творчості. Структуру естетичної свідомості складають: 1. Естетичні сприйняття. Виявляються у спостережливості,
вмінні помітити найсуттєвіше, що відображає зовнішню і внутрішню красу
предмета, явища, процесу, відчувати радість від побаченого, відкритого. 2. Естетичні почуття. Почуття насолоди, які відчуває
людина, сприймаючи прекрасне в оточуючій дійсності, творах мистецтва. 3. Естетичні судження. Передають ставлення особистості
до певного об'єкта, явища. У педагогічній практиці недопустиме нав'язування
учням вчителем своїх міркувань. Навпаки, він повинен допомагати їм виявляти самостійність
при з'ясуванні естетичної вартості предметів. 4. Естетичні
смаки. Постають як емоційно-оціночне ставлення людини до прекрасного. Мають
вибірковий, суб'єктивний характер. Стандартних смаків не існує, вони пов'язані
з індивідуальним баченням і сприйняттям. 5. Естетичний ідеал. Це своєрідний зразок, з позиції
якого особистість оцінює явища, предмети дійсності. Відображає уявлення про
красу, її критерії. Найважливішим завданням естетичного виховання є
формування і розвиток естетичного сприйняття, яке складає основу естетичного
почуття. Зміст естетичного виховання конкретизується у програмах
з літератури, музики, образотворчого мистецтва, основ наук, у різних
самодіяльних об'єднаннях учнів (хори, оркестри, ансамблі, літературні,
драматичні, хореографічні гуртки, кіно- і фотогуртки), у роботі студій (художніх,
спортивних тощо), під час факультативних занять з етики, естетики, різних
видів художньої творчості, історії мистецтва тощо. Джерелами естетичного виховання є художня література,
музика, образотворче, театральне мистецтво, кіно, природа, естетика шкільних
приміщень, зовнішній вигляд учителів та учнів, взаємини між учнями і вчителями
та ін. В естетичному вихованні учнів величезне значення має особистість педагога. Його поведінка, одяг, осанка, рухи, міміка, голос, тон — все це має бути взірцем для учнів. Показники естетичної вихованості учнів — це і їх зовнішній вигляд, манера поводитися, розмовлят | |
Переглядів: 4861 | |
Всього коментарів: 0 | |