Головна » Статті » Педагогіка » Державний іспит із педагогіки |
14. Завдання, шляхи та засоби фізичного виховання. Фізичне виховання — система заходів, спрямованих на зміцнення
здоров'я людини, загартування її організму, розвиток фізичних можливостей,
рухових навичок і вмінь. Його завданням є створення оптимальних умов для забезпечення
оптимального фізичного розвитку особистості, збереження її здоров'я, отримання
знань про особливості організму, фізіологічні процеси в ньому, набуття санітарно-гігієнічних
умінь та навичок догляду за власним тілом, підтримання і розвиток його потенціальних
можливостей. До основних засобів фізичного виховання в школі належать: теоретичні відомості (гігієна загальна і
фізичних вправ, відомості, необхідні для самостійних занять фізичними
вправами); заняття гімнастикою (вправи,
що сприяють загальному фізичному розвитку школярів: загальнорозви-ваючі,
вправи на формування правильної постави, акробатичні, танцювальні вправи,
вправи на розвиток рівноваги, опорні стрибки);
заняття з легкої атлетики (різні види бігу, стрибки в довжину й висоту,
метання на дальність); рухливі ігри
(розвиток в учнів кмітливості, спритності, швидкості дій, виховання
дисциплінованості); спортивні ігри
(баскетбол, волейбол, ручний м'яч, футбол);
лижна, кросова, ковзанярська підготовка, плавання. У школі існують різноманітні форми фізичного виховання:
уроки з фізичної культури, фізкультурно-оздоровчі заходи в режимі шкільного дня
(фізкультурні хвилинки під час уроку, ігри та вправи на перервах і в режимі подовженого
дня), позакласна спортивно-масова робота (заняття в гуртках фізичної культури
і спортивних секціях, спортивні змагання). Позашкільні виховні заклади здійснюють
спортивно-масову роботу за місцем проживання учнів, в дитячо-юнацьких
спортивних школах, дитячих клубах, туристських станціях, спортивних товариствах.
Самостійно учні займаються фізичними вправами вдома, на пришкільних і дворових
майданчиках, стадіонах, у парках тощо. Головним організаційно-методичним принципом здійснення
фізичного виховання школярів є диференційоване застосування засобів фізичної
культури на заняттях з учнями різного віку та статі з урахуванням стану їх
здоров'я і рівня фізичної підготовленості. Важливе значення має регулярний
лікарський контроль за здоров'ям школярів. Уроки фізичної культури є основною організаційною
формою фізичного виховання школярів. їх проводять систематично протягом
навчального року з урахуванням пори року для певної місцевості і стану
навчально-матеріальної бази. За структурою уроки фізичної культури складаються з
трьох частин: 1. Підготовча (8—12 хв.). Учитель організовує учнів, пояснює
завдання уроку, готує їх психологічно і фізіологічно (розминка) до виконання
завдань уроку. 2. Основна (25—ЗО хв.). Передбачає вивчення, удосконалення,
виконання на оцінку фізичних вправ, розвиток рухових якостей, формування
правильної постави тощо. 3. Заключна (З—5 хв.). Учитель поступово знижує фізичне
навантаження, приводячи організм учня у відносно спокійний стан, підбиває
підсумки уроку, дає завдання додому. Найчастіше використовують такі способи організації учнів
на уроці фізкультури: фронтальний (одночасне виконання учнями вправ);
потоковий (виконання учнями вправи по черзі один за одним); змінний (учнів
поділяють на зміни, які по черзі виконують вправи); груповий (передбачає
розподіл учнів класу на групи, кожна з яких займається окремою вправою);
індивідуальний (застосовується при виконанні учнями вправ на оцінку, при складанні
навчальних нормативів); колове тренування (характеризується тим, що учні
невеликими групами виконують певну кількість різних вправ послідовно,
переходячи «по колу» від одного спеціально підготовленого місця для виконання
певної вправи до іншого). Позакласна робота з фізичного виховання учнів охоплює
заняття фізкультурних гуртків і спортивних секцій, спортивні змагання,
спартакіади школярів, фізкультурні свята, туризм. Природні фактори є важливим засобом зміцнення здоров'я,
загартування організму і підвищення працездатності дитини. Загалом реалізація комплексу виховних завдань зводиться
до використання таких головних чинників: — вивчення
навчальних дисциплін (виявлення потенційних виховних можливостей предмета,
включення їх у зміст уроку, реалізація під час його проведення, врахування
вікових та індивідуальних особливостей учнів); — позакласна та
позашкільна виховна робота (підбирають загальні методи, форми виховної роботи,
які краще підходять для певного напряму виховання та віку дітей); — залучення
учнів до різних видів практичної діяльності (сприяє формуванню навичок і
звичок відповідної поведінки); — залучення сім'ї і громадськості до реалізації виховної
роботи. 15. Колектив і його роль у вихованні школярів. Ознаки колективу. Стадії
розвитку колективу. Оцінюючи роль колективу у вихованні особистості,
значення колективізму як риси особистості, слід мати на увазі, що «ніякі
благородні цілі ніколи не були досягнуті без об'єднання людей на певних
засадах (безперечно, це не стосується творчості, морального вибору тощо). Отже,
ми не можемо відкидати все краще, що стосувалося колективістського виховання:
вироблення навичок взаємодії і взаємодопомоги, свідомої дисципліни як поваги до
інших, до суспільства, вміння рахуватися з нормами життя. Без цього неможливо
виховати свідомого громадянина, повноцінного члена суспільства» Колектив — організована форма
об'єднання людей на основі цілеспрямованої діяльності. Дитячий колектив — об'єднання
дітей, згуртованих спільною корисною діяльністю (навчанням, працею, спортом,
громадською роботою). Характерними рисами колективу є суспільно значуща
мета, щоденна спільна діяльність, спрямована на її досягнення, наявність
органів самоврядування, встановлення певних психологічних стосунків між його
членами. Дитячий колектив відрізняється від інших колективів віковими межами,
специфічною діяльністю (навчання), послідовною мінливістю складу, відсутністю
життєвого досвіду, потребою в педагогічному керівництві. У школі є такі типи колективів: а) навчальні — класний
(первинний або контактний), загальношкільний, предметних гуртків; б)
самодіяльні організації — колективи художньої самодіяльності (хор, ансамблі,
гуртки); в) товариства — спортивне, книголюбів та ін.; г) об'єднання за
інтересами; ґ) тимчасові об'єднання для виконання певних видів роботи. Усі типи
колективів пов'язані між собою загальною метою навчально-виховної діяльності
школи, забезпечують залучення учнів до різноманітної діяльності. Найважливіший
за характером діяльності — колектив класу. У ньому виникають найтриваліші
стосунки між його членами та між педагогами і колективом. Кожен колектив має
органи самоврядування, які разом становлять систему учнівського самоврядування
школи. Між структурними одиницями загальношкільного колективу
існують певні зв'язки і взаємозалежності. Особливо важливі для виховної роботи
зв'язки між первинними колективами (класами), загальношкільного колективу з
учнівськими колективами інших шкіл, дитячими та юнацькими організаціями. Вони
сприяють розвиткові широких соціальних контактів, інтересу до життя та діяльності
інших колективів, запозиченню досвіду. Колектив здійснює організаторську (керує своєю діяльністю),
виховну (є носієм моральних переконань), стимулюючу (сприяє формуванню
морально цінних стимулів, регулює поведінку своїх членів, взаємовідносини
учасників) функції. Розглядаючи дитячий колектив як засіб виховання, слід
зважати на те, що «вплив соціального і фізичного оточення утворює середні типи
людей, нівелюючи, уніформуючи характери: усі переймають один від другого одяг,
звичаї, розпорядок дня. Лише в деяких випадках обставини дитячого життя
складаються так щасливо, що сприяють суцільному розвитку індивідуального
характеру й дають цілком гармонійну, бажану для суспільства постать». А. Макаренко вважав важливим для колективу стиль і тон
його життя та діяльності. Вони — найістотніші й найважливіші елементи
колективного виховання. Стиль — внутрішня духовна сила колективу — передбачає
почуття власної гідності, що випливає з уявлення про цінність свого колективу,
гордість за нього; активність (готовність до впорядкованої ділової ігрової
дії); стриманість у рухах, слові, вияві емоцій. Він виявляється в тоні — загальному
духовно-емоційному забарвленні діяльності колективу (мажорність, упевнена
спокійна діяльність, бадьорість, оптимізм). Життя та діяльність учнівського колективу будуються
на таких принципах. Єдність і цілісність. Первинні колективи й об'єднання не повинні
організовувати свою діяльність ізольовано, а мають спрямовувати її на
досягнення загальної мети виховання всебічно розвиненої особистості. Постійний рух уперед. А. Макаренко основним законом колективу
вважав рух як форму його життя, а будь-яку зупинку — формою його смерті.
Реалізація цього принципу потребує послідовної постановки завдань, залучення
вихованців до їх розв'язання, вияву з їх боку активності, переживання радості
від успішного їх виконання. Організація різноманітної
діяльності. Людська особистість
формується тільки в діяльності, і що різноманітніші її види, то кращі умови для
її всебічного розвитку. З урахуванням цього учнів, крім навчальної діяльності,
залучають до суспільно корисної праці, спорту, художньої самодіяльності.
Таким чином збагачується духовне життя колективу взагалі й кожного його члена
зокрема. Формування почуття честі. Воно є індикатором ставлення учня до
колективу. Почуття честі пов'язане з почуттями обов'язку й відповідальності.
Учень, який дорожить честю своєї школи, відповідальніше виконує свій обов'язок. Спадкоємність поколінь,
збереження колективних традицій.
Шкільний колектив щороку оновлюється, тому є можливість передавати від
покоління до покоління всі надбання, традиції школи. Особливу увагу слід
приділити збереженню та примноженню шкільних традицій як неписаних законів, що
роблять життя колективу змістовним, цілеспрямованим. Дитячий колектив, за вченням А. Макаренка, у своєму
розвитку проходить декілька стадій. На першій стадії (після організаційного оформлення колективу)
важливо сформулювати вихованцям систему педагогічних вимог, рішучих за формою,
зрозумілих за змістом, з певними елементами навіювання. Здійснюють також
інтенсивний вплив на учнів, формують ядро активу з учнів, які добре вчаться,
виконують вимоги шкільного режиму і правила для учнів, вимогливі до себе й до
інших, мають організаторські здібності. Цю стадію розвитку колективу не слід
затягувати. Якщо учні довго залежать лише від педагогічного колективу, вони
звикають до цього і згодом їх важко змусити підкорятися органам учнівського
самоврядування. На другій стадії
вимоги педагога підтримує частина вихованців, актив ставить вимоги до
товаришів і до самих себе. Ця стадія починається створенням органів самоврядування.
В колективі триває процес вивчення один одного, пошуки товаришів і друзів.
Оскільки ядро активу ще не має досвіду роботи, педагоги висувають до учнів
категоричні вимоги, спираючись на ядро активу. Невиконання учнем вимог
шкільного режиму відтепер слід розглядати як свідому протидію і вживати певних
заходів впливу. Особливу увагу приділяють засвоєнню органами самоврядування
своїх прав і обов'язків, методів роботи. Розширюється актив. Іноді на цій
стадії може утворитися і неофіційна група, яка протиставляє себе активу. Проте
наявність органів самоврядування допомагає вчителеві справлятися з нею. На третій стадії
вимоги висуває колектив. Цього досягають, згуртувавши вихованців у єдиній
діяльності. Педагог працює з активом, допомагає йому завоювати авторитет серед
учнів, контролює його діяльність, прагнучи залучити до нього найбільше учнів з
метою посилення його виховних можливостей. Вимоги педагогів і активу учнів
стають лінією поведінки всього учнівського колективу. На четвертій стадії кожен учень сприймає колективні,
загальноприйняті вимоги як вимоги до себе. Створюють умови для нових,
складніших вимог, які висуваються в процесі розвитку колективу, розширюються
права та обов'язки активу, ускладнюються види діяльності колективу. На всіх стадіях розвитку учнівського колективу педагоги
цілеспрямовано працюють над його згуртуванням. Важливою у цій роботі є система
— низка послідовно поставлених перед колективом цілей, досягнення яких зумовлює
перехід від простого задоволення до глибокого почуття обов'язку. 16. Діалектика розвитку колективу. А.С.
Макаренко і В.О. Сухомлинський про особливості виховання особистості в
колективі. Виховне значення колективу, його впливу на особистість
учня досить суттєве. Оскільки кожен учень щодня перебуває в класі, то й клас
(свідомо чи несвідомо) впливає на нього. Колектив — не застигла структура, він постійно розвивається,
проходячи певні стадії. Стадійність розвитку колективу є вираженням внутрішньої
діалектики його становлення, в основі якої — рівень взаємовідносин між вихователем
і вихованцями, між членами колективу. Шкільний колектив у своєму розвитку
проходить чотири стадії: 1. Створення колективу учнів. Спочатку колектив лише
формується, члени його недостатньо знають один одного, не виявляють ініціативи
в діяльності. Ще не сформований його актив. Педагог повинен допомогти учням сформулювати систему
єдиних вимог — рішучих за формою, зрозумілих за змістом, організувати його
діяльність на засадах єдиноначальності керівництва, педагогічного
авторитаризму. Він вивчає особисті якості членів колективу, знайомить їх,
сприяє обиранню органів самоврядування, інструктує щодо їх функції, контролює
їх роботу, а в разі необхідності — допомагає. Взаємини між педагогом і
вихованцями будуються на засадах безпосереднього впливу на колектив та на
кожного його учасника. 2. Поширення
впливу активу на весь колектив. На цій стадії відбувається залучення активістів
до керівництва колективом, акцентуючи їх увагу на відповідальності,
ініціативі та самостійності. Водночас відбувається залучення пасивних учнів до
громадського життя. За правильно організованої роботи актив швидко починає
виявляти ініціативу у визначенні завдань та організації колективної діяльності. Педагог окреслює подальші перспективи діяльності колективу
(в навчанні, праці, спорті, іграх, позакласних заходах), дбає про посилення
довіри до активістів, частково передає їм свої функції (контролю за
чергуванням по школі або класу, прибирання класної кімнати, харчування в
їдальні, підготовки до свят). Взаємини між ним та учнями розвиваються на
засадах демократизму, паралельних впливів (поєднання безпосереднього й
опосередкованого впливу). Стадія триває один—півтора року, залежно від стосунків
усередині колективу. На її початку колектив нібито поділений на три
соціально-психологічні мікрогрупи: активістів (опору класного керівника),
пасивних учнів (які поступово долають байдужість), «ядро опору» (педагогічно
занедбані діти). Наприкінці її клас стає психологічно та педагогічно
однорідним. 3. Вирішальний
вплив громадської думки більшості. Більшість дітей з перших днів діє свідомо,
активно, а колектив усвідомлює завдання, поставлені перед ним. Педагог
допомагає активові здобути авторитет серед учнів, контролює його діяльність.
Керівництво колективом відбувається на засадах демократизму, визнанні права
колективу самостійно вирішувати питання про заохочення чи покарання своїх
учасників, планування роботи, оцінювання поведінки учнів, запровадження системи
доручень мікро-групам учнів, окремим членам колективу. На цій стадії посилюється вплив громадської думки
колективу, боротьба за його честь, орієнтація та самоконтроль поведінки і
навчальної діяльності. 4.
Самовиховання як вищий тип виховання в колективі. Кожен учень сприймає
колективні, загальноприйняті вимоги як вимоги до себе. У них розвивається інтерес
до самовиховання, що переходить у внутрішнє прагнення до вдосконалення
особистих якостей, рис характеру. Педагог інструктує, консультує, надає методичну допомогу
щодо прийомів самовиховання (самоаналізу, самонавіювання, самонаказу,
самовідмови від негативного), поступово привчаючи до нього весь колектив.
Допомагає учням визначити потрібні для самовдосконалення якості, скласти
індивідуальні плани самопізнання, саморозвитку. Беручи до уваги вимоги
колективу до кожного його учасника, досягнутий рівень розвитку колективу,
вікові та індивідуальні особливості дітей, педагог коригує самовиховання,
створює загальну мажорну атмосферу. На всіх стадіях розвитку учнівського колективу необхідна
системність — послідовно сформульовані перед колективом завдання, виконання
яких забезпечуватиме перехід від простого задоволення результатами до глибокого
почуття обов'язку. На першій стадії видатний педагог Макаренко радив
організатору колективу брати на себе диктаторські повноваження. Організатор
повинен був сам, без будь-якого узгодження з колективом ставити вимоги,
обов'язкові длявиконання кожним. Для другої стадії розвитку колективу характерною була
наявність його ядра, тобто групи дітей, які свідомо підтримують вимоги
організатора колективу. Тобто і на цій стадії вимоги продовжує ставити
організатор, але ці вимоги вже сприймаються колективом не з таким опором, як на
стадії диктату, бо вони підтримані багатьма товаришами по колективу. Третя стадія передбачала можливість колегіального
вирішення всіх питань життя колективу демократичним способом — на основі
прийняття рішення більшістю голосів. Отже, вимоги до кожного члена колективу
ставив сам колектив, бо вони випливали з прийнятих ним рішень. Виділяв окремо А.С. Макаренко і найвищу, четверту
стадію розвитку колективу — стадію самовиховання, коли кожен член колективу не
чекає, поки дасть йому доручення колектив чи його лідер, а сам, виходячи з
інтересів колективу, бере на себе певні обов'язки, виконує їх та ще й сам себе
контролює. Результатом такого підходу до формування колективу або
суспільства могло бути досягнення високого рівня виконавчої дисципліни,
створення майже воєнізованого колективу. А.С. Макаренко помітив, що колектив не просто живе
доти, доки він розвивається (закон руху колективу), але й потребує реалізації
системи перспективних ліній, в яку входять близька, середня і далека
перспективи. Це означає, що колектив повинен мати перед собою не лише якусь
найближчу за часом і за необхідними для її досягнення зусиллями перспективу
(мету), а й більш віддалену і навіть дуже далеку. Зрозуміло, що таких цілей
може бути і більше трьох. Головне, щоб була динаміка: коли близька мета
досягнута, то вже середня може стати близькою, а більш віддалені також
наближаються. Якщо ж такої системи цілей в колективі нема, а поставлена лише
якась одна мета, то після досягнення цієї мети зникає той фактор, який
об'єднував всіх у колективі і був рушієм його розвитку. А зупинка у розвитку
колективу неодмінно веде до смерті колективу. Використання ж системи перспективних ліній формує у
дітей соціальний оптимізм, прагнення досягти власною працею «завтрашньої
радості». А.С. Макаренко був неперевершеним майстром
індивідуального впливу, але він розумів, що здійснити всю виховну роботу лише
з допомогою «педагогіки індивідуальної дії» просто фізично неможливо та й
недоцільно. Більше того, він на власному досвіді прийшов до твердого
переконання, що безпосереднього переходу від впливу на цілий колектив до впливу
на окрему особу, як коректив до розвитку колективу, також не повинно бути, а
найдоцільнішим є тільки перехід опосередкований через спеціально організований
з педагогічною метою первинний колектив. Тобто він намагався здійснювати
виховання кожного педагогічно-насиченим середовищем первинного колективу, в
якому всі його члени перебували у постійному діловому, товариському і навіть
побутовому спілкуванні. Такий вихований вплив він назвав «педагогікою
паралельної дії». Макаренко найпершою умовою виховання в колективі
вважав гармонію інтересів суспільства і особистості, застерігав від формування
в колективі «гнилого активу», вождізму. Він навіть досить чітко підмітив, що
«гниття починається з користування привілеями». Але в духовному житті країни також існували свої базис
і надбудова. Базисом, на жаль, були ідеологічні догмати, а до наукової
надбудови керівники держави не прислухалися. Та й не дивно, бо у самих «верхах»
панував дух вождізму, культу особи. В умовах гуманізації виховання Сухомлинський по-новому
осмислює суть взаємин колективу і кожного вихованця, розвиває ідеї А.С.
Макаренка щодо виховного впливу колективу на дитячу особистість. У роботах
«Виховання колективізму у школярів», «Духовний світ школяра», «Розмова з
молодим директором школи» він встановлює принципи взаємозалежностей
особистості і колективу. На думку педагога, колектив лише тоді позитивно
впливає на становлення кожного вихованця, коли сам колектив має насичене
духовне життя та складається з яскравих особистостей. За цих умов кожен вихованець
здатен впливати на загальний стиль взаємин у колективі, збагачуючи при цьому
кожного з дітей чи підлітків. Саме ці умови дозволяють гармонізувати взаємини у
дитячому співтоваристві. 16. Розвиток дитячого колективу Теорія колективу детально розроблена видатним представником
вітчизняної педагогіки А.С. Макаренком. Він сформулював закон життя колективу:
рух — форма життя колективу, зупинка — форма його смерті; визначив принципи
розвитку колективу (гласності, відповідальної залежності, перспективних ліній,
паралельної дії); розробив детальну технологію формування колективу. Поступово
його концепція сформувалася у дослідженнях 60-70 років як теорія стаді розвитку
дитячого колективу. Сучасна теорія розвитку колективу
є своєрідним дороговказом для класного керівника, який працює з учнями від
четвертого — п'ятого класу до одинадцятого. Нижче подаємо у стислому вигляді. Перша стадія — створення
колективу учнів. Знайомство класного керівника з дітьми, що переходить у
систематичне, глибоке вивчення їх. Ознайомлення учнів з єдиними вимогами,
правилами внутрішнього порядку та режимом дня школи. Вправи, ігрові елементи
(заохочення, змагання) для закріплення цих вимог. Формування органів
самоврядування: обрання старости класу, призначення чи обрання активістів на
всі посади. Вироблення в обраних активістів початкових організаторських
навичок: інструктування їх про функції, методики їх виконання. На цьому етапі педагог є єдиним
виразником громадських вимог. Здебільшого вимоги учня до себе ще не
усвідомлені. Проте серед дітей виділяються найактивніші. Наприкінці стадії, яка
орієнтовно триває навчальну чверть, створюється певний авторитет активістів
серед учнів класу. Друга стадія — поширення впливу
активу на весь колектив. Актив не тільки підтримує вимоги педагога, а й сам
ставить їх перед членами колективу, керуючись своїми поняттями про те, що
приносить користь, а що — шкоду інтересам колективу. Якщо активісти правильно
розуміють потреби колективу, то вони стають надійними помічниками педагога.
Через актив класний керівник висуває дальші перспективи діяльності колективу (у
навчанні, праці, спорті, іграх тощо) і одночасно зміцнює їх авторитет у
середовищі школярів, частково передає їм свої функції з питань організації
дітей: організацію прибирання шкільної кімнати, спільне харчування в їдальні,
підготовку до свят тощо. Поступово залучає до громадського життя пасивних
учнів, допомагає їм у розвитку ініціативи та самодіяльності. Шкільні органи самоврядування,
уникаючи формалізму, обговорюють звіти класних самоврядовців, пропонують їм
нові, оригінальні та ініціативні форми роботи. Здійснюється передача шкільних
традицій у класи: шкільні свята (наприклад, новорічної ялинки, дня птахів,
виставки квітів та ін.). Клас залучається до єдиної системи чергувань і самообслуговування
в школі. Розвиток колективу на
цій стадії пов'язаний з подоланням протиріч: між колективом і окремими учнями,
які випереджають у своєму розвиткові вимоги колективу або, навпаки, відстають
від них; між загальними та індивідуальними перспективами; між нормами
поведінки колективу і нормами, які стихійно складаються в класі; між окремими
групами учнів з різними ціннісними орієнтаціями та ін. Тому в розвиткові
колективу неминучі стрибки, зупинки, рух назад. Друга стадія може тривати
один-півтора року, що залежить від того, наскільки колектив став суб'єктом
виховання, чи можна його цілеспрямовано використовувати з метою індивідуального
розвитку кожного учня. Третя стадія — вирішальний вплив громадської думки,
більшості. Усвідомлення громадської думки в колективі всіма учнями. Активізація
кожної особистості, розвиток у неї внутрішніх стимулів свідомого ставлення до
навчання, поведінки, праці та інших шкільних обов'язків. Взаємозаміна
активістів у різних ролях у класі, створення загальної системи передачі функцій
і досвіду. Надання прав колективу самостійно, без втручання класного керівника
розв'язувати питання про заохочення і стягнення, планування своєї роботи та ін.
Підготовка найактивніших учнів до цілеспрямованого само виховання. На цій стадії колектив
перетворюється в інструмент індивідуального розвитку кожного з його членів.
Загальний досвід, однакові оцінки подій є основною ознакою і найбільш характерною
рисою колективу на третій стадії. Четверта стадія —
самовиховання. Завдяки міцно засвоєному колективному досвіду кожен
учень сам проявляє до себе певні вимоги. Виконання моральних норм стає його потребою,
процес виховання переходить у процес самовиховання. Педагог корегує
самовиховання старшокласників: допомагає визначити найпотрібніші для
самовдосконалення якості,
скласти індивідуальний план
самопізнання та
самовдосконалення якостей інтелектуального, морального, естетичного
саморозвитку, інструктує і консультує щодо прийомів та засобів
самовдосконалення і самоаналізу, самонавіювання, самонаказу, самовідмови від
негативного. На всіх стадіях розвитку
колективу особливо важливим, на думку А.С. Макаренка, є вибір цілей. Практичну
мету, яка здатна захопити і згуртувати вихованців, він називав перспективою.
При цьому Макаренко виходив з положення про те, що «дійсним стимулом людського
життя є завтрашня радість». Усвідомлена й сприйнята учнем перспективна ціль
стає мобілізуючою силою, яка допомагає долати труднощі і перешкоди. В практиці
виховної роботи він вирізняв три види перспектив: близьку, середню і далеку.
Близька перспектива висувається перед колективом, що знаходиться на будь-якій
стадії розвитку. Вона обов'язково повинна спиратися на особисту зацікавленість
вихованців, кожен учень повинен сприймати її як завтрашню радість, задоволення:
провести цікаву гру, разом погуляти, відвідати цирк тощо. Середня перспектива —
це проект колективної події, дещо віддаленої в часі: підготовка до спортивного
змагання, шкільного свята, вечорниць. Далека перспектива — віддалена у часі,
найбільш соціально значима мета, досягнення якої потребує чималих зусиль.
Наприклад, успішно закінчити школу, обрати професію, продовжити навчання. Система перспективних цілей
будується так, щоб колектив у будь-який момент часу мав перед собою захоплюючу
мету, жив нею, докладав зусиль для її здійснення. Безперервна зміна перспектив,
постановка нових і ускладнених завдань є обов'язковою умовою прогресивного руху
колективу. Давно відомо, що безпосередній вплив педагога на
вихованця з ряду причин може бути малоефективним. Кращі результати дає вилив
через оточуючих його ровесників. Враховуючи це, А.С. Макаренко висунув принцип
паралельної дії: на вихованця одночасно повинно впливати щонайменше три сили:
вихователь, актив і весь колектив. Принцип паралельної дії може застосовуватися
вже на другій стадії розвитку колективу. | |
Переглядів: 4455 | |
Всього коментарів: 0 | |