Головна » Статті » Педагогіка » Державний іспит із педагогіки |
17. Дитячі та юнацькі організації В останні десятиліття
на принципово нових засадах стала працювати піонерська організація, виникли
такі дитячі та юнацькі організації, як «Пласт», «Сокільський доріст», «Курінь»
та ін. «Пласт» — складова світового скаутського руху, ідейним засадам і
організаційним принципам якого надано національного змісту. Діяв у Галичині в
1911—1930 рр. та періодично на різних теренах України до 1939 р. Після Другої
світової війни «Пласт» було заборонено, його вважали ворожою націоналістичною
організацією. З проголошенням незалежності України «Пласт» швидко відродився. За своєю структурою «Пласт»
охоплює такі вікові категорії: новаки і новачки (7—11 років), юнаки і юначки
(11—17 років), старші пластуни і пластунки (17—ЗО років), приятелі «Пласту»
(батьки і друзі). Кличем пластової організації є «СКОБ» (Сильно! Красно!
Обережно! Бистро!). Він виявляється в усіх напрямах пластової організації і
стає важливою настановою на все життя. Пластові організації
покликані здійснювати всебічне патріотичне виховання молоді, розвивати її
моральні, духовні й фізичні риси, вишколювати на свідомих, відповідальних і
повноцінних громадян за допомогою виховних методів і на ідейних засадах
«Пласту», що спираються на пластову присягу, пластовий закон і Три головні
обов'язки пластуна: плекати традиції предків, передавати молоді знання і
розуміння їх історії, культури, змагань за ідеї. Головними моральними та ідейними
засадами «Пласту» є вічні загальнолюдські цінності, які виражають ставлення
особи до природи, суспільства і себе. Усе це сконцентровано у пластовій
присязі: «Присягаюся своєю честю, що робитиму все, що в моїй плі, щоб: Бути
вірним Богові й Україні, Помагати іншим, Жити за пластовим законом, Слухатись
пластового проводу». Виконання присяги «Пласту»
вимагає від пластуна дотримання таких правил пластового закону: 1. Пластун
славний. сумлінний. точний. ощадний. справедливий. ввічливий. братерський і
доброзичливий. врівноважений. корисний. слухняний. пильний. дбає про своє
здоров'я. любить красу і дбає про неї. завжди доброї гадки. Ці вимоги передбачають формування
адекватних рис характеру. Вони є основою складання плану самовиховання для
кожного пластуна. На основі пластової присяги та правил закону ґрунтується вся
діяльність організації. Пластові організації використовують загальні методи виховання,
але у них превалюють ігрові моменти. Загалом виховна методика спрямована на
спонукання пластунів до самовдосконалення. Члени «Пласту» проходять чотири
послідовних етапи: 1) підготовчий — отримання відзнаки пластуна-прихильника; 2)
складання першої проби пластуна-учасника; 3) складання другої проби
пластуна-розвідувача; 4) складання третьої проби пластуна-скоба. Паралельно зі складанням проб
юнацтво освоює так звані вмілості — набуття практичних знань і вмінь у різноманітних
галузях: картографії, фотографуванні, догляді за хворими, туризмі, альпінізмі
та ін. Усього розроблено понад 120 різних умілостей. Знаючи перелік вимог конкретної
вмілості, пластуни готуються до них: читають літературу, звертаються до
фахівців тощо. Відтак вони відбувають випробування — своєрідний іспит, за
результатами якого їм надають відповідну відзнаку: нашивку на рукав однострою
та спеціальне посвідчення. Згаданий однострій (уніформа
зеленого кольору) у «Пласті» набуває особливого виховного значення. На нього,
згідно з вимогами відповідних приписів, нашивають пластові відзнаки: пластового
ступеня, складених умілостей, відзнаку діловодства, відзнаку належності до
гуртка чи куреня, значки успішно відбутих таборів, вишколів, мандрівок,
відзначення та нагороди. Під комірцем сорочки пластуни носять хустинку кольору
свого куреня. Глянувши на однострій, можна зробити висновок про активність і
досвідченість пластуна, він є предметом особливої гордості, поваги товаришів. «Сокільський доріст» —
національно-патріотичні освітньо-молодіжні товариства, що діють в окремих
регіонах України. Первинним його осередком є соколине гніздо, яке створюється за місцем проживання. Гніздо
налічує не менше 5 членів. Гнізда об'єднуються в чоти (рої). До складу чот
входить 3—5 гнізд. Керує гніздом гніздовий, роєм — ройовий (чотовий). Чоти,
окремі гнізда в межах села (міста) об'єднуються в станиці. Станичний може мати
ранг соколиного сотника (чотового, гніздового) залежно від кількості членів.
Він формує свою канцелярію, має писаря та ін. Структура «Сокільського доросту»
триступенева: соколята — 6—11 років, молоді соколи — 12—14 років, соколи —
15—18 років. Головними напрямами діяльності
товариства є: вивчення і відродження кращих традицій «Сокола», українських
національно-патріотичних, молодіжних, дитячих товариств та організацій;
розвиток і урізноманітнення форм їх діяльності; виховання членів товариства на
ідеях свободи, рівності, національної та особистої гідності, шанування
родинних зв'язків, працелюбності, взаємодопомоги й самодисципліни; … З метою всебічного виховання
своїх членів товариства залучають їх до таких видів діяльності:
національно-історичної (вивчення історії України, вікторини, уроки пам'яті,
тематичні вечори, зустрічі, «круглі столи» з від повідної тематики, догляд за
могилами, допомога борцям за волю України тощо); спортивно-оздоровчої
(змагання, сокільські забави, козацькі забави, спортивні випробування тощо);
туристично-краєзнавчої (походи, мандрівки, табори, змагання та ін) ... «Курінь» — дитячо-юнацька організація, що ставить за мету виховання духовно та
фізично розвиненого юного покоління на історично сформованих засадах козацького
світогляду та способу життя, в дусі відданості Батьківщині та її народу, на
основі відродження національних, загальнолюдських духовних і моральних
цінностей. Членом організації може стати
кожен хлопець чи дівчина віком від 6 до 18 років, які люблять Україну, хочуть
добре знати її історію і літературу, давнє минуле, поділяють ідеали юного
козацтва. Особи, яким виповнилося 18 років, за бажанням можуть зберегти своє
членство. їм присвоюють звання «козак-наставник», і вони беруть участь у
виховній роботі з молоддю. Члени організації діляться на
козачат (молодші школярі) віком 6—10 років, джур (середні школярі) віком 10—
15 років та молодих козаків (старшокласники) віком 15— 18 років. Основою
організаційної структури є курінь — первинний козацький осередок за місцем
проживання чи місцем навчання або за інтересами (курінь любителів історії
козаччини, курінь джур, бандуристів та ін.). Головна організаційна одиниця
козачат, джур та козаків — десяток, що складається з 10—15 членів організації
й ділиться на застави по 3—5 осіб у кожній. Десятки об'єднуються в загін
(чоту), загони козацької молоді одного віку входять до складу сотні, а сотні —
до куреня козацької організації навчального закладу. На чолі кожної
структурної козацької одиниці стоїть старшина, в заставі — заставний, в десятці
— отаман (десятник), в загоні — чотар (писар), в сотні — писар, осавул,
хорунжий, в курені — отаман, писар, обозний, осавул, бунчужний, скарбник,
суддя, довбуш, товмач, шафар. Кодекс лицарської честі для козачат гласить: Шануй і маму, й тата, завжди
працюй завзято; Люби рідну країну, що зветься Україна; Турбуйся про молодших,
жіноцтво поважай; Будь сильним, справедливим, і скромним, і правдивим, І рідну
Батьківщину ти завжди захищай! Діяльність громадських дитячих та
юнацьких організацій, об'єднань, товариств сприяє: задоволенню і правильному
формуванню основних життєво необхідних на різних вікових етапах потреб в емоційному
контакті з ровесниками, друзями;
прихильності й упевненості; успіху, визнанні себе серед інших; у виборі
й випробовуванні власних сил, переживанні чогось над звичайного; в активній
діяльності, розвитку інтересів, уподобань; розвитку творчих потреб і
здібностей, підтриманню, збереженню і розвитку таланту, обдарованості;
формуванню характеру особи, її всебічному розвитку навичок самовдосконалення;
поєднанню ідей, поглядів, звичок; товариському гуртуванню, поглибленню дружніх зв'язків, розвитку
приятельських відносин як основи для майбутнього подружнього життя; відтворенню
душевно-моральних сил, задоволеню рекреаційно-соціалізаційних
потреб. Які цілі ставить собі наша система? По-перше, вироблення
особистого характеру. По-друге, ми намагаємося навчити юнака якоїсь ручної
роботи і розвинути любов допраці. По-третє, ми хочемо навчити його допомагати іншим і щоб він перейнявся цим
бажанням. По-четвете розвинути відданість своїм керівникам, родичам та отизм. 18. Участь сім'ї і громадськості
в організації дозвілля школярів Дозвілля школяра є
часом вільного вибору ним занять, розваг, друзів. Проведення вільного часу і
ціннісні орієнтації в сфері дозвілля свідчать про спрямованість поведінки
людини. Для учнів вільним є позаурочний
час, який вони можуть використати для поглиблення знань з навчальних
предметів, задоволення і розвитку інтересів, запитів і нахилів, духовного
зростання, вдосконалення фізичних якостей та відпочинку. Використовується він
за власним бажанням учня. Головним при цьому є те, наскільки раціонально і
корисно він витрачається. Раціональне використання вільного
часу охоплює певну сукупність занять, спрямованих на формування суспільно
корисних установок, всебічний розвиток особистості. Йдеться про затрати часу на
самоосвіту, суспільну роботу, заняття фізкультурою і спортом, художньою і
технічною творчістю, відпочинок і розваги. Нераціональними можна вважати дії у
вільний час, які призводять до деградації особистості або є порушенням
суспільних правил. Вільний час школярів має свою
специфіку. Передусім на його структуру, величину та зміст впливає правове становище
(заборона відвідувати деякі кінофільми, продаж тютюну та алкоголю, особливе
регулювання перебування у громадських місцях). Він повинен бути під контролем
сім'ї, школи, спрямовуватися ними. Регулювання вільного часу
школярів не передбачає жорстке його програмування. Привабливість вільного часу
полягає у відносній свободі, самостійності школяра у виборі варіантів
поведінки. Організація дозвілля передбачає індивідуальний підхід, попередню
роботу з формування потреб, звичок, уміння розумно проводити дозвілля.
Вдосконалення цієї роботи означає урізноманітнення самодіяльності школярів, їх
занять за інтересами, розширення форм позаурочної роботи, заповнення вільного
часу корисною справою. Для раціонального проведення
вільного часу важливо формувати у школяра самостійність. Не привчена до самостійності
дитина звикає, що все за неї зроблять і повинні зробити дорослі. Відсутність
самостійних навичок відпочинку не дає їм змоги правильно планувати свій час.
Поки дитина не стане активним учасником організації власного вільного часу, не
вкладе в нього свою працю, фантазію, він буде для неї тягарем. Учні мають чітко уявити, що
відпочинок у вільний час не повинен бути пов'язаним із пасивним станом
організму. Ним можуть бути й активна робота, руховий режим. Форми проведення учнями свого
дозвілля залежать від об'єктивних умов і від суб'єктивних факторів (рівня розвитку,
потреб, інтересів, ціннісних орієнтацій особистості). Однак багато школярів
витрачають вільний час на заняття, які не потребують високого культурного
рівня розвитку і не сприяють цьому. Між способом використання
вільного часу і всебічним розвитком особистості людини існує тісний зв'язок.
Інтелектуально розвинені люди використовують вільний час для підвищення свого
рівня, а низький рівень розвитку зумовлює спрощені, примітивні потреби. Школярі, як правило, вільний час
проводять за місцем проживання. Перебування їх у колі ровесників дає змогу
відчути свою належність до них, утвердити себе через подібність з ними. Організація вільного часу школяра
не повинна зводитися до відвернення його від вулиці, оскільки вона небезпечна
лише тоді, коли її виховний вплив на учня єдиний. Негативний її вплив може
бути заблокований цілеспрямованим заняттям спортом, участю в роботі предметних
гуртків тощо. Важливою умовою ефективного
формування уміння раціонально організовувати свій вільний час є поєднання
керівництва дорослих з ініціативою і самостійністю учнів. Надмірна опіка у цій
справі дорослих викликає спротив у школярів, особливо у старшокласників.
Головне, щоб дитина вчилася цікаво проводити вільний час наодинці, що сприяє
розвитку індивідуальності. Останнім часом увійшли у вжиток
різноманітні спеціальні терміни («індустрія дозвілля», «інфраструктура
дозвілля», «культура відпочинку»), які свідчать про непересічну важливість
цієї проблематики. На Заході навіть існують різноманітні навчальні програми,
посібники, рекомендації щодо проведення відпочинку, організовано підготовку
педагогів і менеджерів дозвілля. 19. Позашкільні
навчально-виховні заклади Національна доктрина розвитку
освіти передбачає забезпечення її доступності у державних і комунальних позашкільних
навчальних закладах; розвиток цілісної міжгалузевої системи позашкільних
закладів різних типів і профілів для забезпечення розвитку здібностей і
талантів обдарованих дітей та молоді, а також задоволення потреб населення у
додаткових культурно-освітніх, дослідницьких, спортивно-оздоровчих та інших
послугах; оновлення змісту й методичного забезпечення, індивідуалізації та
диференціації навчання обдарованої молоді; створення системи підготовки та
підвищення кваліфікації педагогічних керівних кадрів для позашкільної освіти і
виховання. Позашкільні навчально-виховні
заклади — широкодоступні заклади освіти, які дають
дітям та юнацтву додаткову освіту, спрямовану на здобуття знань, умінь і
навичок за інтересами, забезпечують потреби особистості у творчій
самореалізації та організації змістовного дозвілля. До них належать палаци, будинки,
станції, клуби й центри дитячої, юнацької творчості, дитячо-юнацькі спортивні
школи, школи мистецтва, студії, бібліотеки, оздоровчі та інші заклади. Такі заклади можуть бути
комплексними і профільними. Комплексні
позашкільні заклади забезпечують роботу творчих об'єднань за інтересами
(гуртки, секції, ансамблі, театри тощо), профільні
— умови для розвитку природних нахилів та інтересів дітей і підлітків,
задоволення їх потреб з певного напряму діяльності. Усі вони працюють за
річним планом, заняття у них починаються, як правило, 10 вересня поточного року
і закінчуються 26 травня наступного. Набір учнів відбувається як на
безконкурсній основі, так і за конкурсом, умови якого виробляє заклад.
Навчально-виховний процес здійснюється диференційовано, відповідно до
індивідуальних можливостей дітей та з урахуванням їхні вікових особливостей. Палаци та будинки дитячої
творчості організовують гуртки (наукові, технічні, мистецькі, спортивні тощо),
колективи художньої самодіяльності (хори, оркестри, ансамблі пісні й танцю,
театральні колективи та ін.), клуби любителів природи. Центри і станції юних техніків проводять
серед школярів роботу в галузі техніки, організовуючи радіотехнічні,
авіамодельні, фотолюбителів, телемеханіки та інші гуртки. Центри і станції юних
натуралістів мають своїм завданням виховання в учнів любові й інтересу до
природи, формування у них умінь і навичок дослідницької роботи. Працюють гуртки
юних городників, тваринників, садово-дів, механізаторів сільського господарства
та ін. Центри та станції юних туристів
організовують подорожі школярів за межі постійного проживання для відпочинку
і вивчення рідного краю та інших країн. Подорожі можуть бути пішохідними,
лижними, автомобільними, авіаційними, велосипедними, водними, залізничними,
комбінованими. Дитячі спортивні школи готують на
базі всебічного фізичного розвитку спортсменів. У них працюють секції з
окремих видів спорту, поділені на навчальні групи за статтю, віком і ступенем
спортивної підготовки учнів. Дитячі залізниці сприяють
розширенню технічного кругозору та розвитку технічної творчості учнів, допомагають
в організації професійної орієнтації. Бібліотеки для дітей надають
практичну допомогу школярам у засвоєнні знань з основ наук, сприяють розвитку
читацьких інтересів, вихованню читацької культури, любові до книги. На початку XXI ст. в Україні діяло 1521 позашкільна установа, в яких
займалося понад 1 млн. 250 тис. дітей. З ними працювало понад 3,5 тис.
педагогічних працівників. На діяльність позашкільних
закладів останнім часом певною мірою впливають органи самоврядування, розвиток
форм якого залежить від розвитку різних видів гурткової роботи, змісту
діяльності і завдань кожного конкретного колективу. Самоврядування сприяє формуванню
соціально активної, гуманістично спрямованої особистості з глибоко усвідомленою
громадською позицією, почуттям національної самосвідомості, здатної ефективно
розв'язувати буденні масштабні завдання. У позашкільній виховній роботі
набули поширення масові, групові та індивідуальні форми виховання дітей: читання
лекцій про досягнення науки і техніки; зустрічі з діячами науки, техніки,
мистецтва; виставки дитячої творчості, олімпіади, огляди, конкурси та ін.
Групові форми виховної роботи зосереджують учнів на діяльності гуртків, секцій,
клубів, студій та ін. Індивідуальна форма роботи передбачає виконання школярами
творчих індивідуальних завдань: опанування гри на музичних інструментах,
навичок образотворчої діяльності тощо. Творчі об'єднання у позашкільних
закладах класифікують за трьома рівнями: 1. Початковий - творчі об'єднання
загальнорозвивального спрямування, що сприяють виявленню творчих здібностей
дітей, розвитку їхнього інтересу до творчої діяльності. 2. Основний - творчі
об'єднання, які розвивають стійкі інтереси дітей та учнівської молоді, дають їм
додаткову освіту, задовольняють потреби у професійній орієнтації. 3. Вищий -
творчі об'єднання за інтересами для юних талантів, обдарованих дітей та
юнацтва. Відповідно до рівня класифікації
визначають мету і перспективи діяльності творчого об'єднання, його чисельний
склад, кількість годин для опанування програми тощо. Важливим
завданням позашкільних установ є надання школам допомоги в організації
позакласної виховної роботи з учнями. В Україні діє три державні позашкільні
заклади — еколого-натуралістичний центр, центр науково-технічної творчості,
центр туризму і краєзнавства. Як науково-методична установа функціонує
Національний центр естетичного виховання. Набуло поширення створення позашкільних
навчально-виховних закладів нового типу: навчально-дослідницьких та
творчо-виробничих центрів творчості, туризму, краєзнавства, шкіл мистецтва, спортивно-технічних
шкіл, клубних закладів, театральних комплексів, соціально-педагогічних
комплексів, кіноцентрів, міжшкільних клубів тощо. За участю вихованців позашкільних
закладів щороку проводять Всеукраїнські конкурси «Наукова зміна», «Таланти
твої, Україно», виставки, олімпіади, турніри, конкурси. Вимоги до діяльності
позашкільних установ випливають із загальних принципів організації позакласної
та позашкільної роботи, що передбачають органічний зв'язок позашкільних
установ з виховною діяльністю школи; узгодженість дій з виховною роботою
дитячих та юнацьких організацій, сім'ї і громадськості; масове охоплення дітей
за умови дотримання добровільності щодо участі в гуртках і секціях позашкільних
установ; поєднання масових, групових та індивідуальних форм виховної роботи;
вільний вибір дітьми характеру творчої діяльності; стимулювання їхньої активної
творчої діяльності. | |
Переглядів: 1862 | |
Всього коментарів: 0 | |