Головна » Статті » Курсові, дипломні та магістерські » Магістерська |
ШКОЛОЗНАВСТВО 1,2.
Предмет школознавства. Принципи управління освітою Важливим
розділом педагогіки є школознавство, яке охоплює принципи управління та
керівництва школою, діяльність органів народної освіти, організацію обліку,
звітності та ін. Школознавство — галузь педагогічної науки, що має
своєю метою дослідження змісту і методів управління шкільною справою,
розкриття особливостей системи керівництва школою, організації Ті роботи. Управління є
діяльністю, спрямованою на розроблення й реалізацію рішень, організацію
контролю та аналізу результатів. Науково
обґрунтоване керівництво закладами освіти можливе за дотримання таких принципів
управління: а) принцип науковості. Передбачає врахування під час організації
навчально-виховного процесу в навчальних закладах досягнень педагогіки,
психології, методик викладання навчальних предметів, фізіології, гігієни,
кібернетики та інших наук, які дають змогу здійснювати цей процес на наукових
засадах; б) принцип демократизації. При розв'язанні проблем діяльності
навчального закладу керівник має зважати на думку педагогічного колективу,
батьківської громадськості, учнів, систематично звітувати про свою роботу перед
працівниками школи; в) принцип гуманізації. Потребує налагодження гуманних
стосунків у ланках відносин: дирекція — учителі, учні, батьки; учителі — учні,
батьки; учителі — учителі; учні — учні;
учнівське самоврядування — рядові вихованці; батьки — діти; передбачає
формування гуманної особистості гуманними засобами. Якщо керівник — гуманна людина,
уважний, доброзичливий, справедливий і тактовний, то педагогічний колектив йде
за ним і вірить йому; г) принцип цілеспрямованості. Передбачає визначення
педагогічному, учнівському колективам близької, середньої й далекої перспектив,
розв'язання конкретних завдань для їх досягнення; ґ) принцип плановості.
Потребує чіткого перспективного і щоденного планування усіх напрямів
навчально-виховної, організаційно-господарської діяльності закладу освіти з
урахуванням його умов та можливостей; д) принцип компетентності. Згідно з ним
усі педагогічні та інші працівники закладу освіти повинні мати високий рівень
професійної підготовки, сумлінно виконувати службові обов'язки. Широка загальна
ерудиція, високий рівень професіоналізму, врахування реальних умов праці дають
змогу керівникові творчо розв'язувати складні педагогічні завдання; є) принцип
оптимізації. Полягає у створенні в навчальному закладі належних умов для
ефективної діяльності його працівників; є) принцип ініціативи й активності.
Передбачає наявність цих якостей у керівництва навчального закладу та
створення умов для творчих пошуків усіма педагогами; ж) принцип об'єктивності в
оцінці виконання працівниками закладу освіти своїх обов'язків. Мається на
увазі систематичний контроль за діяльністю працівників закладу, об'єктивне
оцінювання її результатів, гласність і врахування думки педагогічного
колективу; з) принцип поєднання колегіональності з персональною
відповідальністю. Директор школи несе повну відповідальність за
навчально-виховну діяльність перед державними органами, але під час прийняття
важливих рішень з питань діяльності школи зобов'язаний ураховувати думку колективу,
якщо вона не суперечить законам України. Для сучасної
вітчизняної школи актуальним є принцип
державотворення, який полягає у спрямуванні всіх освітніх ланок на
утвердження і розвиток української державності, піднесення їх діяльності до
міжнародних стандартів. 3.
Управління. Ф-ії, методи та принципи управління освітою.
Нова модель і
системи управління сферою освіти, згідно із Національною доктриною розвитку
освіти, має бути відкритою і демократичною, враховувати громадську думку.
Модернізація управління освітою передбачає: оптимізацію державних управлінських
структур, децентралізацію управління; перерозподіл функцій та повноважень між
центральними і місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого
самоврядування та навчальними закладами; перехід до програмно-цільового
управління; поєднання державного і громадського контролю; запровадження нової
етики управлінської діяльності, що базується на принципах взаємоповаги,
позитивної мотивації; прозорість розроблення, експертизи, апробації та затвердження
нормативно-правових документів; створення систем моніторингу ефективності
управлінських рішень, їх впливу на якість освітніх послуг на всіх рівнях;
організацію експериментальної перевірки та експертизи освітніх інновацій;
демократизацію процедури призначення керівників навчальних закладів, їх
атестації; впровадження новітніх інформаційно-управлінських і комп'ютерних технологій;
удосконалення механізму ліцензування, атестації та акредитації навчальних
закладів; підвищення компетентності управлінців усіх рівнів; широке залучення
до управлінської діяльності талановитої молоді, жінок, виховання лідерів у
сфері освіти. Органами державного
управління освітою в Україні є Міністерство освіти і науки України;
міністерства і відомства України, які мають навчально-виховні заклади; Вища
атестаційна комісія (ВАК) України; відділи (управління) освіти місцевих
державних адміністрацій. Центральні органи державного управління освітою беруть участь у
виробленні та втіленні в життя державної політики в галузі освіти, професійної
підготовки кадрів, у визначенні перспектив та напрямів розвитку освіти, вимог
до ЇЇ змісту, рівня і обсягу, нормативів матеріально-технічного, фінансового
забезпечення навчально-виховних закладів; здійснюють координаційні,
науково-методичні, контрольні функції та державне інспектування; забезпечують
зв'язки з іншими державами; організовують впровадження у практику досягнень
науки і передового досвіду; проводять атестацію та акредитацію
навчально-виховних закладів. Місцеві органи влади фінансують навчальні заклади, визначають їх
мережу, забезпечують соціальний захист їх працівників і дітей, ведуть облік
дітей шкільного віку і здійснюють контроль щодо їх навчання до 15 років, встановлюють
опіку над дітьми, які не мають батьків. До органів громадського самоврядування в
системі освіти належать загальні збори (конференція) колективу; рада
навчально-виховного закладу; районна, міська, обласна конференції працівників
освіти; районна, міська ради з питань народної освіти; всеукраїнський збір
працівників освіти. Змістом
діяльності самоврядування є самостійне планування роботи, розв'язання питань
навчально-виховної, наукової, методичної, фінансово-господарської, виробничо-комерційної
діяльності; участь у формуванні планів прийому учнів, студентів, слухачів з
урахуванням державного замовлення та замовлень місцевого значення; визначення
змісту шкільного комплексу освіти, форм і методів навчання; прийняття на роботу
педагогічних та інших працівників; здійснення громадського контролю за
організацією харчування в навчально-виховних закладах. Важливою
функцією органів освіти є інспектування діяльності закладів освіти. Інспектування — система державного контролю за виконанням закладами
й установами освіти постанов, директив і вказівок уряду в галузі освіти,
навчальних планів і програм, інструкцій, наказів і розпоряджень керівних
органів з одночасною практичною допомогою тим, кого контролюють, вжиттям
заходів щодо запобігання й усунення недоліків. Шкільна інспекція
складається з інспекторів Міністерства освіти і науки України, інспекторів
управління освіти обласної державної адміністрації, інспекторів відділів освіти
районної державної адміністрації. Під час
інспектування школи перевіряють її діяльність щодо забезпечення загальної
середньої освіти молоді; організаційну роботу, розстановку й використання
педагогічних кадрів; стан внутрішкільного керівництва, методичну роботу;
систему праці вчителів, уроки та інші форми організації навчання; стан
виховної роботи, зокрема трудового виховання і навчання у школі, діяльність
учнівського самоврядування, позакласної та позашкільної роботи з учнями;
зв'язок школи з сім'єю і громадськістю; навчально-матеріальну базу школи,
виконання планових бюджетних видатків; облік роботи і звітність школи;
адміністративно-господарську діяльність. Інспектування
шкіл може бути: фронтальним: передбачає перевірку всіх сторін діяльності школи,
оцінювання роботи педагогічного колективу, з'ясування передумов успіхів і
причин недоліків у діяльності вчителів; вибірковим: має на меті перевірку
окремих ділянок роботи школи. До нього вдаються за потреби вивчення важливих
конкретних питань, або тих, що незадовільно вирішуються; тематичним: спрямоване
на поглиблене вивчення, вирішення важливої проблеми певною групою шкіл. Основною формою
державного контролю за діяльністю загальноосвітніх навчальних закладів усіх
типів і форм власності є державна атестація закладу, яку проводять не рідше
одного разу на 10 років, у порядку, встановленому Міністерством освіти і науки
України. | |
Переглядів: 7430 | |
Всього коментарів: 0 | |