Головна » Статті » Курсові, дипломні та магістерські » Магістерська |
5. Структура органів управління освітою 1) Міністерство освіти України: АПН України, її
інститути; ВАК України; Вищі заклади освіти ІІІ і ІV рівнів акредитації;
Інститути підвищення кваліфікації педпрацівників; 2) Управління освіти обласної держадміністрації:
Інститут післядипломної освіти; Загальноосвітні заклади інтернатного типу; Вищі
заклади освіти І і ІІ рівнів акредитації; Обласні станції юних техніків,
туристів, натуралістів; 3) Відділ освіти районної (міської)
Держадміністрації: Районний (міський) методичний кабінет; Позашкільні заклади;
Загальноосвітні навчально-виховні заклади; Дошкільні заклади 6. Керівництво навчально-виховною роботою школи
Керівництво
роботою загальноосвітньої школи здійснюють директор, його заступники з
навчальної та виховної роботи, помічник директора з господарської частини. їхні
права та обов'язки окреслені Положенням про середній загальноосвітній навчально-виховний
заклад. Призначення на
посаду та звільнення з посади керівника державного, комунального
загальноосвітнього навчального закладу здійснює відповідний орган управління
освітою. Посаду керівника загальноосвітнього навчального закладу незалежно від
підпорядкування, типу і форми власності може займати особа, яка є громадянином
України, має вищу педагогічну освіту на рівні спеціаліста або магістра, стаж
педагогічної роботи не менше трьох років, успішно пройшла атестацію керівних
кадрів освіти у порядку, встановленому Міністерством освіти і науки України. Призначення на
посаду і звільнення з посади заступників керівника та інших педагогічних
працівників державного загальноосвітнього навчального закладу здійснюють
відповідні органи управління освітою за поданням керівника навчального
закладу, комунального — власник за погодженням з відповідним органом
управління освітою. Директор школи виконує такі обов'язки: забезпечує реалізацію
державної освітньої політики, діє від імені навчально-виховного закладу;
розпоряджається в установленому порядку шкільним майном і коштами, затверджує
за погодженням з радою навчально-виховного закладу кошторис та забезпечує його
виконання, укладає угоди, відкриває рахунки в установах банків і є
розпорядником кредитів; видає в межах своєї компетенції накази та розпорядження,
обов'язкові для всіх учасників навчально-виховного процесу; організовує
навчально-виховний процес, здійснює контроль за його ходом і результатами,
відповідає за якість і ефективність роботи педагогічного колективу, за дотримання
вимог охорони дитинства і праці, створює необхідні умови для участі учнів у
позакласній та позашкільній роботі; за погодженням з радою навчально-виховного
закладу призначає і звільняє своїх заступників, педагогічних працівників,
помічника з господарської частини; за погодженням з профспілковим комітетом
затверджує правила внутрішнього розпорядку, посадові обов'язки працівників
навчально-виховного закладу; створює умови для творчого зростання педагогічних
працівників, пошуку та використання ними ефективних форм і методів навчання та
виховання; несе відповідальність за свою діяльність перед учнями, батьками,
педагогічними працівниками та загальними зборами (конференцією), засновником,
місцевими органами державної виконавчої влади. Заступник директора з навчальної роботи організовує та контролює процес навчання
школярів, їх загальноосвітню і трудову підготовку, всебічний розвиток і поведінку;
перевіряє виконання навчальних планів і програм, якість знань, умінь і навичок
учнів; здійснює керівництво методичною роботою з учителями школи. Заступник директора з виховної роботи організовує
позакласну виховну роботу і дозвілля учнів школи, надає необхідну допомогу
класним керівникам, вихователям та іншим працівникам школи, що залучаються до
проведення виховної роботи з учнями, підтримує зв'язки з позашкільними
установами, громадськими організаціями і державними органами, причетними до
виховання молоді. Помічник директора з
господарської частини відповідає за збереження шкільних будов і майна,
матеріальне забезпечення навчального процесу, санітарний стан школи,
протипожежну безпеку, правильну організацію роботи обслуговуючого персоналу. Не менш важливе
дотримання керівником педагогічного такту у взаємодії з педагогічним колективом.
Загалом керівник має дотримуватися у своїй роботі таких правил: 1. Однаково ставитись до всіх членів колективу,
нічим не виявляти свої симпатії чи антипатії, оцінювати вчителів за їхньою
працею. 2. Бути принциповим у значущому і поступливим у дрібницях. Зайва
принциповість у дрібному сприймається як адміністративна амбіція намагання
продемонструвати свою владу, обмежити самостійність у творчості вчителя. 3.
Радитися з колективом. Це правомірним є тоді, коли керівник не цілком впевнений
у своєму рішенні, і тоді, коли він цілком впевнений у ньому. Порада підлеглого,
незалежно від її цінності, зближує його з керівником. 4. Не виносити на
загальне обговорення нетипові помилки чи діяльність вчителів, які не дають
нічого повчального для колективу. Про них ведуть мову тільки з тим, хто їх
допустив. 5. Керівництво і контроль мають здійснюватися диференційовано, в
групових та індивідуальних формах. Директори, які полюбляють виступати перед
широкою аудиторією, зловживають нотаціями, часто втрачають зв'язок з колективом.
6. Формулюючи зауваження, необхідно передбачати можливу реакцію на них
учителів. 7. Не перетворювати конфліктну ситуацію у тривалий конфлікт. Керівник
незрівнянно менше, ніж рядовий учитель, має право ображатись, не розмовляти,
не вітатись тощо. Навіть здогадка, що керівник «помстився» комусь, кидає тінь
на його репутацію. 8. Поділ учителів на кращих і гірших має бути вмотивованим
і переконливим. 9. Не допускати образ, приниження людської гідності вчителя ні
перед колективом, ні перед учнями, ні в індивідуальній розмові, навіть тоді,
коли доводиться вести мову про його професійну непридатність, переведення на
непедагогічну роботу. 10. Виявляти делікатність у своїх запитаннях, репліках,
жестах, поглядах, поведінці. Якою б не була оцінка вчителя, вона не повинна
супроводжуватися ні іронічним тоном, ні зневажливим жестом чи поглядом. У багатьох
школах діє і такий громадський орган, як щомісячна
нарада при директорі школи. Залежно від обговорюваної проблеми на її
засідання запрошують всіх працівників школи або лише тих, кого вона
стосується. Така форма роботи дає змогу оперативно розв'язувати питання
навчально-виховної діяльності школи, здійснювати контроль за виконанням рішень
наради та рішень засідань педагогічної ради і ради школи. Перспективний
план розвитку школи, як правило, охоплює аналіз роботи школи за попередній
період, визначення важливих завдань на новий період, зміну контингенту учнів
і класів-комплектів, організаційно-педагогічні проблеми розвитку школи, головні
напрями вдосконалення навчально-виховної роботи, роботу з педагогічними
кадрами, адміністративно-господарську діяльність, розвиток
матеріально-технічної бази. Річне планування діяльності школи. Планування на рік дає змогу поєднувати
перспективні завдання з конкретними завданнями на семестр, місяць навчального
року. 7. Планування роботи школи.
Перспективне. Річне. Поточне
Чітке, конкретне
планування навчально-виховної роботи школи є важливою умовою її успішної
діяльності, оскільки воно забезпечує цілеспрямованість у роботі всіх
підрозділів, створює умови для організованої роботи педагогічного та
учнівського колективів, раціонального використання часу та інших можливостей і
резервів. З огляду на
часові виміри, розрізняють перспективне,
річне й поточне планування діяльності школи. Перспективне планування. Завдання – забезпечення цілеспрямованої діяльності
керівництва школи та педагогічного колективу, раціональному розподілі сил,
уникненні повторення в річних планах одних і тих самих заходів. Його структура
може бути довільною. Форми річного плану також довільні. До
підготовки річного плану залучають працівників школи. Наприкінці березня на
основі аналізу діяльності за попередній семестр директор визначає проблеми, які
школа повинна розв'язати в наступному навчальному році, дає завдання своїм
заступникам і окремим працівникам щодо підготовки матеріалів, визначає терміни
їх подання. У квітні на нараді при директорі розглядають питання планування
роботи на наступний рік, обговорюють проблеми й завдання, над якими працюватиме
школа. З числа педагогів можуть створюватися групи для розроблення розділів
плану. Учасникам наради дають завдання підготувати матеріали до річного плану.
їх подають дирекції до 1 червня. Після
закінчення навчального року, врахувавши його підсумки, на основі зібраного
матеріалу складають план роботи школи на наступний навчальний рік. Поточне планування. Воно визначає програму діяльності окремих підрозділів
і виконавців на певні терміни упродовж навчального року. Передбачає складання:
І) розкладу уроків, шкільних гуртків, спортивних секцій; 2) календарних та
поурочних планів учителів, планів виховної роботи класних керівників,
вихователів груп подовженого дня; 3) планів роботи методичних об'єднань, інших
форм методичної роботи, які працюють на базі школи; 4) плану роботи шкільної
бібліотеки; 5) плану роботи батьківського комітету; 6) плану-календаря
навчально-виховного процесу, в якому зазначаються загальношкільні заходи.
Календарне планування навчального матеріалу (планування на семестр) здійснюють
безпосередньо при підготовці програм. На основі календарних учителі
розробляють поурочні плани, структуру і форми яких визначають самостійно. Поурочний план є робочим документом учителя і може бути складений у
формі конспекту, тез, таблиці тощо. У ньому відображають мету, завдання і
головні положення змісту уроку, його етапи й відповідні їм методи і прийоми
організації навчальної діяльності учнів. Багато вчителів мають розгорнуті
конспекти або тематичні розробки уроків, складені в попередні роки, можуть з
дозволу директора школи користуватися ними як поурочним планом, вносячи за
необхідності доповнення й корективи. Плани роботи класних керівників, вихователів груп подовженого дня,
педагогів-організаторів, бібліотекарів, а також керівників методичних
об'єднань, гуртків, спортивних секцій складають на період, визначений
педагогічним колективом, у довільній формі, вони не підлягають обов'язковому
затвердженню директором школи. Ефективність
керівництва школою значною мірою залежить від чіткого і правильного ведення шкільної документації, своєчасного та
оперативного оброблення отриманої інформації, дотримання принципу доступності
і порівняння даних. | |
Переглядів: 2918 | |
Всього коментарів: 0 | |