Головна » Статті » Мовознавство » Соціолінгвістика |
Об'єкт
соціолінгвістики. Один з
основоположників сучасної соціолінгвістики американський дослідник Вільям Лабов
визначає соціолінгвістику як науку, що вивчає „мову в її соціальному контексті”.
Якщо розшифрувати це лапідарне визначення, то треба сказати, що увага соціолінгвістів
звернена не на властиво мову, не на її внутрішній пристрій, а на те, як
користуються мовою люди, що утворюють те або інше суспільство. При цьому враховуються
всі фактори, які можуть впливати на використання мови, - від різних
характеристик самих мовців (їхнього віку, статі, рівня освіти й культури, виду
професії й т.п.) до особливостей конкретного мовного акту. „Ретельний і точний науковий опис певної мови, -
відзначав Р.Якобсон, - не може обійтися без граматичних і лексичних правил, що
стосуються наявності або відсутності розходжень між співрозмовниками з
погляду їхнього соціального стану, статі
або віку; визначення місця таких правил у загальному описі мови являє собою
складну лінгвістичну проблему”. На відміну від генеративної лінгвістики, представленої,
наприклад, у роботах М.Хомского, соціолінгвістика має справу не з ідеальним
носієм мови, що породжує тільки правильні висловлення даною мовою, а з реальними людьми, які у
своїй мові можуть порушувати норми, помилятися, змішувати різні мовні стилі й
т.п. Важливо зрозуміти, чим пояснюються всі подібні особливості реального
використання мови. При соціолінгвістичному підході до мови об’єктом вивчення
є функціонування мови; її внутрішня структура сприймається як якась даність і
спеціальному дослідження не піддається. У суспільствах, де функціонують дві,
три мови, безліч мов, соціолінгвіст повинен досліджувати механізми
функціонування декількох мов у їхній взаємодії, щоб одержати відповіді на
наступні питання. У яких сферах соціального життя вони використаються? Які
взаємини між ними по статусу й функціям? Яка мова „очолює”, тобто є державною
або офіційно прийнятою як основний засіб спілкування, а які змушені
задовольнятися роллю сімейних і побутових мов? Як, при яких умовах й у яких
формах виникає дво- і багатомовність? | |
Переглядів: 4154 | |
Всього коментарів: 0 | |